راه اندازی کامل پورتال ارزی در کلیه گمرکات

۱۰اردیبهشت،

بینا- مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، از فعال شدن سامانه های اطلاعاتی و عملیات بانکها خبر داد و گفت: از تاریخ ۲۷ فروردین ماه سال جاری پورتال ارزی در کلیه گمرکات کشور فعال شد

به گزارش بنکر (Banker)، ناصر حکیمی، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود:  بر این اساس چرخه ثبت سفارش، گشایش اعتبار اسنادی و ترخیص کالا در این پورتال قابل ملاحظه و به جای اسناد کاغذی تمام این فعالیت ها از طریق این سامانه قابل رصد کردن و انجام است.
حکیمی به از بین رفتن مواردی از فساد اقتصادی مربوط به جعل اسناد کاغذی می شد، با استفاده از پورتال ارزی خبر داد و افزود: سامانه های مربوط به صندوق های قرض الحسنه به نام شبکه فراگیر قرض الحسنه (شفق) سال قبل راه اندازی شد، همچنین سامانه ارزی مربوط به صرافی ها نیز در حال توسعه است تا بر این اساس مبادلات ارزی مطابق با مقررات موجود مورد برسی قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه ساماندهی شبکه های اطلاعاتی موجود در دستور کار است، گفت: تراکنشهای تجاری ، فعالیتهای شبه بانکداری از طریق پایانه های فروش اتفاق می افتادکه در حال حاضر زمینه سوء استفاده برای مقاصد غیر از خرید از این طریق مرتفع شده است.
به نقل از مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، در سال جاری بانک مرکزی تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده طرح سامانه نظارت الکترونیکی بانکها را عملیاتی می کند که از طریق آن وضعیت بانک ها به صورت سریع و مبتنی بر داده های عملیاتی استخراج خواهد شد.
حکیمی گفت: در حوزه سامانه های بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت چند طرح عملیاتی خواهد شد که یکی از آنها خدمات ارزش افزوده شاپرک است است. پورتال شاپرک راه اندازی شده و به تمام پذیرندگان این امکان را می دهد که صورتحساب دقیق مبادلات پولی خود را اخذ و زمان واریز وجه را دریافت کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی ساماندهی پرداختهای الکترونیک را از دیگر طرحهای در دست اجرا اعلام کرد و گفت: امکان کلاهبرداری از این طریق وجود داشت؛ به صورتی که بعضی پایگاه اینترنتیهای جعلی ایجاد می کردند و اطلاعات حساب اشخاص را به سرقت می بردند، بنابراین بانک مرکزی درصدد است در ظرف ماههای آتی بحث وحدت درگاه‌های آدرس اینترنتی را در دستور کار قرار دهد و روی آدرس شاپرک فقط اطلاعات اشخاص حک شود.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.