راه حل نظامی برای بحران سوریه کارساز نیست

۰۸خردادماه،

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در هتل آزادی محل اجلاس سوریه “گری لوئیس” نماینده دبیر کل سازمان ملل در نشست سوریه در تهران گفت: تصمیم‌گیری به جای سوریه در گشایش مشکلات این کشور به حل بحران کمک نکرده و من معتقدم این بحران را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: لازم است از ارسال تسلیحات به این کشور جلوگیری کنیم و تنها راه حل موفقیت در این کشور راه حل سیاسی است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل افزود: نشست هم افزایی امروز به منظور به دست آمدن راه حل مناسب و کمک به تلاش‌های سازنده منطقه جهت حل بحران سوریه شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: تخلفات در این زمینه وجود داشته و مشکلات را در زمینه تجاوزات جنسی توسط معارضین سوری همه را شوکه کرده است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل افزود: نشست هم افزایی امروز به منظور به دست آمدن راه حل مناسب و کمک به تلاش‌های سازنده منطقه جهت حل بحران سوریه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: تخلفات در این زمینه وجود داشته و مشکلات بسیاری در سوریه در پی آن به وجود آمده و این بحران بهانه‌ای برای اشخاص رادیکال و افراطیون شده تا از این طریق ثبات منطقه را برهم بزنند.

نماینده دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: بحران در سوریه سبب بی ثباتی منطقه شده و تبعتانی برای جهان نیز دارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای این بحران گفتگوهایی برای راه حل سیاسی وجود داشته و اکنون کشورها باید بدانند که راه حل نظامی کارساز نیست.

وی افزود: امروز همه متقاعد شده‌اند که این منازعه راه حل نظامی ندارد.

نماینده دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: در این بین لابرس و جان کری با یکدیگر مذاکره کردند که جناح‌های مختلف را پای میز مذاکره بنشانند و قرار شد برای حل این بحران بر سر میز مذاکره بنشینند و همگی به ژنو هم پای بند باشند که این مهمترین حرکت در یک سال اخیر بوده است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل گفت: باید از همه فرصت‌ها استفاده کرد. اخضر ابراهیمی تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن کشورها ادامه می‌دهد و کشورها باید با همکاری با یکدیگر و همکاری با اخضر ابراهیمی نقش خود را برای رسیدن به نتیجه مناسب ایفا کنند تا جان انسان‌ها در سوریه حفظ و بیگناهان نجات یابند.

وی تاکید کرد: این بحران ، بحرانی ریشه‌ای و عمیق است و راه حل نظامی کارساز نیست.

نماینده دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان کرد: اشخاص و کشورهایی که به معارضین تروریست سلاح می‌فرستند کار خود را ادامه ندهند و یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند.

وی افزود: از همسایگان می‌خواهم که اجازه ورود سلاح‌های جنگی به کشور سوریه را ندهند و جنگجویان داخلی را که به کشور سوریه وارد شده‌اند به کشور خود بازگراننده شوند. این فرصتی است که دوره انتقالی را آغاز کنیم و مردم سوریه از این طریق به خواسته‌های مشروع خود برسند.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که اجلاس تهران موفقیت‌هایی را به همراه داشته باشد و بعد از آن شاهد بازسازی کشور سوریه، مردم و فرهنگ آن باشیم و از همه می‌خواهم که کمک کنند که نظرات و خواسته‌های مردم بیگناه کشور سوریه محقق شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.