راه اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم با فناوری ایرانی

سه شنبه ۱۶ خرداد – ۱۰:۳۲:۳۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

علیرغم تحریم ها صورت گرفت؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه از راه اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم ۵/۱ میلیون تنی، با فناوری ایرانی در ماه آینده خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، «محمد مسعود سمیعی نژاد» در جریان بازدید خبرنگاران داخلی وخارجی از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، با بیان اینکه این واحد تولید آهن اسفنجی، یکی از ۲ واحد ۵/۱ میلیون تنی احیای مستقیم است که در مجتمع فولاد مبارکه اجرا شده است افزود: مجموع سرمایه گذاری این ۲ واحد عظیم، حدود ۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تاکنون ۱۷ هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی سازی شده است افزود: بیش از ۶۰ درصد قطعات بخش تولید فولاد و ریخته گری نیز بومی سازی شده است ضمن اینکه با تشکیل کنسرسیومی از شرکت های داخلی، درصدد هستیم از طریق مهندسی طراحی ساخت کارخانه، به بومی سازی ۱۰۰ درصدی دست یابیم.
وی به بحث تحریم نیز اشاره کرد و افزود: به رغم تحریم های خارجی  در سال های اخیر، تولید مجتمع فولاد مبارکه روز به روز افزایش یافته، به طوری که میزان تولید سال ۹۰  این شرکت نسبت به سال ۸۹، ۱۱ درصد و میزان تولید سال ۸۹ نسبت به سال قبل از آن، ۱۶ درصد رشد داشته است.
اجرای ۲۰۰ پروژه در زمینه انرژی
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه همچنین از اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه در زمینه بهره وری انرژی در این کارخانه طی سال های اخیر خبر داد.
وی به هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: به رغم افزایش هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی انرژی در سال ۹۰، سودآوری شرکت تقریباً معادل سال ۸۹ بود.
صادرات به ۳۲ کشور
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان نیز در جریان این بازدید از صادرات محصولات این شرکت به ۳۲ کشور جهان خبر داد.
به گزارش خبرنگار «شاتا»؛ «مرتضی طلایی» با بیان اینکه محصولات فولاد مبارکه به کشورهایی نظیر کره جنوبی، فرانسه، آمریکا، کانادا و دهها کشور دیگر جهان صادر می شود افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه با تجهیزات داخلی تامین می شود.
وی افزود: اگر هم سفارشی برای خرید به خارج داده می شود، فقط یک بار این کار انجام می شود و ما سعی می کنیم با مهندسی معکوس زمینه داخلی سازی کالای خریداری شده را فراهم کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با فولاد مبارکه کار می کنند افزود: ارزش بازار این شرکت  نیز ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.
اجرای ۵۰ پروژه بومی سازی در سال ۹۰
طلایی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای ۵۰ پروژه بومی سازی در این شرکت طی سال گذشته خبر داد.
وی همچنین با بیان اینکه ۸۵۰ پروژه تحقیقاتی در شرکت فولاد مبارکه تعریف شده است افزود: از این تعداد ۱۲۲ پروژه در حال اجراست.
وی ادامه داد: در همین راستا فولاد مبارکه با ۷۴ مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی در بحث تحقیق و توسعه همکاری می کند.
سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومانی برای حفظ محیط زیست
همچنین در ادامه معاون توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جمع خبرنگاران از سرمایه گذاری ۸۰ ملیارد تومانی این شرکت برای حفظ محیط زیست خبر داد.
بهمن مسعودی گفت: در سال گذشته ظرفیت تولید فولاد مبارکه بالغ بر ۵٫۴ میلیون تن شد و تا سال نیز با اجرای طرحهای توسعه مختلف، این ظرفیت باید به ۱۱٫۹ میلیون تن برسد.
وی افزود: برای رسیدن به ظرفیت تولید ۱۱٫۹ میلیون تن نیاز به سرمایه گذاری معادل ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان داریم. افزایش ظرفیت فولاد مبارکه شامل اجرای طرحهای توسعه زیرسقف، طرح توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته و طرح توسعه هرمزگان می شود.
به گفته وی، قراردادهای طرح افزایش ظرفیت فولاد مبارکه با شرکتهای ایرانی بسته شده است.
وی در پایان افزود: طبق برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید فولاد خام در کشور ۴۳ میلیون تن در نظر گرفته شده و  سهم فولاد مبارکه از این میزان، ۴۵ درصد است که برای دستیابی به این ظرفیت، ۳ طرح توسعه ای شامل «توسعه زیر سقف مجتمع فولاد مبارکه با بهینه سازی تجهیزات موجود»، «توسعه ناحیه فولاد سازی و نورد پیوسته» و «طرح فولاد هرمزگان» توسط فولاد مبارکه در حال اجراست.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۵۱۰۳۲۳۱۶۶۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.