راه‌اندازی سامانه تازه ثبت تغییر کدپستی در پایگاه اینترنتی ثبت احوال کشور

۳۱فروردین۱۳،

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور از استقرار سامانه ثبت تغییر کدپستی هموطنان خبر داد و اعلام کرد: این سامانه تا ۱۰ روز دیگر در پورتال الکترونیکی ثبت احوال فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حمید پارسایی گفت: در روال فعلی ثبت تغییر نشانی و کدپستی در پورتال سازمان، فرایند انجام کار زمان‌بر است زیرا پس از ثبت کدپستی تازه، کارت شناسایی ملی فرد تعویض و برای او ارسال می‌شود.
وی در ادامه افزود: تعویض کارت ملی به سبب تغییر نشانی و کدپستی، هموطنان را به زحمت می‌اندازد و با توجه به اینکه برنامه صدور کارت هوشمند ملی نیز در دستور کار قرار دارد، ضرورتی به صرف هزینه سنگین برای تغییر کارت‌های ملی و درج کدپستی تازه در آن وجود ندارد.
پارسایی ادامه داد: در سامانه تازه ثبت تغییر کدپستی، اطلاعات هویتی و سپس شماره تلفن همراه متقاضی اخذ و کد ویژه‌ای به فرد پیامک می‌شود که برای ادامه فرایند ثبت تغییر کدپستی پس از ورود به سامانه ضمن وارد کردن این کد، در نهایت تغییر نشانی و کدپستی در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت خواهد شد و به این ترتیب، دستگاه‌هایی که به این پایگاه متصل می باشند، از نشانی فعلی هموطنان اطلاع می‌یابند.
معاون سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه برابر قانون، تغییر نشانی و کدپستی اشخاص باید به اطلاع سازمان ثبت احوال برسد، خاطرنشان کرد: افزون بر این، دستگاه‌های اجرایی موظف می باشند که به آدرس ثبت شده اشخاص خدمت ارائه کنند. به عنوان مثال بسیاری از بانک‌ها و نهادهای مختلف از اینکه کدپستی درج شده در پشت کارت ملی با آدرس فعلی مراجعان آنها منطبق نیست، گلایه دارند و تاکید می‌کنند که باید از اطلاعات واقعی محل سکونت اشخاص برای ارائه بعضی از خدمات مطلع باشند.
پارسایی یادآور شد: راه‌اندازی این سامانه در پورتال الکترونیکی ثبت‌احوال به نشانی www.sabteahval.ir علاوه بر اینکه شرایط انتشار یافتن آمار مهاجرت را فراهم می‌کند، زمینه حفظ امنیت اجتماعی بیشتری نیز فراهم می‌گردد.
گفتنی است: از سامانه تغییر کدپستی در همایش جمعیت، تعالی و راهبردها در اواخر اسفند ماه سال قبل رونمایی شد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.