راه‌اندازی پیشرفته‌ترین پایانه صادراتی شناور منطقه در ایران

۲۸ آبان ،

310-3.jpg

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از راه‌اندازی پیشرفته‌ترین پایانه صادرات نفت خام شناور منطقه در آینده نزدیک خبر داد.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که امسال شش میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام کشور در فلات قاره افزوده می‌شود، اعلام کرد که FSU (پایانه شناور ذخیره‌سازی نفت خام) بارگیری شده است و به زودی بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

به گفته او، این پایانه شناور با ظرفیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه که در نوع خود در منطقه بی نظیر است در منطقه بهرگان مستقر می‌شود.

این پایانه صادرات نفت خام شناور با بها حدود ۳۰۰میلیون یورو توسط یک شرکت کره جنوبی ساخته شده است و قرار است نفت میدان‌های سروش و نوروز در این پایانه ذخیره و در نهایت نفت ذخیره شده به طور مستقیم صادر شود.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که برای اولین بار در کشور از پوشش‌های کامپوزیتی در سقف و کف برای مخازن ذخیره‌سازی استفاده خواهد شد، گفت: در همین زمینه دو مخزن یک میلیون بشکه‌ای در سیری و لاوان جهت تعمیرات اساسی واگذار شده است.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با اظهار این که این دانش برای اولین‌بار در سطح ملی کاربردی و بومی می‌شود، درمورد مزایای این طرح توضیح داد: با کاربردی شدن این دانش وقت تعمیرات مخازن ذخیره‌سازی از ۱۵ تا ۱۸ ماه به ۶ تا ۹ ماه کاهش خواهد یافت. البته می‌توان این مدت را کوتاه‌تر نیز کرد.

زیرکچیان‌زاده در پایان گفت: اولین مخزن که به این شیوه تعمیر می‌شود، امسال در سیری به بهره‌برداری می‌رسد و مخزن دوم منیز در منطقه لاوان نیمه‌ی اول سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش تفسیری ایسنا، در جهتی افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، چند روز پیش یک مخزن ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام منطقه بهرگان افزوده شد.

بر این اساس با توجه به این که از ابتدای امسال یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای و یک مخزن ۵۰۰ هزار بشکه ای در این منطقه راه‌اندازی شده بود، با بهره‌برداری از مخزن تازه، ظرفیت ذخیره‌سازی بهرگان به ۲ میلیون بشکه رسید.

منطقه بهرگان در کنار بندر امام حسن، از توابع استان بوشهر در حدفاصل بندر گناوه به بندر دیلم (۴۰ کیلومتری شمال غربی گناوه و ۲۸ کیلومتری بندر دیلم) واقع شده است. با اکتشاف نفت در خلیج فارس در اواسط دهه ۱۳۳۰ و فعال شدن شرکت نفتی سیریپ، استخراج نفت برای اولین بار از این منطقه آغاز شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.