راه اندازی مراکز آموزش HSE در اهواز و عسلویه

مدیرمنابع انسانی شرکت ملی نفت ایران از ابلاغ مصوبه هیات مدیره این شرکت در توسعه مراکز آموزش HSE خبر داد و گفت: در همین راستا دو مرکز آموزشی در حوزه HSE در عسلویه و اهواز راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، عباس خنیفر؛ مدیرمنابع انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: HSE  درکشور جایگاه ویژه ای دارد باید نگاهمان را تغییر دهیم HSE  تنها پشتیبان نیست بلکه هدایت گر و جهت دهنده به فعالیت های عملیاتی است.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای ارتقا نیاز به کار فرهنگی وسیع دارد تا تبدیل به تعهد و باور شود تا زمانی که تعهد نداشته باشیم در پیشرفت کارها راه به جایی نخواهیم برد.
 
خنیفر اظهار داشت: آموزش به عنوان مهم ترین راهبرد مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران در ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های صنعت نفت مطرح است و با توجه به اهمیت اجرای اصول HSE، به زودی دو مرکز آموزشی در این حوزه در عسلویه و اهواز راه اندازی می شود.
 
مدیرمنابع انسانی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: شناسایی گلوگاه های حادثه خیز در صنعت نفت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: در همین راستا اصول و موازین مرتبط با علم HSE در اجرای پروژه ای تحت عنوان مدیریت دانش که از سوی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در حال انجام است، طراحی و لحاظ شده است.
 
خنیفر ادامه داد: شناسایی و ثبت ریشه حوادث احتمالی و ثبت و تحلیل حوادث از موضوعاتی است که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه عضوگیری از میان کارکنان فعال صنعت نفت برای حضور داوطلبانه در واحدهای HSE باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: این شیوه از مدت ها پیش در بیشتر مراکز عملیاتی جهان مرسوم بوده و ما نیز با اجرای این الگو می توانیم از خدمات اعضای افتخاری در این حوزه بهره مند شویم.
 
وی تاکید کرد: باید نگاه خود را به موضوعات HSE  تغییر داد و در همین راستا باید اقدامات فرهنگی خاصی تعریف شود.
 
خنیفر ضعف در تناسب ساختار سازمانی با تکنولوژی های نوین و نیازهای عملیاتی واحدهای مختلف صنعت نفت را از جمله مشکلات پیش روی استقرار نظام HSE عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی خاصی برای تربیت نیروی انسانی ماهر انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی از سازمان ها برای انتصاب کارکنان بیشتر توجه نمی کنند در حال حاضر افرادی که در این صنعت کار می کند چندان با حرفه HSE  آشنا نیستند باید در انتخاب افراد ارزیابی دقیق صورت گیرد چرا که بدون داشتن این علم  و غفلت در این راستا حادثه اتفاق می افتد که دیگر قابل جبران نخواهد بود و ضربه ای بزرگ به ثروت ملی کشور وارد می شود.

خنیفر با تاکید بر اینکه در طرح جامع HSE باید اصلاحات لازم در بخش های ساختاری، ترکیب نیروی انسانی و توسعه آموزشی در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید آموزش های عملیاتی و برگزاری مانورهای موثر در این بخش بیشتر از آموزش های تئوریک مورد توجه واقع شود.
 
وی خاطر نشان کرد: برای اجرایی سازی فرآیند HSE در سازمان باید سناریوهای از پیش تعیین شده ای در این خصوص تدوین شود تا در مواقع بحرانی بتوان از آن بهره برد. /ر


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. احمد رستمی:

    با سلام یکی از آشنایان من خانمی است دارای فوق لیسانس hse می باشد و بیش از یکسال است بیکاره . لطفا از دوستان عزیز خواهشنمندم اگر محلی سراغ دارند اطلاع دهند . با تشکر و سپاس ۰۹۱۶۳۱۴۹۲۷۵

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.