راه های ساده برای زیباتر به نظر رسیدن خانه

طراح خانه خود باشید

مجلات طراحی داخلی را نگاه می کنید و آرزو می کنید که خانه تان شبیه یکی از خانه هایی باشد که در این مجلات می بینید؟ معتقدید برای داشتن یک خانه زیبا باید هزینه هنگفتی بپردازید؟ فکر می کنید دکور کردن خانه کار دشواری است که فقط یک متخصص از پس آن بر می آید و نه شما؟ باید بگوییم اشتباه می کنید. برای زیباتر شدن خانه تان فقط چند قدم درست باید بردارید. در شماره قبل برخی از اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه را با شما در میان گذاشتیم. در این شماره ضمن اشاره به برخی دیگر از این اشتباهات، راه های ساده برای زیباتر به نظر رسیدن خانه شما آموزش می دهیم.

● رنگ، رنگ و باز هم رنگ!

درست همانقدر که یک خانه بی رنگ و بی روح زشت به نظر می رسد، یک خانه شلوغ و پر از رنگ هم کلافه کننده خواهد بود. آنقدر که ممکن است زیر سایه تنوع رنگ زیاد، زیبایی لوازم و چیدمان شما به نظر نرسد. با استفاده از رنگ های تند و متضاد و متعدد، فضای دکوراسیون شما شلوغ و پر هرج و مرج به نظر می رسد و چشم را خسته می کند. دقت کنید که به جز رنگ های زمینه مثل رنگ دیوارها و لوازم چوبی که خنثی هستند، حداکثر ۳ رنگ در فضای دکوراسیون به کار ببرید و دیگر رنگ ها را در طیف های تیره و روشن همین ۳ رنگ انتخاب کنید.

● مبلمانی به اندازه خانه

نمایشگاه های مبلمان خیلی بزرگ تر و وسیع تر از اتاق نشیمن شما هستند؛ این نمایشگاه ها امکان استفاده از کفپوش های دکوری، دیوارهای کوتاه و کاذب و نورپردازی متفاوتی را دارند که ممکن است شما در خانه از چنین امکانی برخوردار نباشید. بنابراین احتمال دارد هنگام خرید مبل، خیلی ذوق زده یک مدل فوق العاده را بپسندید اما این مدل در خانه شما زشت و بدقواره به نظر برسد.

بنابراین هنگام خرید، سایز و مقیاس ابعاد خانه را در نظر بگیرید. هنگام خرید ابعاد خانه را همراه خود داشته باشید و در هر فضا بیش از حد وسیله قرار ندهید. همین طور دقت کنید که باید بین اندازه تابلوها، مبل ها، لوسترها و فرش های خانه شما تناسب وجود داشته باشد. اگر مبل های جمع و جوری دارید، لوستر بزرگ بالای آنها نصب نکنید. اگر دیوارهای عریض ندارید، قاب بزرگ روی آنها نصب نکنید.

● قاب های نزدیک به سقف

ارتفاع لوازم خانه هر قدر کوتاه تر باشد، خانه دلنشین تر و دلبازتر به نظر می رسد. یک بار دیگر به دور و بر خانه نگاه کنید. تابلوهایتان بیشتر نزدیک به سقف هستند یا نزدیک به وسط دیوار؟ ساعت دیواری چطور؟ اگر قاب ها و ساعت هایتان را نزدیک سقف نصب کرده اید، اگر پایه تلویزیونتان زیادی بلند است و برای تماشای آن باید گردن را کمی بالا بگیرید، دکوراسیون خانه شما نیاز به کم کردن ارتفاع دارد. اگر قصد دارید قاب را روی دیوار بالای کاناپه نصب کنید، قانون این است که لبه پایین قاب با بالای کاناپه ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.

● استفاده از گل ها و گیاه

شاید به خاطر دردسرهای نگهداری از گل و گیاه ترجیح بدهید پای گلدان های مصنوعی را به خانه تان باز کنید. در این صورت باید بگوییم انتخاب خوبی نداشته اید! گلدان های مصنوعی می توانند برای قرار دادن گل های خاص و دکوراتیو مورد استفاده قرار گیرند.

مثلاً طرح های فانتزی یا خلاقانه از یک شاخه گل. اما در کنار همه این ها حتما گوشه ای از خانه تان را هم برای سرسبزی و طراوت گل ها و گلدان های طبیعی نگه دارید. با این کار، بهره های زیادی هم از نظر سلامتی جسمی و روحی نصیب شما و خانواده تان می شود.

● نورپردازی نامناسب

خانه شما برای زیباتر به نظر رسیدن نیازمند نورپردازی مناسب است. نورپردازی خوب، یعنی نور در همه قسمت های خانه یکنواخت باشد و آنقدر تند نباشد که چشم را آزار دهد. بهترین ترکیب، استفاده همزمان از آفتابی و مهتابی است. به جز آن برای تأکید و برجسته سازی بیشتر برخی بخش های خانه و لوازم خاص دکوراسیون می توانید از نورهای نقطه ای مثل نور هالوژن، چراغ های دیواری و آباژور استفاده کنید.

● چطور خانه را تزئین کنیم؟

بعد از همه این ها، باید بپرسیم که توجه به چه نکاتی می تواند به تزئین بهتر خانه کمک کند؟

مرحله اول تجسم است. برای طراحی داخلی لازم نیست عیناً از مجلات دکوراسیون کپی برداری کنید. در ذهن خود مجسم کنید که دوست دارید خانه شما، دکورها، دیوارها و تابلوهای آن چطور باشد، چه طرحی به خانه شما می آید و چطور باید این طرح را عملی کنید. سپس تغییر را از اصلی ترین بخش های خانه شروع کنید. اگر مبلمان تان نیاز به تغییر دارد و در عین حال در آشپزخانه هم احتیاج به تغییر دارید، تغییر را از جایی شروع کنید که بیشتر در دید است و برایتان اهمیت بیشتری دارد.

چرا روی یک تغییر رنگ اساسی فکر نمی کنید؟ لازم نیست زیاد هزینه کنید. گاهی با تغییر پرده، کوسن ها یا رو مبلی ها، اضافه کردن چند تابلو و گلدان می توانید تم رنگی خانه را عوض کنید و دکور بهتری فراهم سازید.

در قدم بعدی باید وسایل اضافی و درهم بر هم را دور بریزید. هر چیزی که به آن نیاز ندارید ببخشید یا کنار بگذارید و اجازه دهید خانه تان نفسی تازه کند.

هنگام خرید مبلمان یا دکوراسیون منزل دقت داشته باشید خانه را طوری طراحی کنید که ضمن زیبایی امکان دسترسی به وسایل وجود داشته باشد.
        
    
    
روزنامه اطلاعات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.