راه‌اندازی سودآورترین طرح بنزینی ایران در خلیج فارس

راه‌اندازی سودآورترین طرح بنزینی ایران در خلیج فارس

عصرخودرو : مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت از آغاز بهره برداری طرح بنزین سازی و توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان یکی از سودآورترین طرح‌های پالایشگاهی ایران در منطقه خلیج فارس تا پایان نیمه نخست سال آینده خبر داد.

به نقل از مهر، فرهاد احمدی درباره آخرین وضعیت طراحی، نصب و راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، گفت: این پروژه پالایشگاهی یکی از سودآورترین طرح‌های پالایشگاهی ایران در منطقه خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اعلام اینکه در حال حاضر پیشرفت اجرایی این پروژه به حدود ۷۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود این طرح پالایشگاهی تا نیمه نخست سال به طور رسمی افتتاح شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس اولین طرح بنزین سازی کشور است که با دانش فنی مهندسی ایرانی طراحی و اجرا می شود، اظهار داشت: اما عدم تامین منابع مالی منجر به پیشرفت کند ساخت و اجرای این طرح بنزینی شده است.

وی با یادآوری اینکه در این پروژه در کنار طرح بنزین سازی، واحدهای تصفیه گازوئیل، تصفیه گاز ترش، آب ترش، گوگرد سازی و دانه بندی گوگرد و تاسیسات جانبی هم احداث می شود، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این طرح، در کنار افزایش عدد اکتان، بنزین تولیدی به بیش از ۳٫۵ میلیون لیتر در روز برسد و امکان تولید روزانه حدود ۸ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ اتحادیه اروپا هم فراهم شود.

احمدی در خصوص میزان افزایش عدد اکتان بنزین پس از بهره برداری از این طرح پالایشگاهی، توضیح داد: در این طرح یک واحد ایزومریزاسیون و یک واحد CCR طراحی، ساخت و نصب می شود که متوسط عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه را به بیش از ۹۰ افزایش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین در پروژه بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس حجم سرمایه گذاری به بیش از ۸۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ۱۰ طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت در پالایشگاههای موجود نفت کشور با هدف تولید سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۸ میلیون لیتر گازوئیل مراحل مختلف طراحی، ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارد.

برای بهره برداری از این تعداد پروژه نفتی در مجموع به حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که با بهره برداری از آنها امکان عرضه بنزین و گازوئیل یورو پنج در سطح جایگاههای کشور فراهم می شود.

با بهره برداری کامل از این پروژه در مجموع ظرفیت تولید گاز مایع به بیش از ۲۲ هزار بشکه، پروپیلن به ۷٫۷ هزار بشکه، بنزین سوپر به ۲۲ هزار بشکه، بنزین معمول ۷۷ هزار بشکه، نفت سفید به ۳۷ هزار بشکه، گازوئیل به ۵۶ هزار بشکه، نفت کوره به ۱۵ هزار بشکه و گوگرد به ۷۰۰ تن در روز افزایش می یابد.

یکی از طرحهای در دست اجرا برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا در قالب طرح توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس در حال اجرا است.

با اجرا و تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس در مجموع روزانه بیش از ۲٫۵ میلیون لیتر بنزین معمولی، ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین سوپر، حدود ۸ میلیون لیتر گازوئیل، ۲۵۰ تن گوگرد گرانول و ۳۳ هزار و ۶۰۰ لیتر گاز مایع به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاههای نفت کشور اضافه شود.

تولید نفت سفید مرغوب و سوخت جت یکی دیگر از محصولات استراتژیک این طرح نفتی بوده و هم اکنون ساخت خط لوله صادرات این فرآورده نفتی برای تحویل سوخت جت به خریداران خارجی در خلیج فارس راه اندازی شده است.

طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس از ۹ واحد فرآیندی تشکیل شده است که واحدهای تصفیه هیدورژنی نفتا با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه، واحد بنزین سازی با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت ۱۶ هزار بشکه، واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت ۱۶ هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ۱۲۰ تن در روز واحدهای تحت لیسانس (under lisence) هستند.

همچنین در این پروژه ۲ واحد شیرین سازی گاز با آمین به ظرفیت ۲۳۰ تن در روز و واحد عریان سازی آب ترش به میزان ۵۰۰ تن در روز و واحد جامد سازی گوگرد به ظرفیت ۲۵۰ تن در روز نیز واحدهای بدون لیسانس(non lisenced) این طرح هستند.

طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس (در مقایسه با حجم پروژه های در حال اجرا در کشور) به دلیل تولید فرآورده های با استاندارد بالا و باتوجه به میزان سرمایه گذاری، سودآورترین پروژه پالایشگاهی در کشور محسوب می شود که با اجرای کامل آن، کیفیت انواع فرآورده های تولیدی این پالایشگاه به سطح استاندارد یورو پنج می رسد.

از سوی دیگر طرح تکمیل و توسعه ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس در قالب چهار پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، افزایش تولید بنزین، توسعه سیستم واردات، صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس و ساخت اسکله‌های جدید نفتی در بندرعباس هم اکنون در حال اجراست.

ظرفیت این پالایشگاه نفتی تا پایان تیر ۱۳۸۷، روزانه ۲۳۲ هزار بشکه بود که با اجرای پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس ظرفیت آن با ۸۸ هزار بشکه افزایش به ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.