راه اندازی پورتال ملی کالای ایران‌کد

دوشنبه ۲ مرداد – ۰۳:۴۸:۲۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیرعامل ایران کد خبرداد:

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران از راه اندازی پورتال ملی کالا ایران‌کد با دارا بودن اطلاعات مربوط به ۸۵۰ هزار کالای تولیدی در داخل کشور وهمچنین صدور کدملی برای ۱۷۰ هزار قلم کالای وارداتی در سه ماه اول امسال خبرداد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، «احمد غلامزاده» در نشست خبری با اشاره به راه اندازی پورتال جدید ملی کالا ایران‌کد به آدرس اینترنتی www.iran-code.ir  افزود: با این اقدام امکان در دسترس بودن اطلاعات مربوط به کلیه محصولات ملی در یک بانک مرجع برای عموم مردم فراهم شده است.
وی ضمن بیان این مطلب که راه اندازی این پورتال یکی از مزایای اجرای ایران‌کد است محسوب می‌شود تصریح کرد: اطلاعات مربوط به این تعداد کالا با یک استاندارد مشخص و به دو زبان انگلیسی و فارسی بر روی این پورتال ملی قرار گرفته است.
غلامزاده در ادامه ارائه این اطلاعات را  یک مزیت مناسب برای فضای کسب و کار در کشور دانست و گفت: تولید کنندگان، تجار و نهاد‌های مربوط به حاکمیت می‌توانند از این اطلاعات بهترین بهره‌برداری‌های را داشته باشند.
به گفته مدیرعامل ایران کد،‌ اولین مزیت راه اندازی پورتال ملی کالا،  فراهم آوردن امکانی برای معرفی توانمندی‌های ملی در حوزه تولید است همچنین این پورتال امکانی را فراهم می‌کند تا میزان کالای ساخت ایران مشخص شود و بتوان از این طریق توانمندی‌ها در حوزه  تولید شناسایی کرد.
غلامزاده در ادامه سخنان خود به اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات اشاره کرد و گفت: طرح یک فوریتی این قانون پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان که این طرح بنا به دلایلی از سوی شورای نگهبان اعاده شده و همینک این طرح دوباره به کمیسیون صنایع و معادن بازگشته است.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران  ادامه داد : فرصت خوبی است تا پیش از ارسال مجدد اصلاحیه به شورای نگهبان نکته‌ای را مورد تاکید قرار دهیم.
غلامزاده گفت: اگرچه در این قانون، قانون گذار اشاره خوبی به نقش وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر استخراج فهرست کالاهای تولید داخل کرده است، اما به گمان ما نیاز به ایجاد زیرساخت جدیدی نیست.
به گفته وی، پورتال جدید ایران‌کد می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کرده و اطلاعات تمام تولیدات ساخت داخل با کاتالوگ الکترونیکی و مشخصات فنی را به مخاطب ارایه کند و این امکان را در اختیار عموم نیز قرار دهد که این مطلب در قانون به آن اشاره شده است.
غلامزاده همچنین تاکید کرد: نهاد‌های مربوط به حاکمیت با شناسایی این توانمندی‌ها می‌توانند برای حمایت از تولید داخلی، واردات کالا را به صورت بهینه مدیریت کنند.
وی در ادامه معرفی نیازمندی‌های بخش بنگاه‌ها و شرکت‌های مختلف برای کالاهای مورد نیازشان را یکی دیگر از مزایای پورتال ملی کالا ایران دانست و افزود: بنگاه‌ها یا شرکت‌های تولیدی که نیاز به برخی از محصولات دارند می‌توانند نیازمندی‌های خود را از طریق این بانک شناسایی کنند تا در صورت تولید در داخل به راحتی بتوانند با تولید کننده کالا ارتباط برقرار کرده و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.
این مقام مسئول ، از این پورتال به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات و بازاریابی برای تولیدکنندگان کالا نام برد و بر نقش آن در توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران همچنین به فعال شدن سیستم تدارک الکترونیکی دولت بر اساس کاتالوگ‌های الکترونیکی ایران‌کد اشاره کرد و افزود: دولت خود را ملزم کرده  است تا کالا‌های مورد نیازش را که در داخل کشور تولید می‌شود از این طریق انتخاب و خریداری کند.»
وی همچنین به راه اندازی سیستم تدارک الکترونیکی وزارت نفت مبتنی بر کاتالوگ‌های الکترونیکی ایران‌کد اشاره کرد و گفت: این سیستم برای خریدهای وزارت نفت در گروه‌های محدودی از اقلام تولیدی فعال شده ‌است.
 غلامزاده ابراز امیدواری کرد با گسترش این دو سیستم و استفاده از گروه‌های بیشتری از کالاها به بخش تولید در کشور کمک شود.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت کیفیت واردات اشاره کرد و افزود: ایران‌کد در فرآیند مدیریت کیفیت واردات، تاکنون برای ۷۰۰ هزار قلم کالا وارداتی کدملی صادر کرده است که از این تعداد کدملی صرفاً ۳۵ هزار کدملی در سه ماه اول سال در فرآیند مدیریت کیفیت وارد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی در تشریح عملکرد سه ماه اول سال ایران‌کد در سیستم تعاملی گفت: در سه ماه اول سال ۹۱ برای ۱۷۰ هزار قلم کالا کد ملی صادر شده است که از میان گروه کالای قطعات خودرو با ۲۴ هزار ۷۹۱ قلم کالا و اقلام دارویی با ۲۴ هزار ۶۶۲ قلم کالا دارای بیشترین میزان کد ملی در فصل بهار سال ۹۱ را تشکیل می‌دهد.
غلامزاده همچنین با اشاره به اخبار ضد و نقیضی که درباره طولانی بودن فرآیند واردات به دلیل اخذ کدملی شایع شده است، خاطرنشان کرد : میانگین زمان اخذ کدملی ۱۷ ساعت برای ۲۰۰ هزار کد ملی در طی فصل بهار سال ۹۱ بوده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۳۱۵۴۸۲۷۱۷۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.