راه حل هایی ساده برای جلوگیری از سنگ کلیه

۱فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز :از هر ۱۰ آمریکایی مبتلا به سنگ کلیه حاد یک نفر،زمانی به این عارضه مبتلا می گردد که یک ناهمگونی شیمیایی سبب می گردد تا مواد معدنی و پروتئین ها در ادرار آغاز به کریستال شدن کنند. سنگها ممکن است صاف یا زبرو خشن ، به کوچکی یک دانه و یا به حدی بزرگ که سبب درد شوند باشند. شما ممکن است سنگهای کوچک خود را توسط ادرار بدون اینکه متوجه شوید دفع نمائید. ولی سنگهای بزرگ تر سبب دردهای شدیدی در هنگام عبور از لوله متصل کننده مثانه و کلیه می شوند، و حتی گاهی ممکن است در این لوله گیر کنند که در این حالت جریان ادرار را مسدود می نمایند.

اکثر سنگهای کلیه از وجود مقدار بسیار کلسیم در کلیه ایجاد می شوند. (البته این موضوع به میزان کلسیم موجود در رژیم غذایی بستگی دارد). انواع کمیاب تری از سنگها می باشند که توسط عفونت های ادراری یا وجود بیش از حد اسید اوریک در ادرار حاصل می شوند. محققان نوع بسیار کوچکی از باکتری را کشف کرده اند که در کلیه بعضی اشخاص زندگی می کند و در شکل دهی سنگها نقش مهمی دارد.

▪ اگر شما قبلاً از سنگ کلیه رنج می بردید در زیر به بعضی راهها اشاره شده تا از برگشتن این بیماری جلوگیری کنید:
●●رژیم غذایی
●استفاده از مایعات:
– برای رقیق کردن ادرار و شستن و دفع کردن سنگها روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید.

●پرهیز از نمک ترشک بسیار (oxalate) :
– از دکتر سئوال کنید که آیا شما به محدود کردن خود در مورد خوردن غذاهای Oxalate دار که در ایجاد سنگ کلیه نقشی دارند نیاز دارید یاخیر، چند نمونه از غذاهای Oxalate دار شامل قهوه، چغندر، شکلات ، بادام ، اسفناج، ریواس، نوشابه های گازدار، توت فرنگی، چای و سبوس گندم می باشند.

●از خوردن آب انگور بپرهیزید:
– کسی نمی داند چرا ولی به هر حال خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ کلیه رادر اشخاصی که استعداد آن را دارند را تا ۴۴% افزایش میدهد.

●از سبزیجات متشکر باشید:
– یک محقق ایتالیایی کشف کرده است که استفاده بسیار از سبزیجات خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.
اسید اوریک را کنترل کنید. اگر به سنگ کلیه ناشی از اسید اوریک مبتلا میباشید گوشت، ماهی و مرغ کمتری بخورید گوشت حیوانات میزان اسید اوریک ادرار شما را بالا می برد.

●موارد درمانی
– در مورد عفونت های ادراری ،فعالیت بسیار غده پاراتیروئید، نقرس و یا موارد دیگر که سبب بوجودآمدن سنگ کلیه می شوند سریعاً اقدام نمایئد.
– از بوجودآمدن سنگ تازه جلوگیری کنید. از طریق یک صافی ادرار کنید تا بتوانید سنگها را بگیرید سپس آنها را برای دکتر خود ببرید تا ترکیبات آن را آنالیز کند ، زیرا دارو های مورد نیاز شمابه ترکیبات این سنگها بستگی دارد. به طور مثالً داروهای پیشاب آور با کم کردن میزان کلسیم رها شده توسط کلیه به ادرار،از بوجود آمدن سنگ کلیه مربوط به کلسیم جلوگیری می کنند. فسفات سدیم، کلسیم را در روده جمع آوری می کند . در نتیجه از نشط آن به ادرار و به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می کند. سیترات پتاسیم میزان ستیرات را( که یک نمک جلوگیری کننده از شکل گرفتن سنگ کلیه کلسیمی است )در ادرار بالا می برد. سیترات پتاسیم همچنین با کم کردن میزان اسیدیته ادرار از سنگهای اسید اوریک نیز جلوگیری می کند. Allopurinol میزان اسید اوریک را در اشخاصی که سنگ کلیه اسیدی دارند کم می کند و احتمالاً از بوجود آمدن سنگهای کلسیمی نیز جلوگیری می کند.

●توجه به گیاهان جوشاندنی
این گیاهان جریان خون به کلیه ها و در نتیجه حجم ادرار را افزایش میدهندو به این ترتیب باکتریها را دفع کرده و کلسیم و نمک جوهر ترشک Oxalate را رقیق می کنند. آنها عفونت های ادراری را از بین برده و همچنین به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز کمک می کنند. چای را با برگهای goldenrod ،جعفری و ریشه جو و…دم کنید.

●بهداشتی ترین غذاها
در دنیای سریع تحقیقات مواد مورد نیاز بدن به نظر می رسد که هر هفته یک کشف تازه، خبرها را تحت الشعاع قرار می دهد. ما از بعضی ازدانشمندان برجسته در مورد۱۰۰ تا از بهترین غذاها سوالاتی کرده ایم . برای تهیه ی لیستمان، غذای ذکر شده حداقل می بایست در مورد داشتن یکی از موارد ویتامین، مواد معدنی یا ترکیبات دیگری که از سرطان و بیماری های قلبی و…جلوگیری می کنندغنی باشد. در خرید خود زرنگ باشید و از این لیست برای خرید خود در سوپر مارکت استفاده کنید.در اینصورت بدنتان هم از شما متشکر خواهد بود.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.