راه‌اندازی ۱۰ آزمایشگاه بررسی ادله دیجیتال

رئیس پلیس فتا گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائل در کشف ادله دیجیتال آزمایشگاه‌های بررسی ادله دیجیتال در دو حوزه پی‌جویی است بنابراین هم اکنون در ۱۰ استان کشور آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال راه اندازی شده است.
سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با فارس گفت: بر اساس قانون، ابلاغ دولت و تدابیر فرماندهی ناجا پلیس فتا وظیفه دارد با تمامی جرایم حوزه فضای سایبری برخورد کند.
وی بیان داشت: این پلیس در سال ۸۹ آغاز به کار کرد و در سال ۹۰ توانست در تمامی مراکز استان‌ها پلیس فتا را راه اندازی و به بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل شده در مراکز استان‌ها رسیدگی و با مجرمان برخوردی قانونی کرده و بر اساس نظرات مراجع قضایی احقاق حق کرده است. این در شرایطی است که بیش از ۵۲ درصد از جرایم گزارش شده را کشف که این از میانگین کشورهای توسعه یافته بالاتر است.
این مقام ارشد انتظامی، اظهار کرد:‌ یکی از اصلی‌ترین مسائل در کشف ادله دیجیتال آزمایشگاه‌های بررسی ادله دیجیتال در دو حوزه پی‌جویی جرایم در شبکه رایانه‌ها و تلفن همراه است بنابراین با اقدامات زیربنایی انجام شده هم اکنون در ۱۰ استان کشور آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال جرم راه اندازی، تجهیز و عملیاتی شده است.
وی گفت: در فضای مجازی ارتکاب جرم قابل ردیابی بوده و ادله کافی از ارتکاب جرم باقی مانده که پلیس فتا با فراگیری و کسب دانش فارنزیک قادر به جمع‌آوری ادله دیجیتل در فضای مجازی بوده و با بررسی سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی مجرمان، توانایی کشف علمی جرایم در فضای مجازی را دارا است بر همین اساس با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی امکان بررسی ادله دیجیتال و بررسی فنی تجهیزات مجرمانه در ارتکاب جرائم در پلیس فتا محقق شده است.
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه دنیای مجازی داراری پیچیدگی‌های بسیاری است، گفت: ما در ابتدای راه قرار داریم اما با وضعیت موجود امیدواریم در سال های نه چندان دورجزء بهترین‌ها در بین پلیس‌های سایبری دنیا در حوزه عملی، فنی و تخصصی باشیم.


iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.