راه‌اندازی نخستین خط تولید اتوبوسهای دوکابین خاورمیانه در تبریز

راه‌اندازی نخستین خط تولید اتوبوسهای دوکابین خاورمیانه در تبریز

عصر خودرو : رئیس هیئت مدیره اسنا خودرو تبریز گفت: همزمان با سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی، نخستین خط تولید اتوبوسهای دوکابین در سطح خاورمیانه توسط گروه صنعتی اسنا خودرو در هفته دولت امسال در تبریز راه‌اندازی می‌شود.

به نقل از روابط عمومی گروه صنعتی اسنا خودرو، جلیل هاشمی، در این خصوص گفت: برنامه تولید اتوبوسهای دوکابین BRT از سال ۸۹ در تبریز آغاز شده و تا پایان سال ۹۰، با اتمام عملیات عمرانی این مجموعه در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، تجهیزات خط تولید این اتوبوس ها نصب و راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه تمام سرمایه‌گذاری انجام شده توسط خود اسنا خودرو و بدون استفاده از تسهیلات دولتی صورت گرفته است، اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۱ نیز تولید آزمایشی اتوبوسهای دوکابین در این مجموعه به عنوان نخستین مجموعه از نوع خود در خاورمیانه آغاز شده و با نتایج مثبت به دست آمده، خط تولید یاد شده به طور رسمی در هفته دولت امسال با حضور مقامات داخلی و شرکای خارجی افتتاح می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه تاکنون ۵ دستگاه اتوبوس دوکابین به صورت آزمایشی در کارخانه اسنا خودرو تبریز تولید شده است، گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای این خط، استفاده از توانمندیهای داخلی در تولید اتوبوسهای یاد شده است، بطوری که تاکنون ۵۰ درصد قطعات اتوبوسهای BRT یا تولید داخل شده یا واحدهای مشابه داخلی شناسایی و در آینده از توانمندیهای آنان استفاده خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره اسنا خودرو با اشاره به برنامه‌های این مجموعه برای توسعه این خط تولید گفت: برنامه نهایی این مجموعه برای تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین با اشتغالزایی حدود ۵۰۰ نفر هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به نیاز سالانه حداقل ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در ۸ کلانشهر کشور، در خصوص مزیت خطوط BRT یادآورشد: امروزه سامانه‌های BRT به دلیل ویژگی‌هایی مانند زودبازدهی، هزینه‌های پایین و مدت زمان کمتر را از پروژه‌هایی مانند مترو، منوریل و … ذاشته و مورد استقبال اغلب کشورهای جهان قرار گرفته و با توجه به شرایط فوق، یکی از مهمترین راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی به شمار می‌آید.

هاشمی همچنین در خصوص مزیت استفاده از اتوبوسهای دوکابین در خطوط BRT نیز اظهار کرد: این اتوبوسها در واقع دو اتوبوس با یک راننده بوده و از این حیث هزینه‌های کمتری دارد، ضمن اینکه با توجه به نیاز کشور به صرفه جویی در مصرف سوخت، به میزان ۵۰ درصد از اتوبوسهای مشابه و تک کابین، سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

وی در عین حال مهمترین مزیت تولید اتوبوسهای یاد شده را قیمت تمام شده پایین و استفاده از جدیدترین فناوری های روز جهان خواند و گفت: قطعات اصلی اتوبوسهای تولیدی اسنا خودرو از جمله موتور، گیربکس، اکسل، کولر و سیستم آکاردئونی آن تولید شرکتهای آلمانی مانند شرکت MAN بوده، اما با نصف قیمت اتوبوسهای مشابه خارجی در داخل عرضه خواهد شد.

مهندس هاشمی با اشاره به تجربیات شرکت اسنا خودرو در خصوص اتوبوسهای دوکابین و خطوط BRT گفت: این مجموعه تاکنون تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین را به شهرداری تهران تحویل داده و تا پایان سال نیز تعداد ۵۰۰ دستگاه دیگر تحویل خواهد داد ضمن اینکه تاکنون ۴۰ دستگاه از اتوبوسهای یاد شده به شهرداری اصفهان و ۲۵ دستگاه نیز به شهرداری تبریز تحویل داده است.

رئیس هیئت مدیره اسنا خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات به دست آمده، این شرکت اقدام به راه اندازی خط تولید اتوبوسهای دوکابین در کشور کرده و در آینده‌ای نزدیک به قطب تولید این نوع اتوبوسها در منطقه تبدیل می‌شود.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.