راه‌های ارتقای سلامت جامعه از زبان علیرضا مرندی

۰۹م آذر ،

marandi.jpg

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آموزش به مردم و ارتقای دانش و سواد سلامت مردم را مهم‌ترین و آسان‌ترین راه ارتقای سلامت جامعه دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علیرضا مرندی در اولین کنگره ملی آموزش بیمار که امروز در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد گفت: آموزش کنترل بیماری و اقدامات مراقبتی توسط بیمار به ویژه در بیماری‌های مزمن، سبب کاهش نیازهای تشخیصی، کاهش هزینه درمان و تصمیم‌گیری آسانتر در این خصوص می‌شود.

وی پزشکان را مسوول تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه و بیماران دانست و افزود: ارتقای سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی، یکی از مهم ترین برنامه‌های راهبردی کشور است که پزشکان می توانند در ارتقای سلامت و افزایش بیماران و مردم جامعه نقش اصلی داشته باشند.

وی در ادامه آموزش به مردم و ارتقای دانش و سواد سلامت مردم را مهم‌ترین و آسان‌ترین راه ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: بیماران آموزش ‌پذیرترین و مشتاق‌تر از سایر اشخاص جامعه می باشند و باید بیشترین فرصت را برای آموزش به آنها در نظر بگیریم.

مرندی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش به بیمار جزو اقدامات اولیه درمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: آموزش کنترل بیماری و اقدامات مراقبتی توسط بیمار به ویژه در بیماری‌های مزمن، سبب کاهش نیازهای تشخیصی، کاهش هزینه درمان و تصمیم‌گیری آسانتر در این خصوص می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه بعضی آموزش‌ها به بیماران مفید نیست و سبب افزایش نگرانی در آنها می‌شود اما باید در نظر داشت که در ارائه آموزش به بیماران باید اطلاعات مستند و مستدل توسط پزشکان و موسسات سلامت داده شود.

مرندی در پایان با بیان اینکه تجهیزات پیشرفته پزشکی کمتر از ۴درصد در ارتقای سلامت جامعه نقش دارند، خاطر نشان کرد: توسعه برنامه‌های مراقبت از سلامت، نیازمند توسعه ساختاری و اجرایی آموزش سلامت در کشور است، اگر آموزش درست ارائه نشود، در حقیقت در حوزه سلامت کم‌فروشی کرده‌ایم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.