راه های حفاظت از عکس های خود در فضای مجازی

محافظت از تصاویر نباید باعث شود تمرکزتان از آنچه به آن علاقه‌مند هستید، پرت شود. برای برقراری امنیت عکس‌های خود، کافی است زمان کمی برای درک خطرات احتمالی امنیت آن‌ها و انجام تاکتیک‌های صحیح صرف کنید. پس از انجام این کار، تصاویر شما امنیت لازم را خواهند داشت و در این شرایط می‌توانید با خیالی آسوده، فعالیت اصلی خود را بر ثبت عکس‌های عالی متمرکز کنید.

پس از عکاسی، سه بخش اصلی برای محافظت از آثار شما وجود دارد؛ نمایش، فروش و نگه‌داری. هر کدام از این مراحل، نقاط ضعف مخصوص به خود دارند که همین نقاط ضعف می‌توانند کار شما را با ریسک‌های امنیتی مواجه کنند. در این مقاله‌ی آموزشی قصد داریم این سه بخش را پوشش دهیم و مراحلی را برای محافظت از عکس‌های ثبت‌شده شما در برابر سرقت، هکرها یا خرابی‌های احتمالی توضیح دهیم.

نمایش عکس‌های ثبت‌شده توسط شما

نمایش دادن آنلاین آثار، برای بسیاری از عکاسان یکی از مهم‌ترین کارها محسوب می‌شود. این کار به شما اجازه می‌دهد عکس‌هایی که ثبت کرده‌اید با دیگران به اشتراک بگذارید و بازخوردهای احتمالی را از مخاطبان‌تان دریافت کنید. این موضوع در یافتن شغلی که برای انجام آن به شما پول پرداخت شود نیز اهمیت دارد.

مشکل اساسی در این مرحله، این است که به‌محض به اشتراک گذاشتن تصاویر در اینترنت، هر شخصی می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را در اختیار داشته باشد و بدون اطلاع شما برای مقاصد مختلفی از آن‌ها استفاده کند.

سه نوع خطر مختلف که احتمال دارد با آن‌ها مواجه شوید، در زیر آورده شده است:

_افرادی که تصاویر شما را در اختیار گرفته‌اند و اهمیتی برای این موضوع قائل نیستند که قانون حق کپی‌رایت آن عکس را شکسته‌اند.

_افرادی که با اطلاع کامل از قانون، اثر شما برای مقاصد شخصی استفاده می‌کنند.

_افرادی که به دنبال کسب منافعی از کار و اثر شما هستند.

هر کدام از  این خطرات، نیاز به تاکتیک‌های متفاوتی دارد که با استفاده از این تاکتیک‌ها بتوانید پیش از وقوع خطر از آن‌ها جلوگیری کنید.

کپی‌رایت (قانون حق مؤلف)

اولین مرحله برای دفاع از عکس‌ها، قانون حمایت از حق مؤلف یا همان کپی‌رایت است.

در ساده‌ترین حالت ممکن، با نوشتن ادعای کپی‌رایت روی عکس یا در کنار آن، می‌توان از تعداد زیادی از خطرات احتمالی دزدیده‌ شدن اثر جلوگیری کرد. افرادی که تصاویر مختلفی را از اینترنت دانلود و نگه‌داری می‌کنند، معمولا اهمیتی برای کار اشتباه خود قائل نیستند، بنابراین بهتر است صریحا اعلام کنید که استفاده غیرمجاز از تصاویر شما خلاف قوانین است و جرم محسوب می‌شود.

نوشتن ادعای کپی‌رایت بهتر است به شیوه‌ی زیر انجام شود:

درج نشان کپی‌رایت (©) یا نوشتن عبارت CopyRight یا عبارت مخففی که نشان‌گر ادعای شما باشد + سال شروع کپی‌رایت + نشان یا عبارتی که شما با آن شناخته شوید. به‌عنوان مثال می‌توانید برای شناساندن خود از نام، نام شرکت، آدرس وب‌سایت و … استفاده کنید.

درهرحال اگر فکر می‌کنید که بعدا اگر فردی از عکس شما بدون اجازه و به‌صورت غیرقانونی استفاده کند، از او به دادگاه شکایت خواهید کرد؛ بهتر است ادعای حق مالکیت معنوی اثر خود را توسط دولت نیز ثبت کنید.

با ثبت ادعای حق مالکیت معنوی اثر، قادر خواهید بود در صورت استفاده غیرمجاز از عکس‌های شما، با استفاده از مراجع قانونی غرامت مالی بهتری دریافت کنید. شکایت برای غرامت مالی از کسی که از اثر شما به‌صورت غیرقانونی استفاده کرده است، احتمالا می‌تواند هزینه‌ی متوسط حق استفاده از آن اثر و دستمزد وکیل و سایر هزینه‌هایی که برای دریافت این غرامت متحمل شده‌اید به شما بازگرداند.

حتی اگر خودتان تمایلی به شکایت نداشته باشید، می‌توانید این کار را به‌طور کامل و با نوشتن یک نامه به وکلای خوبی که می‌شناسید واگذار کنید. در این شرایط حتی می‌تواند اختیار کامل را به وکیل واگذار کنید تا به‌جای شما در دادگاه طرح دعوی کند.

روی وب‌سایت شما

گمنام بودن در فضای اینترنت می‌تواند عاملی تشویق‌کننده برای افراد باشد تا ریسک استفاده غیرقانونی از تصاویر شما را بپذیرند. این موضوع یعنی برای برقراری امنیت کامل اثر خود، معمولا باید کاری بیش از نوشتن ادعای کپی‌رایت انجام دهید. در ادامه؛ نکاتی برای مواقعی که قصد دارید از تصاویر خود میزبانی کنید و جلوی دانلود احتمالی آن‌ها را بگیرید، آورده شده است.

محافظت از تصاویر آنلاین

غیرفعال کردن کلیک – اگر شما عکس‌های خود را روی دامین شخصی خود نمایش می‌دهید؛ در این شرایط امکان غیرفعال کردن راست کلیک، می‌تواند جلوی ذخیره‌ی آن‌ها را با استفاده از گزینه‌ی Save As مرورگر بگیرد. متأسفانه این روش نمی‌تواند کاملا باعث جلوگیری از دانلود تصاویر به نمایش درآمده در وب‌سایت شما شود و افراد معمولا روش‌های دیگری برای این کار در دسترس دارند.

افزودن واترمارک – واترمارک می‌تواند توجه بسیاری از افرادی که قصد سوء استفاده از آثار شما را دارند، کم کند. در چنین حالتی حتی اگر از تصاویر شما به‌صورت غیرمجاز استفاده شود، تبلیغی از نشان و نام شما که در واترمارک ثبت شده است، برای همه نمایش داده خواهد شد و این یعنی تبلیغی برای برند شما. همین عامل احتمالا باعث می‌شود افرادی که واترمارک را در آن تصاویر مشاهده می‌کنند، برای مشاهده موارد بیشتر به وب‌سایت اصلی شما مراجعه کنند. بدین منظور؛ به‌راحتی و با نوشتن یک لایه‌ی متنی روی عکس با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مثل فتوشاپ، می‌توانید واترمارک را به آن اضافه کنید. علاوه بر این تعداد زیادی وب‌سایت وجود دارد که این کار را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به نرم‌افزار برای شما فراهم می‌کنند. اگر از این روش بهره می‌برید، اطمینان حاصل کنید که واترمارک شما در وسط تصویر قرار بگیرد تا بریدن آن برای افراد ساده نباشد.

تصاویری با رزولوشن پایین – اگر قصد فروش آنلاین عکس‌های خود را دارید، بهتر است از یک نسخه‌ی کوچک بندانگشتی با رزولوشن پایین استفاده کنید. افراد معمولا تصاویری را که وضوح پایینی داشته باشند،سرقت نمی‌کنند و در نتیجه آثار شما توسط افراد دیگر مورد سو استفاده قرار نخواهد گرفت.

نمایش به صورت تایل – این روش نسبت به روش‌های دیگر کمی بیشتر زمان‌ می‌برد؛ اما یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از سرقت تصاویر شما در محیط اینترنت خواهد بود. اگر تصاویر خود را به چند عکس کوچک تبدیل و آن‌ها را به‌صورت جداگانه آپلود کنید و نهایتا در محیط آنلاین این قطعات کوچک را سرهم کنید؛ اگر کسی بخواهد از آن تصویر استفاده کند، قطعا باید زمان زیادی برای سرهم کردن و استفاده از آن تصویر صرف کند. همین عامل باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

قرار دادن در CSS – امکان قرار دادن تصاویر در فایل‌های CSS وب‌سایت نیز وجود دارد. در این شرایط تصاویر با لینک مستقیم در دسترس افراد نخواهند بود و هر فردی بخواهد این‌گونه عکس‌ها را دانلود کند، چیزی جز یک مربع خالی به دست نمی‌آورد.

فروش آنلاین تصاویر

فروش تصاویر به مشتریان اگر به‌درستی انجام نشود، یکی دیگر از بخش‌هایی خواهد بود که احتمال دارد عکس‌های شما با خطراتی مواجه شوند. در چنین شرایطی بدون اینکه کنترلی بر اثر خود داشته باشید، احتمال استفاده غیرقانونی از آن اثر وجود دارد؛ حتی اگر هیچ اشتباهی انجام نداده باشید. در ادامه روش‌هایی برای برقراری امنیت هنگام فروش آنلاین تصاویر آورده شده است.

صدور مجوز استفاده (لایسنسینگ)

گاهی باید اجازه بدهید برخی از افراد دیگر بتوانند از تصاویر شما استفاده کنند. اگر مجوز استفاده را به‌درستی صادر نکنید، خود را در معرض خطری بالقوه قرار داده‌اید و ممکن است تصاویر شما، بدون اطلاع و کسب اجازه از شما توسط دیگران مورد استفاده قرار بگیرند و حتی شاید نتوانید از طریق قانون نیز به حق خود دست یابید.

در ادامه روش‌های مختلفی برای صدور مجوز استفاده از تصاویر توضیح داده شده است. اطمینان حاصل کنید که روش درستی برای این کار انتخاب کرده باشید.

Creative Commons – اگر به این موضوع اهمیت نمی‌دهید که دیگران با استفاده از تصاویر شما به کسب درآمد بپردازند و فقط می‌خواهید نام شما برای ثبت اثر باقی بماند، می‌توانید مجوز creative commons را برای اثر مورد نظرتان صادر کنید. با این مجوز می‌توانید تعیین کنید افراد در چه جاهایی می‌توانند از کار شما استفاده کنند. پس از صدور این مجوز، آن را در زیر تصاویرتان درج کنید و در این حالت برای شما فرقی ندارد که استفاده دیگران باعث ایجاد درآمد شود یا خیر.

Commercial  – مجوز‌های تجاری (Commerical) هر عکسی را که ثبت می‌شود و در بازار به فروش می‌رسد، پوشش می‌دهد و در واقع یک محصول یا سرویس را تبلیغ می‌کند. این مجوز می‌تواند برای ثبت تصاویر خاص از یک محصول نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Editorial – مجوزهای Editorial و commercial در عکاسی چندان جدا از هم نیستند، چراکه معمولا تصاویر در یک مکان یکسان میزبانی می‌شوند. اما مجوز editorial صرفا برای روزنامه‌نگاری یا اهداف آموزشی در نظر گرفته می‌شود.

Retail – این مجوز در عکاسی یکی از اولین مراحل رایجی است که باعث می‌شود عکاسان آماتور به عکاسان حرفه‌ای مبدل شوند. این نوع مجوز‌ هر تصویری را که برای اهداف شخصی به ثبت رسیده‌ است، پوشش می‌دهد که این مورد شامل عکس‌های جشن‌ها، کلوپ‌ها و عکس‌های خانوادگی نیز می‌‌شود.

Exclusive Licenses – این نوع مجوز، استفاده از تصویر مورد نظر را، چه توسط عکاسان چه توسط کاربران به‌شدت محدود می‌کند. صدور این مجوز می‌تواند به میزان قابل توجهی باعث محافظت از تصویر شما در استفاده‌های مختلف شود؛ اما سازنده‌ی تصویر نیز حق استفاده از چنین عکسی را در سایر پروژه‌ها نخواهد داشت.

Non-Exclusive Licenses – این مجوز به شما اجازه می‌دهد تصاویر مورد نظر خود را، نه‌فقط برای افرادی که پولی پرداخت کرده‌اند، بلکه با هر کسی که تمایل داشته باشید، توزیع کنید و به اشتراک بگذارید. این نوع مجوز معمولا توسط بسیاری از عکاسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Unlimited Licenses – این مجوز به خریدار و عکاس امکان استفاده‌ی آزادانه از تصویر می‌دهد. درهرحال با استفاده از این مجوز، امکان دارد آثار شما در راه‌های نامناسب نیز مورد استفاده قرار گیرند.

امنیت آنلاین و تحت وب

اگر قصد دارید تصاویر خود را به‌صورت آنلاین به فروش برسانید، اولین مرحله برای انجام این کار، شناسایی راه‌ها و کانال‌های توزیع است.

عکاسانی که از قبل یک دامین اینترنتی برای نمایش نمونه کارهای خود تهیه کرده‌اند، معمولا با اضافه کردن یک پلاگین برای فروش اینترنتی به سایت خود، امکان پرداخت آنلاین و خرید تصاویر را به‌صورت آنلاین برای مشتریان علاقه‌مند فراهم می‌کنند. اگر شما دامین اینترنتی مخصوص به خود را تاکنون تهیه نکرده‌اید، بد نیست نگاهی به پلتفرم‌های فروش اینترنتی ووکامرس (WooCommerce ) و Esty داشته باشید.

متأسفانه اگر خودتان سرویس پرداخت‌های آنلاین را مدیریت کنید و اطلاع چندانی در این مورد نداشته باشید، احتمال به خطر افتادن سایت و متعاقبا تصاویر موجود روی سرور سایت توسط هکرها افزایش می‌یابد. اطلاعات کارت‌های اعتباری از جمله داده‌های حساس در فضای اینترنت شناخته می‌شوند؛ چراکه در صورت لو رفتن چنین داده‌هایی، شخص قربانی با ضررهای بسیار قابل توجه مواجه خواهد شد.

با رعایت نکاتی که در ادامه توضیح داده‌ایم، می‌توانید امنیت فروش آنلاین خود را افزایش دهید.

محافظت با رمز عبور – یک رمز عبور خوب اولین خط دفاعی شما محسوب می‌شود. اطمینان حاصل کنید اطلاعات ورود شما به حساب‌های کاربری مختلف، شبیه به هم نباشند و تا جایی که امکان دارد از رمزهای عبور خیلی قوی استفاده کنید تا حدس زدن یا کرک کردن آن توسط هکرها سخت یا حتی غیرممکن باشد.

تست‌های شخصی – افزودن امکانات و قابلیت‌های امنیتی در مواقعی که شخصا تست‌های امنیتی انجام می‌دهد، می‌تواند باعث افزایش نسبی امنیت وب‌سایت شما شود. بهتر است به‌عنوان شخصی که به بخش مدیریت وب‌سایتتان دسترسی دارید، امنیت آن را از جوانب مختلفی بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که با کلیک روی لینک‌های مشخص یا باز کردن یکسری ایمیل‌های خاص، خطری سایت شما را تهدید نکند.

امنیت راه دور – شبکه‌های وای‌فای عمومی به عدم امنیت مشهور هستند و با توجه به ماهیت باز بودن چنین شبکه‌هایی، دیگران می‌توانند به یکسری از داده‌های بسیار حساس شما دسترسی داشته باشند. این مورد می‌تواند باعث شود هکرها از راه دور به رمزهای عبور مهم شما دسترسی یابند و تصاویر موجود روی سرورتان را به دست آورند. تمام این اتفاقات بد به این دلیل رخ می‌دهد که شما به یک شبکه‌ی عمومی و ناامن وای‌فای متصل شده‌اید. استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (Virtual Private Network) می‌تواند داده‌های شما را در هنگام اتصال به شبکه‌ی جهانی وب رمزنگاری کند و به‌راحتی جلوی بسیاری از خطرات را در پلتفرم‌های مختلف بگیرد. چنین اپلیکیشن‌هایی با برقراری یک اتصال امن داخلی بین شما و سرور V-P-N، اتصال به اینترنت خصوصی را شبیه‌سازی می‌کند و این یعنی هکرها نمی‌توانند ترافیک اینترنتی شما را مشاهده کنند یا به آن دسترسی داشته باشند. برای استفاده از چنین سرویس‌هایی حتما از افراد حرفه‌ای و خبره استفاده کنید.

افزونه‌های اختصاصی – اگر از پلتفرم‌های متن‌ باز چون وردپرس استفاده می‌کنید، تعداد زیادی پلاگین بسیار خوب وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، امنیت وب‌سایت‌ خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. در این بین افزونه‌های محبوبی چون WordFence و Bulletproof از جمله مواردی هستند که بسیاری از کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند. درهرحال می‌توانید با یک جستجوی ساده در بانک افزونه‌های وردپرس، افزونه‌های دیگری نیز پیدا کنید.

نگه‌داری تصاویر

فقط نمایش یا فروش تصاویر نیست که امنیت آثار شما را با خطراتی مواجه می‌کند. علاوه بر دو مورد یادشده، نگه‌داری تصاویر نیز می‌تواند با خطراتی همراه باشد. بیشتر سیستم‌های نگه‌داری فایل، اشکالاتی دارند و به همین دلیل شناسایی چنین خطراتی می‌تواند به میزان قابل توجهی، امنیت نگه‌داری تصاویر شما را افزایش دهد.

آسیب‌پذیری‌های نگه‌داری فایل‌ در فضاهای ابری

فضاهای ذخیره‌سازی ابری، منابعی فوق‌العاده رایج برای نگه‌داری فایل‌ به شمار می‌روند، اما این روش نیز همانند سایر روش‌های نگه‌داری فایل به‌صورت آنلاین، مشخصا دارای نقاط ضعفی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

_محافظت کم در مقابل احتمال حمله جستجوی فراگیر.

_با استفاده از روش‌های امنیتی راه دور می‌توان به‌راحتی به رمزهای عبور دست‌یافت.

_بسیاری از نقطه‌ضعف‌های امنیتی این پلتفرم‌ها هنوز شناسایی یا در صورت شناسایی هنوز رفع نشده‌اند.

_ریسک‌های امنیتی از جانب ارائه‌ دهنده‌ی سرویس ابری شما.

فضای ذخیره سازی ابری

خطرات استفاده از هارد درایو اکسترنال

اگرچه استفاده از هارد‌ درایو اکسترنال، بسیاری از ریسک‌ها و خطرات امنیتی فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین را ندارند، اما استفاده از این روش برای نگه‌داری تصاویر و فایل‌ها، باز هم مشکلات امنیتی خاص خود را دارد که در ادامه به برخی از این خطرات اشاره می‌کنیم:

_احتمال خراب شدن هارد درایو به دلیل ضربات احتمالی یا افتادن از ارتفاع.

_مشکل‌دار شدن هارد درایوها پس از مدتی استفاده.

_بیشتر مشکلات و خرابی‌هایی هارد درایوها قابل رفع شدن نیست.

_حمل هارد درایو باعث می‌شود در معرض خطر خرابی یا شکستن قرار بگیرد.

از آنجا که هیچ روش نگه‌داری فایلی، بدون مشکل و بی‌خطر نیست؛ بهترین راه این است که همیشه اطمینان حاصل کنیدیک نسخه از تصاویر خود را هم در پلتفرم آنلاین و هم در هارد درایو ذخیره کرده‌اید. با نگه‌داری آثار خود با این دو روش، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که فایل‌های شما همیشه در دسترس قرار دارند و هیچ‌گاه آن‌ها را از دست نخواهید داد.

همان‌طور که چندین بار در این مقاله اشاره کردیم، امنیت در عکاسی بدان معنا نیست که باید تمام سعی و تلاش و وقت خود را برای برقراری آن متمرکز کنید، بلکه با در نظر داشتن نکاتی که به شما توضیح دادیم؛ رعایت آن‌ها در وقت مناسب، می‌توانید امنیت بالایی برای آثار خود داشته باشید و بیشتر تمرکز و وقت خود را بر هدف اصلی که عکاسی است، معطوف کنید.

۰ دیدگاه ۴ بازدید ۰

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.