راه های متفاوت و کاربردی برای از بین بردن لکه جوش

هیچ‌چیز بیشتر از جای یک زخم نمی‌تواند پوست را زشت کند و فرد را آزار دهد اما خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم پزشکی راه‌حل‌های زیادی برای درمان و کمرنگ کردن این اسکارها وجود دارد.

راه های متفاوت و کاربردی برای از بین بردن لکه جوش

— – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – —

ماندن جای جوش یا زخم می‌تواند کاملا به زیبایی پوست آسیب بزند و آن را از یکنواختی و یکدستی خارج کند. البته بعضی از اسکارها آنقدر بزرگ و پهن است که نه‌تنها زیبایی صورت را خراب می‌کند بلکه آزاردهنده و زشت‌ هم می‌شود. جوشگاه‌ها و اسکارها یک بیماری تلقی نمیشود ولی می‌توان برای بهبود ظاهر آن اقدام درمانی انجام داد.

مهم‌ترین مرحله در درمان آنها، مشورت دقیق با متخصص پوست است تا معلوم شود چه خصوصیتی از جوشگاه بیشتر بیمار را آزار می‌دهد و مناسب‌ترین راه درمان آن کدام است. به هر حال تاکید پزشکان این است که جوشگاه‌ها با هم متفاوت و هر یک نیازمند روش درمانی خاص هستند.

  اسکار یعنی چی؟

به محل جوش خوردن زخم‌ها که در اثر تصادفات، اعمال جراحی و بیماری‌ها ایجاد می‌شود اسکار یا جوشگاه می‌گویند که جزئی از روند طبیعی ترمیم زخم در بدن است. هرچه پوست بیشتر آسیب ببیند و ترمیم آن بیشتر طول بکشد، جوشگاهی که به‌جا می‌ماند، نمایان‌تر است. به‌طور معمول جوشگاه ابتدا به‌طور فزاینده برجسته شده و سپس به‌تدریج کمرنگ می‌‌شود. بسیاری از جوشگاه‌هایی که ۳ ماه پس از پیدایش بدشکل به‌نظر می‌رسد، با مرور زمان ممکن است کاملا وضعیت رضایت‌بخشی پیدا کند.

  چه اسکارهایی بیشتر نمایان هستند

وضعیت ظاهری جوشگاه بستگی به عوامل متعددی از جمله رنگ، قوام، عمق، طول، عرض و جهت آن دارد. شکل‌گیری جوشگاه همچنین بستگی به سن و محل آن روی بدن یا صورت دارد. به‌عنوان مثال در افراد جوان، جوشگاه برجسته‌تر و بزرگ‌تر از افراد مسن است. پوست روی استخوان فک محکم‌تر از پوست روی گونه است که باعث واضح‌ترشدن جوشگاه در آن می‌شود. اگر اسکار فرورفته باشد، پوست سایه‌دار به‌نظر می‌رسد و اگر برجسته باشد روی پوست اطراف سایه می‌اندازد. اگر جوشگاه عمود بر خطوط طبیعی پوست باشد کاملا واضح می‌شود، زیرا از نمای طبیعی پوست تبعیت نمی‌کند.


  آیا برای ازبین‌بردن اسکارها به جراحی نیاز است؟

امروزه روش‌های متعددی توسط متخصصان پوست برای بهبود یا حتی بهترشدن منظره جوشگاه به‌کار می‌رود. بیشتر این عملها در کلینیک‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. تنها برای ترمیم اسکارهای شدید مانند سوختگی‌های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری‌شدن در بیمارستان است اما عموما درمان جوشگاه مستلزم عملهای جراحی سنگین و پرعارضه نیست. در این روش پوست را از قسمت جوشگاه برداشته و از پوست سالم (معمولا پوست پشت گوش) جایگزین آن می‌کنند.

  آیا می‌توان اسکارها را کامل از بین برد؟

روش‌های جدید می‌تواند تغییراتی در طول، پهنا یا جهت جوشگاه ایجاد کرده یا جوشگاه‌های فرورفته را بالا آورده و انواع برجسته را مسطح کند اما هیچگاه جوشگاه را کاملا از بین نمی‌برد و هیچ روش جادویی وجود ندارد که پوست را به وضعیت اولیه قبل از پیدایش جوشگاه برگرداند. روش‌های اصلاح جراحی می‌تواند در ظاهر پوست بهبود ایجاد کند اما خود آثاری در پوست به جای می‌گذارد که البته بهتر از جوشگاه اولیه است. علاوه‌براین باید به یاد داشت که رنگ جوشگاه را نمی‌توان تغییر داد، اگرچه با گذشت زمان کمرنگ‌تر می‌شود اما اختلاف رنگ آن با پوست طبیعی همیشه باقی است و تنها می‌توان با مصرف مواد آرایشی به‌طور موقت آنها را محو کرد.

  برای بهبود اسکارهای وسیع روشی وجود دارد؟

برداشتن جوشگاه با جراحی مناسب‌ترین روش برای جوشگاه‌های پهن یا طویل است. برداشتن جوشگاه و به‌هم رساندن لبه‌های زخم، روش خوبی است برای درمان جوشگاه که مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست است. جوشگاه‌های پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به‌نحوی که خط جوشگاه باریک‌تر شود. درباره اسکارهای طویل، جراحان پوست از برش‌های نامنظم استفاده می‌کنند که خط جوشگاه را کوتاه‌تر به‌نظر برساند تا کمتر به‌نظر بیاید. گاهی‌اوقات با جراحی می‌توان جهت یک اسکار را طوری تغییر داد که تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و کمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان جوشگاه‌ها را به مناطقی که کمتر به چشم می‌آید (مثل لابه‌لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل کرد تا دیده نشود.

  برای ازبین‌بردن جای آکنه‌ها چه کنید

سایش پوست روش مناسبی در اصلاح جوشگاه‌های ظریف یا بی‌نظمی‌های خفیف سطح پوست است. همچنین بهترین روش در درمان جوشگاه‌های جوش غرور جوانی (آکنه) است. در این روش از یک ابزار که به سرعت می‌چرخد برای برداشتن لایه‌های سطحی پوست به نوعی که پوست و جوشگاه را یکدست و همسطح کند، استفاده می‌شود. باید توجه داشت که سایش پوست در بعضی از انواع جوشگاه‌ها تاثیرات بسیار خوبی دارد ولی برای همه انواع آن مناسب نیست. این روش در موارد زیر نتیجه رضایت‌بخشی به بار آورده است: جوشگاه‌های پس از جوش‌های غرور جوانی، آبله مرغان یا آبله، خالکوبی‌ها، چین و چروک‌ها و اسکارهای اعمال جراحی.

  حتی لیزر هم پوست را کاملا صاف نمی‌کند

لیزرهای مختلفی در درمان جوشگاه به‌کار رفته‌اند. براساس نوع جوشگاه باید دستگاه لیزر مناسب انتخاب شود. باید توجه داشت که درمان با لیزر معمولا کامل نیست و امکان برگرداندن پوست محل جوشگاه به حالت پوست طبیعی قبل از آسیب وجود ندارد. لیزرهای معمول برای درمان اسکار شامل لیزرهای PDL ,fractional یا conventional Co2  است.

  از سابیدن پوست چیزی شنیده‌اید؟

سایش پوست روشی مطمئن است که با استفاده از ابزارهای مختلف (از برس‌ها گرفته تا لیزر) صورت می‌گیرد که البته نتایج آنها تفاوت زیادی با هم ندارد. در واقع دست ماهر یک متخصص پوست است که ماشین را هدایت می‌کند و با به‌کار بردن آن در جهت‌های صحیح سطح پوست، می‌تواند جوشگاه‌ها را بدون اینکه جوشگاه جدیدی بر جای بگذارد، بردارد. برخی پزشکان برای کاهش درد، تمام سطح پوست را با یخ سرد کرده و برخی دیگر از بی‌حس‌کننده‌های موضعی یا انواع داروهای مسکن استفاده می‌‌کنند. مراقبت‌های خاصی نیز بعد از عمل الزامی است که توسط پزشک شما توضیح داده خواهد شد. بیماران معمولا ۳-۲ هفته بعد از عمل و گاهی حتی پس از یک هفته می‌توانند به سر کار خود بازگردند. سایش پوست بیشترین تاثیر درمانی را در پوست صورت دارد و در نواحی دیگر بدن احتمال کندی ترمیم، بر جای ماندن قرمزی یا حتی جوشگاه بعد از عمل بیشتر است.

طبقه بندی: علمی پزشکی   |   تعداد بازدید: ۱۲۶ نفر   |   تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ تیر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , از بین بردن لکه جوش, جای جوش, جای زخم, جای زخم و جوش, لکه جوش


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.