راه‌های پیشگیری از یبوست

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر دریانی، فوق‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دار​د. معمولا یبوست در​ خانم‌ها، افراد مسن و بچه‌ها بیشتر است. بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که هر روز باید اجابت مزاج داشته باشند، در حالی که معمولا ما وقتی از مشکل یبوست نام می‌بریم که فرد، در هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد.

این بیماری علل مختلفی دارد؛ در برخورد با یبوست باید بیماری‌های غدد داخلی را در نظر گرفت. یکی از علل شایع آن، دیابت است. همچنین استفاده بسیاری از داروها مانند کلسیم، قرص آهن و قرص ضدبارداری و ایمی‌پرامین در بروز آن نقش دارد.

همچنین مصرف پاستا، برنج و پنیر می‌تواند، یبوست را تشدید کند.این بیماری یکی از مشکلاتی است که خیلی از مردم را گرفتار می‌کند. برخی به علت بالا رفتن سن و برخی از جوانان به علت عادت‌های نادرست غذایی و کم‌تحرکی‌ دچار آن می‌شوند.

برای پیشگیری از یبوست، اولین نکته مهم ورزش کردن و تحرک است، نوشیدن روزانه دو لیوان آب به طور ناشتا و مصرف آب بیشتر از دیگر راه‌های پیشگیری از یبوست است.

همچنین برای جلوگیری از یبوست به خوردن صبحانه تاکید می‌شود، چرا که حرکات روده و معده با خوردن صبحانه تشدید می‌شود. مصرف فیبر و سبزیجات، سالاد و روغن زیتون را نیز نباید فراموش کرد.

در صورت بروز یبوست، مراجعه به پزشک و رعایت نکات و توصیه‌های وی ضروری است و نباید به صورت خودسرانه هنگام یبوست، دارو مصرف کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.