راه‌هایی برای حفاظت بهتر از کلیه‌ها به عنوان اندام‌هایی حیاتی

۲۱ام بهمن ،
ممتاز نیوز : اگر از کلیه ها به خوبی مراقبت نشود بسیار خطرهای سلامتی انسان را تهدید می کند که می تواند منجر به از کار افتادن کامل آنها شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ برخی بیماری های رایج کلیوی عبارتند از سنگ کلیه، عفونت های ادراری و کم آبی. بیماری های کلیوی و دیابت هم می توانند همراه باشند و در واقع بیماری های کلیوی مهمترین عامل مرگ زودرس در اشخاص دیابتی می باشند.برای جلوگیری از خطرهای سلامتی احتمالی و برای حفاظت از کلی ها این عوامل را رعایت کنید:

خوردن میوه ها و سبزیجات

بر اساس یافته های انتشار یافته در مجله پزشکی آمریکایی مطالعات کلیوی افزایش میزان میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خطر آسیب های کلیوی و اختلالات متابولیکی را به حداقل می رساند (شرایطی که در آن بدن اسید بسیاری تولید می کند). افزایش اسید می تواند با نشانه هایی مانند تنفس سریع، خستگی، گیجی و در مواقع حاد حتی شوک یا مرگ همراه باشد. میوه و سبزیجات به کلیه کمک می کنند تا این اسیدهای اضافی را از طریق ادرار از بدن دفع کند.

افزایش میوه و سبزیجات به ویژه به بیماران دارای بیماریهای مزمن کلیوی کمک می کند که بیشتر در خطرات اختلالات متابولیکی اسیدی می باشند.

مصرف روغن ماهی

بر اساس یافته های انتشار یافته در مجله کلیه بین الملل اسیدهای چرب امگا ۳ مانند مواد موجود در روغن ماهی مانع مرگ ناگهانی قلبی بیماران دیالیزی می شوند. محققان میزان اسیدهای چرب امگا ۳ خون ۴۰۰ بیمار دیالیزی را اندازه گیری کردند که ۱۰۰ نفر از آنها در سال اول درمان درگذشته بودند. خطر ایست قلبی ناگهانی در این بیماران در سال اول دیالیز بسیار بالاست. هرچه سطح امگا ۳ خون بالاتر بوده خطر ایست قلبی کاهش یافته بود.

کاهش مصرف نمک، پروتئین و آب

بدن انرژی بسیاری را صرف موادی اضافی مانند نمک، پروتئین و حتی آب می کند و کلیه ها به عنوان سیستم فیلترینگ بدن محور کلیدی این فعالیت می باشند. بنابراین افزایش مصرف هرکدام از آن مواد سبب افزایش فعالیت کلیوی و حتی رساندن آنها به مرز از کارافتادگی می گردد.

اگر برای مثال نمک به خوبی در اثر بیماری کلیوی از بدن دفع نشود آنگاه می تواند منجر به افزایش فشار خون و مشکلات سلامتی جدی تری مانند حملات قلبی شود. مصرف بسیار پروتئین نیز می تواند سبب آسیب رساندن به کلیه ها در اثر فشار بسیار برای دفع نیتروژن خون کند. مصرف بسیار آب نیز زمانی که بدن شما نیازی به آب ندارد فشار بیشتری به کلیه ها وارد می کند.

حفظ فیزیک جسمانی

بر اساس یافته های انتشار یافته در مجله کتابخانه کوکرین تمرینات مداوم ورزشی می تواند برای اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی و اشخاصی که پیوند کلیه داشته اند مناسب باشد. این تحقیقات نشان می دهد که ورزش نه تنها سلامت کلی بدن را بهبود بخشیده بلکه فشار خون و ضربان قلب را نیز بهبود داده و تغذیه را بهبود می دهد.

بررسی ۴۵ تحقیق مختلف که روی ۱۸۰۰ بیمار انجام شده نشان داد ورزش برای اکثر بیماران کلیوی مانند بیماران دیالیزی، پیوند کلیه و … تأثیر مثبت داشته است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.