راه پیشگیری از گرمازدگی چیست؟

خبرگزای آریا- فصل تابستان بسیاری از افراد را دچار مشکلاتی می کند که البته با تغذیه مناسب در فصل گرما و رعایت نکات بسیار ساده غذایی می توان به حفظ سلامتی بدن کمک کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه ضمن بیان این مطلب افزود: برای پیشگیری از گرمازدگی تعادل آب در بدن بسیار ضروری است. با توجه به تعریق زیاد در این فصل و احتمال بهم خوردن این تعادل باید مصرف مایعات را بیشتر کرد.
سمانه یوسفی مقدم گفت: نوشیدن شربت های خنک البته کم شیرین  مانند گلاب، خاکشیر و بیدمشک می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. همچنین استفاده از انواع سبزیجات خصوصا سبزیجات پر آب مانند کاهو و خیار در وعده های غذایی همچنین میوه های پر آب (مانند هندوانه و طالبی)در میان وعده ها به نگهداری آب بدن کمک زیادی می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: استفاده از چاشنی های مناسب سالاد مانند آب لیمو، آب غوره  و ماست به جای سس همچنین نوشیدن مایعاتی مانند دوغ که کمی نمک دارند و تمایل بدن را به نوشیدن آب افزایش می دهند، مفید است.
وی افزود: از دریافت رژیم های غذایی بادرصد بالای پروتئین خصوصا در فصل گرما پرهیز کنید چرا که مصرف زیاد (بیشتر از نیاز) پروتئین خصوصا نوع حیوانی آن علاوه بر دیگر مضرات نیاز بدن به آب را افزایش می دهد.
مسئول واحد تغذیه در خصوص بروز گرمازدگی در افراد گفت: در این حالت باید همراه با خنک کردن بیمار نوشیدنی های خنک نیز به او بدهید. ترجیحا شربت های رقیق خانگی بجای آب استفاده شود و هر ۲۰ دقیقه ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی سی از این مایعات خنک را جرعه جرعه بنوشد.(برای تهیه شربت می توان به ازای هر یک لیوان آب ۲تا ۳ قاشق مرباخوری شکر یا شربت غلیظ اضافه کرد). همچنین آب سبزی ها مانند گوجه فرنگی وهویج که با مقداری آب ساده رقیق شده باشد، ترکیبات آب میوه وسبزیجات و عرقیات سنتی مفید هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین دقت به این نکته بسیار مهم است که نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه و نوشابه خصوصا نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی نیز به علت شیرینی زیاد باعث بالا رفتن قند خون و از دست رفتن آب بیشتری از بدن می شوندبه هیچ وجه توصیه نمی شود.
سمانه یوسفی مقدم گفت: سالمندان با توجه به اینکه بدنشان در مقایسه با جوان تر ها میزان آب کمتری دارد و  احساس تشنگی در آنها کمتر است بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند این افراد می توانند به آب  موادی مانند طعم دهنده ها وادویه هایی که به آن علاقمندند اضافه کنند(گلاب،بیدمشک،هل ودارچین گزینه های مناسبی هستند).
وی در پایان افزود: همچنین بهتر است بدانید زنان کمتر از مردان در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند چرا که میزان آب بدنشان بیشتر است در عین حال زنان شیرده به دلیل تولید شیرباید حداقل ۱٫۵ تا ۲ لیتر آب بیشتراز نیاز معمول میل کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.