راه اندازی و گسترش رشته های نو در کشور

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

از مهمترین برنامه های شورای مدیریت در واحد علوم و تحقیقات؛

دکتر یوسفعلی زیاری گفت: واحد علوم و تحقیقات iبه عنوان دانشگاهی پیشرو در توسعه کمی و کیفی رشته های بین رشته ای مورد نیاز جامعه در میان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی iبه شمار می رود.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر یوسفعلی زیاری معاون آموزشی این واحد دانشگاهی گفت: تلفیق دانش و تجربیات استخراج شده از دو یا چند رشته تخصصی که iبه منظور ارائه راه حل های علمی و کاربردی مسائل روز در قالب رشته ای تازه و نو بیان می گردد، رشته بین رشته ای می گوییم .

دکتر زیاری با بیان این مطلب که درحال حاضر برای رفع مشکلات روز بشر باید متغیرهای گوناگون را مورد بررسی قرار داد افزود: رشته های بین رشته ای بسیاری همچون نانو، بیو، انرژی و … راهگشای بسیاری از مسائل  و مشکلات جوامع بشری است که خود بر اهمیت وجود این رشته ها در جامعه حال حاضر کشورمان نیز مهر تایید می زند.

معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که بیش از ۲۰۰ رشته بین رشته ای مصوب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد گفت: در سال های اخیر مطالعات میان رشته ای جایگاه ویژه ای در دانشگاه های کشور یافته iبه طوریکه در حال حاضر ۲۰۰ رشته میان رشته ای فعال و مصوب در دانشگاه های کشور تدریس می گردد.

وی از فعالیت ۱۵ درصدی رشته های میان رشته ای مصوب در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و تصریح نمود: در بعضی از این رشته های نو همچون مهندسی ورزش و مهندسی پزشکی- توانبخشی در کشور تنها در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می گردد.

وی با بیان این مطلب که نظام مدیریتی واحد علوم و تحقیقات براساس نیازی که در جامعه احساس می گردد iبه دنبال راه اندازی رشته های تازه است گفت: یکی از مهمترین محورهای برنامه توسعه ای نظام آموزشی واحد علوم و تحقیقات توسعه کمی و کیفی رشته های میان رشته ای نو و مورد نیاز جامعه است.

دکتر زیاری افزود: بر این اساس شورای مدیریت واحد علوم و تحقیقات مطالعات میان رشته ای را iبه عنوان یکی از محورهای اصلی مورد بحث و بررسی قرار می دهد و در این جهت کمیته ای متشکل از کارگروه های تخصصی، مدیران گروه تخصصی و اساتید نخبه و متعهد iبه سرپرستی رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما این واحد دانشگاهی تشکیل شده است.

معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: این کمیته براساس نیازسنجی های iبه عمل آمده iبه بررسی و تدوین عنوان و سرفصل های پیشنهادی برای رشته میان رشته ای مورد نظر اقدام می نماید و سپس برای تصویب نهایی آن را iبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم می نماید.

وی با بیان این مطلب که این کمیته بعضی از رشته های نو را که حاوی مصوبه وزارت علوم است استخراج نموده و در این واحد دانشگاهی بسترسازی مناسب را نسبت iبه راه اندازی این رشته ها فراهم می نماید گفت: اغلب رشته های تازه که حاوی سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است در صورت تکمیل و تجهیز آزمایشگاه و کادر هیات علمی مرتبط و بررسی زیرساخت های اولیه در واحد علوم و تحقیقات گسترش خواهد یافت.

دکتر زیاری با تاکید بر این مطلب که واحد علوم و تحقیقات در جهتی کاربردی نمودن علوم مورد نیاز جامعه، iبه دنبال راه اندازی و گسترش رشته های نو است ، اظهار نمود: واحد علوم و تحقیقات با توجه iبه حضور بیش از ۲۲ هزار نفر دانشجو مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری iبه عنوان بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در بحث تحصیلات تکمیلی در مسیر ایجاد رشته های میان رشته ای نیز iبه عنوان واحدی پیشرو در سطح دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مطرح است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.