راه اندازی فاز دوم مبادلات ارزی در جهت افزایش سرعت

از ابتدای راه اندازی تاکنون ۱۱۲ میلیون دلار مبادله شده است، از زمان راه اندازی تاکنون ۱۱۲ میلیون دلار مبادله شد به طوری که امروز ۴۱ میلیون دلار حجم مبادلات ارزی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در خبر ساعت ۱۴ امروز با بیان این مطلب گفت: براساس تصمیماتی که اتخاذ شده واردکنندگان کالا پس از مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ثبت سفارش کالا که هم اکنون در فاز دوم علاوه بر بانک ملت و بانک کشاورزی که بانک های عامل واسطه ای بودند به کلیه بانک های حامل در کشور تهران و شهرستان ها به شعبات ارزی مراجعه کنند و اسناد و مدارک مربوط به ثبت سفارش کالا را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در مراکز استان ها شعب ارزی تقاضا جمع آوری می شود و از طریق ادارات مرکزی تهران به مراکز مبادلات ارزی ارسال می شود.

کریمی اظهار داشت: در گام دوم مرکز مبادلات ارزی نقش کنترل و مبادلات را به صورت الکترونیکی دنبال می کنند و نیازی به حضور هموطنان در مرکز نیست و مرکز نقش رهبری، هدایت و کنترل بازار را برعهده دارد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اضافه کرد: گروه اول و دوم با نخر ۱۲۲۶ تومان تامین مالی می شوند و در فاز نخست گروه ۳ و ۵ را در طرح وارد کردیم با توجه به سیستم الکترونیکی و دقیق شناسایی می شوند که متقاضیان ارز چگونه به ارز دستیابی پیدا کنند و جریان کارها رصد می شود و تامین مالی تجاری پروژه ها منجر به ورود کالا به کشور خواهد شد، هدفی که دولت دنبال می کند حمایت از تولید و حفظ اشتغال و ظرفیت تولید است.

وی ادامه داد: در فاز دوم با ورود بقیه بانک ها تسریع در سرعت افزایش پیدا می کند و با تمرکزی که در این سیستم است در راستای تجمیع پرونده و تقاضای ارزی افزایش و پوشش بیشتری بر روی کارها خواهیم داشت و کمک خواهد کرد به افزایش حجم مبادلات و گام بخشی به بازار ارز و فازهای آتی براساس مبادلات ارزی متعاقبا اعلام خواهد شد.

کریمی تاکید کرد: تا پایان روز شنبه مورخ ۹۱٫۷٫۸ بالغ بر ۳۶ میلیون دلار حجم کل مبادلات بوده و به صورت تجمیعی نیز بالغ بر ۷۰ میلیون دلار می باشد و تا ساعت ۱۲ امروز ۷۲ نفر به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کرده که ۴۱ میلیون دلار حجم مبادلات بوده به طوری که از ابتدای راه اندازی تا به امروز ۱۱۲ میلیون دلار ارز مبادله شده است.

وی خاطرنشان کرد: با استقبال مردم حجم مبادلات روند صعودی به خود گرفته و با گذشت زمان عمر بخشی بیشتری به بازار ارز خواهد داد.
بازار بین بانکی و تجاری به مرور زمان عمربخشی بیشتری به خود گرفته و تامین تقاضای گروه ۳ و ۴ و ۵ روند خود را طی می کند اگر گروه دوم تمایل دارند از طرح جدید استفاده کنند ما تامین مالی خواهیم کرد.

روز شنبه تا ساعت ۲ مبلغ یک میلیون دلار برای گروه دوم ارز تامین کردیم و پیش بینی می کنیم روند صعودی در تامین نیازهای گروه ۲ و ۴  و در حلقه های بعدی که در دست تهیه است پوشش دهیم.

کریمی یادآور شد: بانک مرکزی دستورالعمل نحوه خرید و فروش ارز به نرخ مرجع را تهیه کرده و در اسرع وقت در اختیار بانک ها قرار می دهد تا به شفافیت بازار ارز کمک کند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.