راه اندازی کامل واحد اول نیروگاه بوشهر

دفتر مطبوعاتی شرکت “اتم انرگو پرویکت”، موسسه وابسته به شرکت “اتم استروی اکسپورت” از شهر نیژنی نووگورود روسیه اعلام کرد که واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل و با صددرصد ظرفیت خود راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه منتشره توسط این شرکت آمده است: راکتور واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ساعت ۱۸ و ۴۷ دقیقه روز ۳۰ اوت (۹ شهریور) به وقت محلی به طور کامل و با صددرصد ظرفیت برنامه‌ریزی خود، برای تولید برق راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در این اطلاعیه به نقل از ولادیمیر پاولوف، معاون مدیر شرکت “آتوم انرگو پرویکت” از شهر نیژنی نووگورود روسیه در زمینه ساخت نیروگاه‌های اتمی در ایران و ترکیه آمده است که راه‌اندازی کامل و صددرصد نیروگاه اتمی بوشهر مرحله پایانی در رساندن واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله بهره‌برداری است که در جریان آن تمام تجهیزات و سیستم‌ها این نیروگاه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که اولویت اصلی در جریان احداث نیروگاه اتمی بوشهر همواره مسایل ایمنی بوده و به این دلیل انتخاب ظرفیت راکتور به طور مرحله به مرحله صورت گرفته و با انجام آزمایشات لازم تجهیزات نیروگاه برای بهر‌ه‌برداری امن آن همراه بوده است.

ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی “زیمنس” آغاز شد، ولی پس از انقلاب اسلامی ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر در ژانویه سال ۱۹۹۵ در تهران توسط روسیه امضا شد.

روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی WWER-1000 برای ایران بسازد و سوخت هسته‌یی آن را به ایران عرضه کند و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت راکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است.

روسیه و ایران در ماه فوریه سال ۱۹۹۸ توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند.

در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۰۹ شرکت اتم استروی اکسپورت از پایان عرضه سوخت هسته‌یی برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته‌یی طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۱ شرکت اتم استروی اکسپورت مرحله نوبتی راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد.

راه‌اندازی فیزیکی به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم‌های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته‌یی، تولید برق در آن شروع می‌شود. واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر در ۸ ماه مه سال ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خودانگیخته تقسیم سوخت هسته‌یی آغاز شد.

این رویداد یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر برای تولید برق به شمار می‌رود.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.