راه پرفراز و نشیب لبخند در رادیو

به گزارش ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین

جام جم آنلاین: «رادیو لبخند» عنوان شبکه جدید رادیویی است که تا چند ماه دیگر به مجموعه شبکه‌های معاونت صدا اضافه می‌شود.

به گفته صوفی، معاون صدای رسانه ملی، ماموریت این شبکه پخش برنامه‌های طنز و شادی‌آفرین برای شنوندگان رادیوست. در حال حاضر بیشتر شبکه‌های رادیویی یک یا چند برنامه‌ طنز را در جدول پخش خود گنجانده‌اند، ولی جز موارد انگشت‌شمار خیلی از آنها نتوانسته‌اند در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

با توجه به پیشینه رادیو در تولید برنامه‌های طنز این پرسش پیش می‌آید که آیا ظرفیت تولید برنامه‌های طنز برای پر کردن ساعات یک رادیو وجود دارد یا خیر؟ سوال دیگر این است که آیا بهتر نیست رادیو این بودجه و توان مضاعف را صرف تقویت برنامه‌های موجود کند؟ طنزپردازان در حالی به این پرسش‌ها پاسخ گفتند که بعضا درخصوص افتتاح چنین شبکه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

ازدیاد شبکه‌ها کمکی به طنز و رادیو نمی‌کند

احسان کرمی، مجری و طنزپرداز رادیو درباره راه‌اندازی رادیو لبخند به جام‌جم گفت: هر شبکه می‌تواند برنامه‌های طنز خودش را داشته باشد،‌ بدون آن‌که شبکه‌ای به مجموعه رادیو اضافه شود. چون این کار منجر به پراکندگی مخاطب می‌شود که نه به طنز کمک می‌کند و نه به رادیو. بهتر است مدیران به جای ازدیاد شبکه‌ها به طنزپردازان اعتماد بیشتری کنند و دست و بالشان را باز بگذارند.

وی افزود: آدم طناز نیاز به فضای کار دارد. اگر قرار باشد درباره موضوعات محدود حرف بزنیم همین چیزهایی را که به دست آورده‌ایم هم از دست خواهیم داد. در حال حاضر باید خط قرمزها را تعریف کنیم. نباید این طور باشد که مثلا صبح بشود درباره سکه و دلار حرف زد و بعد از ظهر نشود.

کرمی با تاکید بر این که یک شبکه جدید نیاز به نیرو و بودجه دارد، توضیح داد: من مطمئنم اگر رادیو لبخند راه‌اندازی شود مثل رادیو تابستانه برنامه‌های آرشیوی را پخش خواهد کرد. این کار یعنی کمک گرفتن از درگذشتگانی که قبلا زحمت کشیده‌اند.

میدانی برای طنزپردازان

صادق عبداللهی، نویسنده برنامه «جمعه ایرانی» در پاسخ به این پرسش که آیا رادیو ظرفیت ایجاد یک شبکه مستقل طنز را دارد، توضیح داد: رادیو بیشتر از اینها ظرفیت دارد. در رادیو طنازان زیادی داریم ولی اینها تا به حال میدان پیدا نکرده‌اند. همه شبکه‌ها می‌خواهند برنامه طنز داشته باشند، اما به چند دلیل این اتفاق نمی‌افتد؛ که مهم‌ترین آنها، این است که یک برنامه طنز هر چقدر هم خنثی حرکت کند باز هم به یک گوشه‌ای برمی‌خورد.

انشعابات رادیو ایران

سعید عبداللهی، تهیه‌کننده «جمعه ایرانی» رادیوهای جدید را انشعابی از رادیو ایران خواند و گفت: رادیو ایران همچون یک رودخانه شفاف و شناور در حال حیات بود، اما بتدریج از اطراف آن انشعاب‌های زیادی کشیدند تا جایی که آب این رودخانه هر روز کمتر شد.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای گروهی که می‌خواهند آغاز به کار کنند، تاکید کرد: مدیری که می‌خواهد در رادیو لبخند مستقر شود باید سابقه برنامه‌سازی طنز داشته باشد. نباید این طور باشد که صرف ایجاد یک شبکه جدید یک نامی در نظر بگیرند و یک گروه را دور هم جمع کنند. شنونده دوست دارد حرف‌های روز را در کنار برنامه‌های شاد بشنود. نگه داشتن این گروه شنونده کار دشواری است. در حال حاضر یک گروه چهل و پنج نفره دارد برای جمعه ایرانی تلاش می‌کند. این برنامه سه‌ساعته مدام احتیاج به تزریق خون و فکر تازه دارد و همین مساله کار ما را دشوار می‌کند. چنین نیازی برای یک شبکه مختص طنز بیشتر احساس می‌شود.

این تهیه‌کننده با اشاره به تجربه تاسیس «رادیوتابستانه» توضیح داد: در این شبکه در زمینه طنز اتفاق جدیدی نیفتاد و مدیرانش فقط از آرشیو برنامه «جمعه ایرانی» استفاده کردند. شبکه جدید لبخند هم مسلما از همین نیروهای «جمعه ایرانی» استفاده می‌کند و نگاهی به آرشیو خواهد داشت. در ۱۰ سال گذشته خود رادیو ایران نیز در برنامه‌های طنزش از «جمعه ایرانی»‌ انشعاب گرفته و این اتفاق برای شبکه‌های دیگر هم رخ خواهد داد.

وی افزود: ما وظیفه و ماموریت خودمان می‌دانیم که از هر برنامه شادی حمایت کنیم. چون در شرایط فعلی مردم به آرامش و نشاط اجتماعی نیاز دارند.

احسان رحیم زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.