راه سخت دموکراسی پیش روی انقلابیون عرب/ نگاه منفعت طلبانه غرب به بهار عربی

به گزارش خبرگزاری مهر، “اندراس یاکوپس” از کارشناسان مسائل خاورمیانه موسسه آلمانی “کونراد ادنایر” در گفتگو با روزنامه آلمانی “میتل دویچه سایتونگ” در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دلسردی در بسیاری از کشورهایی که بهار عربی در آن جریان دارد حاکم شده است در چنین شرایطی آیا بهار عربی واقعا یک رویا و آرزو برای عربها بود  اظهار داشت:  بله بود؛ دستیابی به دموکراسی و آزادی یک شانس واقعی برای تحقق در جهان عرب داشت. آنچه که در غرب و در بین بازیگران مهم منطقه ای از نظر دور مانده است این است که با کناره گیری دیکتاتورهای عربی از جمله بن علی در تونس،مبارک در مصر و قذافی در لیبی یا صالح در یمن تمام سیستم سیاسی این دیکتاتورها در این کشورها برچیده نشده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید حداقل ، انتظارات خود را بر مبنای حقایق موجود دنبال کنیم. مانند گذشته یک موج انقلابی در منطقه وجود دارد. اما ما نمی دانیم که این موج به کجا هدایت می شود. امور، بسیار متفاوت در منطقه در حال جریان است. در تونس پیشرفتهایی شکل گرفته اما به آرامی و با تلاش بسیار زیاد. درباره لیبی ما اصلا نمی دانیم که آیا این کشور متحد می شود یا نه. در مصر هم تا به حال یک دیکتاتور نظامی حاکم بوده است و آنچه که وقایع اخیر نشان می دهد این است که این وضعیت همچنان ادامه دارد. در مسیری که کشورهای در حال انقلاب به سوی دموکراسی و آزادی طی می کنند هنوز راهی سخت و پر فراز و نشیب را در پیش رو دارند.

این کارشناس آلمانی در ادامه اظهار داشت: دیکتاتورهای عربی سقوط کرده اند اما توانایی و سرسختی نخبگان رژیمهای سابق عربی برای بازگشت بسیار است. اعتراضات انقلابیون همواره علیه حاکمان و حامیان آنها بود اما یک طرح معینی برای زمان بعد از آن و اینکه چه کسی باید چگونه حکومت کند وجود نداشت.

وی در ادامه این فرمول بندی را که اعتقاد اسلامی و دموکراسی همدیگر را نقض می کنند نادرست و خطرناک ارزیابی کرده و اظهار داشت: به نظر من چنین فرمولی صحیح نیست. بسیاری از کشورهای عربی سالیان متمادی و نسلها تحت حکومت دیکتاتورها بوده اند و تغییر ساختارهای آنها طی امروز و فردا امکانپذیر نیست. ما اروپاییان اگر به تاریخچه خودمان هم نگاه کنیم می بینیم که شکل گیری یک روند دموکراسی می تواند دهه ها و یا قرنها به طول بیانجامد.

وی در ادامه اظهار داشت: نقش غرب عموما در انقلابهای عربی دست بالا گرفته می شود. غرب در اوایل تحولات جهان عرب مدت طولانی برای اینکه خود را در جبهه انقلابیون قرار دهد صبر کرد. من فکر نمی کنم که غرب به صورت قابل اعتماد و بدون اینکه حقی برای خود قائل باشد بتواند در امور کشورهای در حال انقلاب تاثیر بگذارد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بسیاری از زمینه ها مردم کشورهای انقلابی وضعیت بدتری نسبت به قبل دارند. این دلیل اصلی نارضایتیهای بسیار در بین مردم است. مردم هیچ سودی را از انقلابهای عربی نبرده اند. البته این چالش هایی است که بر سر راه هر دولت جدیدی وجود دارد.     
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.