راه‌حل وزیر مسکن برای کنترل بازار اجاره‌بها

وی از ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران خبر داد و گفت: تاکنون فندانسیون‌ها این واحدها ریخته شده و در طول تابستان شرایط ثبت نام برای دریافت این واحدهای مسکونی اعلام می‌شود.

مهمترین سیاست دولت برای کنترل بازار اجاره بها در شهر تهران هماهنگی بین عرضه وت قاضای مسکن است ولی اجرای طرح‌های تعزیراتی و بلوک‌بندی نیز در سه ماهه تابستان برای کنترل بازار به کار می‌آید.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه‌های دولت برای کنترل اجاره بها در کلانشهرها به خصوص شهر تهران اظهار کرد: در تهران سیاست اصلی ما هماهنگی عرضه و تقاضا است. به این صورت که در سال گذشته با افتتاح صد هزار واحد مسکونی در شهر پرند تلاش و ایجاد این هماهنگی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین ساخت ۵۵ هزار واحد در شهر جدید هشتگرد، ۱۳ هزار واحد در شهر جدید پردیس و شش هزار واحد نیز در شهر جدید اندیشه از مهمترین برنامه‌های ما برای کنترل قیمت مسکن است.

نیکزاد با تاکید بر اینکه ثبت نام برای شهر جدید پردیس در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این واحدها قطعا در پنج ماه اول سال آینده تحویل متقاضیان داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سال گذشته در تهران ۲۱۳ هزار پروانه مسکونی از سوی شهرداری برای ساخت واحدها صادر شده است، بیان کرد: در حال حاضر شهر تهران دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دارد و ما از طرفی تلاش می‌کنیم با تولید مسکن قیمت‌ها را تعدیل کنیم.

وی گفت: اما چه اتفاقی می‌افتد که هر ساله در سه ماهه تابستان مردم را با افزایش قیمت‌ها و اجاره بها به سختی می‌اندازیم.

وی از ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران خبر داد و گفت: تاکنون فندانسیون‌ها این واحدها ریخته شده و در طول تابستان شرایط ثبت نام برای دریافت این واحدهای مسکونی اعلام می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: در شهر تهران برخلاف میلمان مجبور شدیم طرح تعزیراتی را اجرا کنیم. همچنین در کنار طرح تعزیراتی بلوک‌بندی نیز باید از فروردین ماه اجرا می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که به غیر از سه ماه تابستان مسکن و شهر تهران از ثبات برخوردار است، تصریح کرد: ولی زمانی که عده‌ای که می‌خواهند قیمت مسکن را افزایش دهند بهترین زمان را برای این کار سه ماه تابستان می‌دانند.

وی گفت: ما اعمال نظارت می‌کنیم و در کنار آن نیز با افتتاح‌هایی که انجام می‌دهیم سعی در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن داریم.

حضور وزیر مسکن در مجلس یک جلسه کاری است

نیکزاد درباره حضور امروز خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این حضور قرار است به دعوت هیات رییسه مجلس برنامه‌های کاری خود را در دو حوزه مسکن و راه اعلام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حضور امروز در کمیته عمران مجلس است و قرار است گزارش‌هایی از فعالیت‌های ما به مجلس ارائه شود و در مقابل نیز تعدادی از نمایندگان نقطه نظرات خود را ارائه می کنند.

ساخت یک میلیون و ۸۳۰ هزار واحد مسکن روستایی در دولت نهم

وی با تاکید بر این که ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکن روستایی به پایان رسیده است، بیان کرد: در مقابل ساخت ۷۰۰ هزار واحد مانده است که از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد در سال جاری و ۴۰۰ واحد نیز در سال بعد ساخته می‌شود.

نیکزاد با بیان این‌که دولت نهم و دهم ۴۲ درصد از مسکن روستایی کشور را ساخته است، اظهار کرد: ساخت چهار میلیون و ۷۰ هزار واحد مسکن روستایی و شهری در این دولت شروع شده است که از این تعداد افتتاح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تای آن انجام شده است که از این تعداد ۱۳۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۷۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۶۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت ساخته می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنیاد مسکن ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را بر عهده دارد و روش کار به این صورت است که وام‌های ۱۲٫۵ میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه در اختیار روستاییان برای ساخت وساز قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن در شهرها نیز به دو صورت خود مالک یا انبوه ساز است، بیان کرد: در شهرها وام‌های ۲۰ برای ساخت به روش سنتی، ۲۲ برای ساخت به روش نیمه صنعتی و ۲۵ میلیون تومانی برای ساخت به روش صنعتی پرداخت می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: با ارائه این وام‌ها ساخت و ساز یا به صورت خود مالک است یا از طریق تعاونی‌های مختلف با روش ساخت توسط انبوه سازان صورت می‌گیرد.

نابرابری ۶۰۰ هزار واحدی هرم جمعیت و واحدهای مسکونی در کشور

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در آغاز دولت فعلی ۱٫۵ میلیون واحد نسبت به هرم جمعیتی کسر داشتیم، تصریح کرد: تا سال اشتغال و ازدواج کاهش می یابد و اگر بتوانیم همه مسکن‌هایی که در دولت فعلی قرار است ساخته شود را در نیمه اول سال آینده به اتمام برسانیم بازهم ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در جهت برابری تعداد افراد جامعه و با واحدهای مسکونی کم دارد.

عمده‌ترین مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر در کشور

وی با تاکید براینکه حتی اگر طرح مسکن مهر بدون هیچ ایرادی هم به اتمام رسد حتما در آینده مطالبات مردم تغییر می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به موضوع تامین مسکن از سوی متقاضیان درخواست‌های به حقی در آ‌ینده مطرح می‌شود.

نیکزاد افزود: در مسکن‌های روستایی بنیاد در تامین زمین نظارت و پرداخت وام به مردم کمک می‌کند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که دولت کار بسیار انقلابی را با در اختیار قرار دادن وام‌های قرض الحسنه انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت قرار شد امکان ساخت خانه‌های ویلایی برای مردم فراهم شود، تصریح کرد: در تامین تسهیلات زیربنایی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که یک سوم آن را استانداران، یک سوم را دولت و یک سوم آن را وزارت نیرو پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مسکن مهر نقشه‌ها تماما به تایید نظام مهندسی رسیده است و هزینه‌های آن را نیز تاحد زیادی کاهش داده‌ایم در شورای شهر نیز تلاش کرده‌ایم میزان قیمت صدور پروانه‌ها با تخفیف صورت گیرد.

نیکزاد با تاکید بر این‌که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت هدف اصلی ما ساخت انبوه مسکن است، اظهار کرد: در ساخت ۴ میلیون و ۷۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور امکان دارد مباحث و مشکلاتی بوجود بیاید. ولی ساخت مراکز تجاری، مدرسه، مسجد وکلانتری از مهمترین مطالبات مردم بوده است.

عدم استفاده از اعتبارات نفتی در ساخت مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بزرگترین آرزوی ما این است که واحدهای مسکونی را به صورت تمام قسط در اختیار مردم قرار دهیم، تصریح کرد: ما از اعتبارات نفتی استفاده نمی‌کنیم و دولت از بانک پول می‌گیرد. ولی اگر قرار باشد آورده مردم را کم کنیم دولت تا چه حد می تواند یارانه در اختیار خود را صرف تامین مسکن کند.

وی درباره فرم «ج» تصریح کرد: فرم ج یعنی کسی که بعد از انقلاب اسلامی از دولت زمین، آپارتمان و وام یارانه‌دار دریافت نکرده باشد. در سیستم کنترل فرم ج نام همه کسانی که از دولت زمین ،‌آپارتمان و وام یارانه‌دار دریافت کرده‌اند ثبت شده است.

پروژه مسکن مهر در زمان مقرر به اتمام می‌رسد

نیکزاد با تاکید بر این‌که دولت از برنامه ساخت مسکن مهر عقب نیست و سعی می کند که پروژه‌ها در زمان مقرر به اتمام برساند، تصریح کرد: در پروژه‌های خودمالک که زمان ساخت به دست خودمالک است در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز بنیاد مسکن کنترل پروژه‌ها را در اختیار دارد در شهرهای بالای ۲۵ هزا رنفر نیز کنترل نحوه پیشرفت پروژه برعهده خود ما است.

زمین‌های معارض به تعداد انگشتان دست است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر در حین پیشرفت پروژه به زمین معارضی برخورد کنیم به فوریت با مالک توافق می‌کنیم.

وی افزود: استانداران سراسر کشور وظیفه رسیدگی به وضعیت زمین‌های معارض را دارند.

ثبت نام مسکن مهر پرند بعد از پالایش متقاضیان

نیکزاد با تاکید براین که ثبت نام برای مسکن مهر پردیس همچنان ادامه دارد اظهار کرد:‌ ولی در شهر جدید پرند ثبت نام یک ماه است که متوقف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: صد هزار واحد مسکن مهر در شهر پرند داریم که ۸۵ هزار نفر برای دریافت آن ثبت نام کرده‌اند. به دستور من ثبت نام‌ها متوقف شده و پس از پالایش این متقاضیان مجددا ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.