راه اندازی سه کرسی جدید زبان فارسی در اسلونی، اسلواکی و ترکیه

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل از راه اندازی سه کرسی جدید زبان فارسی و ایران شناسی در کشورهای اسلونی، اسلواکی و ترکیه در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ارسلان قربانی با اشاره به اینکه میزان تقاضا برای ایجاد کرسی زبان فارسی و ایران شناسی از سوی کشورهای مختلف زیاد است، اظهار داشت: در حال حاضر کرسی زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در ۳۲ کشور جهان از جمله استرالیا، قرقیزستان، رومانی، گرجستان، الجزایر، بوسنی، ویتنام، ونزوئلا، چین، جمهوری چک، فرانسه، روسیه، سوریه، بنگلادش، قزاقستان، اکراین، ترکیه، کلمبیا، هندوستان، ارمنستان، پاکستان، سوئد، سنگال، لهستان، بلاروس، صربستان و برزیل فعال هستند.

وی افزود: کرسی زبان فارسی در استانبول ترکیه نیز فعالیت دارد اما با توجه به تقاضاهای زیاد، این کرسی امسال در آنکارا نیز راه اندازی خواهد شد.
دکترقربانی به تلاش و رایزنی وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مجموعه دولت به منظور رفع خلاهای موجود در اعزام استادان زبان فارسی و ایجاد کرسی های آن در خارج کشور اشاره وابراز امیدواری کرد راهکارهای عملی برای حل محدودیت ایجاد کرسی های زبان فارسی و ایران شناسی در خارج کشور به زودی مطرح و اجرایی شود.

وی یکی از اقدامات وزارت علوم در راستای توسعه کرسی های زبان فارسی را تربیت استادان بومی زبان فارسی در کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: براساس این طرح، دانشجویان علاقه مند به فراگیری زبان و ادبیات فارسی از کشورهای مختلف برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته به ایران می آیند و پس از فارغ التحصیلی، وظیفه ایجاد و اداره کرسی زبان فارسی در کشورشان را برعهده می گیرند.

رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه درحال حاضر ۲۰۰ دانشجو از ۶۰ کشور خارجی به صورت بورسیه در قالب طرح تربیت استادان بومی زبان فارسی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند، افزود: وزارت علوم پس از فارغ التحصیلی این دانشجویان از راه برگزاری کنفرانس های علمی، کارگاه های آموزشی مشترک، ارسال تجهیزات، کتاب، لوح فشرده و منابع آموزشی درسی و غیردرسی ارتباط خود را با کرسی های زبان فارسی که تدریس آنها در دست این دانش آموختگان دانشگاه های ایران است حفظ خواهد کرد.

دکتر قربانی برگزاری دوره های بازآموزی برای دانشجویان خارجی کرسی های ایران شناسی و زبان فارسی در داخل کشور را از دیگر برنامه های در دست اقدام وزارت علوم به منظور تقویت کرسی ها و گسترش زبان فارسی برشمردو گفت: سالانه حداقل ۵۰ نفر از دانشجویانی را که مشغول تحصیل در کرسی های زبان فارسی و ایران شناسی هستند ، به ایران دعوت کرده و دوره های بازآموزی برای آنها برگزار می کنیم که آشنایی با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم ایرانیان نیز از دیگر اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است.

وی همچنین در خصوص کرسی های اسلام شناسی نیز گفت: آیین نامه ایجاد کرسی های اسلام شناسی تهیه شده است و به همه سفارتخانه ها فراخوان داده ایم که درصورت نیاز به راه اندازی این کرسی ها، موضوع را به وزارت علوم اعلام کنند و از طرف دیگر نیز از دانشگاه ها خواسته ایم استادان علاقه مند و واجد شرایط خود برای تدریس در این کرسی ها را به ما معرفی نمایند. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.