راه‌ حل بهبود رفلاکس معده چیست؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دکتر فرید نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌توان ماده و یا غذایی را به منظور بهبود مشکلات ناشی از بیماری به اشخاص پیشنهاد کرد گفت: «افزایش تعداد دفعات دریافت غذا با حجم کم سبب می‌شود تا اشخاص کمتر با مشکل رفلاکس معده مواجه شوند.»

دکتر فرید نوبخت، کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوز با اشاره به مشکل رفلاکس معده در بعضی اشخاص گفت: «به منظور بهبود و رفع این مشکل راه‌کارهای طبیعی و داروئی وجود دارد. از جمله راه‌کارهای طبیعی که به اشخاص پیشنهاد می‌شود این است که حجم غذای خود را کاهش و تعداد وعده‌ها را افزایش دهند. این موضوع برای تمامی اشخاص حتی کسانی که با مشکل معده نیز مواجه نیستند پیشنهاد می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دفعات دریافت غذا با حجم کم سبب می‌شود تا فشار سبب برگشت غذا به مری نشود، افزود: «پرخوری و فشار داخل حفره شکمی یکی از دلایل بروز رفلاکس معده است به خصوص اینکه در مورد دوم (فشار داخل حفره شکمی) خانم‌های باردار بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند.»

کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه غذاهای محرک شامل غذاهای سرخ شده و بسیار تند برای این بیماران پیشنهاد نمی‌شود گفت: «مصرف نعناع و عصاره آن که در داروهایی مثل دایمیتیکون به کار می‌رود برای رفع نفخ معده بسیار موثر است. معمولاً زمانی که مشکل نفخ برای اشخاص به وجود می‌آید نعناع سبب می‌شود تا گازهایی که در ناحیه مری و معده وجود دارند به آرامی تخلیه شوند و مشکلاتی را که می‌تواند سبب رفلاکس شود نیز برطرف کند. در کل دارو‌ها و موادی که سبب رفع نفخ می‌شود می‌تواند در بهبود مشکلات معده موثر باشد.»

دکتر نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌توان ماده غذایی خاصی را به اشخاص به منظور رفع بیماری پیشنهاد کرد ادامه داد: «معمولا اطرافیان بر پایه تجربیات خود مواد غذایی را به منظور تقویت و رفع مشکلات معده پیشنهاد می‌کنند که پایه علمی ندارد. در کل نمی‌توان ماده و یا غذایی را به منظور بهبود مشکلات ناشی از بیماری به اشخاص پیشنهاد کرد. در واقع باید گفت؛ مجموعه غذاهایی که مصرف می‌کنیم سبب می‌شود که سیستم بدن دچار تغییرات اعم از بروز بیماری و یا بهبود آن شود.»

کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پایان به خانواده‌ها پیشنهاد کرد که به صورت متناسب و متعادل تمام گروههای غذایی را مصرف کنند و به غذاهای سالم و طبیعی توجه داشته باشند گفت: «عدم مصرف غذاهای فراوری شده‌ای که عمدتا حاوی قند، نمک، روغن، مواد شیمیایی و نگهدارنده می باشند سبب می‌شود تا از بروز بیماری در امان باشیم و هر چه غذاهای سالم و طبیعی از جمله میوه، سبزی و گوشت کم چرب مصرف شود مسلما بیماری‌ها نیز از انسان دور می‌شود.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.