راه برای ریاست جمهوری آنگ‌سان سوچی هموار شد

۲۴م اسفند ،

پارلمان میانمار اولین گام را برای اصلاح احتمالی قانون اساسی برداشت، قانونی که تحت حکومت نظامی پیش‌نویس آن تدوین شده و مانع از آن می‌شود که آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل و رئیس حزب مخالف، به ریاست جمهوری برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قانون اساسی پس از رفراندوم سال ۲۰۰۸ تصویب شد که به عنوان یک قانون اساسی غیر دموکراتیک در نظر گرفته می‌شود.

در این قانون کاندیداهای ریاست جمهوری و معاونین ریاست جمهوری که همسران یا فرزندانشان شهروند کشور دیگری می باشند، رد صلاحیت می‌شوند. همسر درگذشته سوچی، “مایکل آریس” انگلیسی بود و پسرانش هم در انگلیس متولد و بزرگ شده‌اند.

قانون اساسی همچنین یک چهارم جایگاه‌های پارلمانی را به نظامیان منتخب از سوی رئیس نیروهای مسلح می‌دهد.

اوهن کیانگ، یکی از اعضای حزب آنگ سان سوچی بیان کرد: اصلاح و بررسی قانون اساسی از سوی “آی مینت” و “تین زاو” که دو تن از فرماندهان اسبق و مسئولین بلند مرتبه حزب حاکم در کشور می باشند، پیشنهاد شد؛ حزب “اتحاد همبستگی و توسعه” که از حمایت نظامیان برخوردار است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آنها دریافته‌اند که لازم است قانون اساسی کنونی کشور اصلاح شود، تا دموکراسی واقعی برقرار گردد.

زمانی که حزب حاکم در سال ۲۰۱۰ در انتخابات عمومی پیروز شد و تین سین، به ریاست جمهوری رسید، خونتا در مارس ۲۰۱۱ کنار رفت. رئیس جمهور تازه هم کشور را آزاد گذاشته و سعی در مدرنیزه کردن اقتصاد را دارد.

حزب “اتحاد ملی برای دموکراسی” سوچی انتخابات عمومی را تحریم کرده بود اما در آوریل سال قبل وی و ۴۲ تن از همکارانش انتخابات میان دوره‌ای را بردند و در پارلمان کرسی‌هایی را به خود اختصاص دادند. از آن زمان اولین اولویت سوچی اصلاح قانون اساسی بوده است.

این بازبینی می‌تواند تغییراتی که بوجود آورد که به آنگ سان سوچی این امکان را می‌دهد تا پس از انتخابات عمومی ۲۰۲۴ رئیس جمهور شود.

این بازبینی هم چنین می‌تواند نقش آتی و راهبردی سیاسی ارتش را نیز تعیین کند.

یک مقام رسمی عالی رتبه پارلمان گفت: کمیته بررسی شامل اعضای احزاب سیاسی مختلف و کارشناسان خارجی است. یک نماینده نظامی نیز که خواست نامش فاش نشود، از اصلاحات پیشنهاد شده استقبال کرد چرا که می‌تواند موانع سر راه سوچی برای ریاست جمهوری را از میان بردارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.