راه پیشرفت در مقاومت است/ شناخت خوبی از آسیب‌ها و نقاط قوت دارم

سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که  برای پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور در برنامه انتخاب ایرانی در شبکه جام جم حضور یافت، ‌گفت:‌ ایرانیان خارج از کشور سفیران کشور و مردم ما در خارج هستند.

 به گزارشممتازنیوز، وی افزود: دولت آینده باید بتواند ظرفیت‌های آحاد ملت ایران را چه در داخل و چه در خارج کشور آزاد و شکوفا کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ساختار اجرایی و اداری کشور باید ظرفیتی پیدا کند تا این کار مهم به خوبی انجام شود.

 جلیلی ادامه داد: من معتقدم ما هر چقدر که براساس گفتمان انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های فکری که بعد از انقلاب به وجود آمده به طور عمیق نزدیک شویم می‌توانیم عزت و اقتدار بیشتری برای کشور و هموطنان خود در خارج از کشور فراهم کنیم.

 وی درباره علت حضورش در عرصه انتخابات تصریح کرد: ما در شرایط امروز نقاط قوت ارزشمند و ضعف و آسیب‌هایی داریم و من به خاطر ارزیابی شرایط کشور و شناخت مناسبی که از نقاط ضعف و قوت موجود دارم وارد عرصه شده‌ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ارزیابی شرایط کشور باید نقاط قوت را تقویت کرده و آسیب‌ها را برطرف کنیم و هر چه که ارزیابی صحیح‌تر و دقیق‌تر باشد مسیر پیشرفت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

جلیلی افزود: اگر ارزیابی ما از شرایط اشتباه باشد کار خطرناکی است و می‌تواند موجب انحراف از مسیر پیشرفت ملت ایران شود.

 وی ادامه داد: شاید نتوان نقاط قوت را خوب شناخت و نقاط ضعف را به درستی محاسبه کرد اما خطای بزرگتر وقتی است که نقاط قوت را ضعف دانسته و نقاط ضعف را قوت بدانیم که در این صورت صدمات جبران‌ناپذیر و مضاعفی خواهیم داشت.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تلاش دشمنان این است که نقاط قوت ما را ضعیف نشان دهند و برعکس نقاط ضعف ما را که باعث عقب‌ماندگی شده است نقاط قوت دانسته و برای آن حسرت بخورند.

جلیلی گفت: ‌یکی از وظایف مهم دولت دفاع از حقوق همه شهروندان در داخل و خارج است و حقوق ایرانیان خارج از کشور اهمیت مضاعفی دارد.

 وی افزود: ادعای ما این است که ایران مقتدر بوده و در سطح جهانی به عنوان بازیگر نقش ایفا می‌کند که علاوه بر دوستان ایران، دشمنان نیز به قدرت جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده‌اند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ایرانی باید متناسب با جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل، شأن مناسب داشته باشد و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران اقتضا می‌شکند که ایرانیان خارج از کشور با عزت و اقتدار می‌توانند به ایرانی بودن خود افتخار کنند.

 جلیلی تصریح کرد:‌ ایرانیان در هر جای کره زمین که هستند باید بتوانند از حقوقی که برای آنها محترم شمرده شده به خوبی استفاده کرده و دولت ایران را در استیفا و دفاع از حقوق خود، پشتوانه خود بدانند.

وی اضافه کرد:‌نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور باید به عنوان سرمایه‌ای بزرگ باشد و ظرفیت‌های موجود در آنها باید آزاد شود تا در جهت مصالح و منافع ملی نظام و انقلاب اسلامی استفاده شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ما باید به ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک فرصت نگاه کنیم چرا که آنها سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف هستند.

جلیلی تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند نقش و تاثیرگذاری زیادی در حفظ و استیفای منافع کشور داشته باشند.

 وی افزود: دولت باید با برنامه‌ریزی درست از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور و آحاد ملت استفاده کرده و آنها را شکوفا کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از هموطنان ما در خارج از کشور فعالیت اقتصادی دارند که کمک به آنها می‌تواند باعث رشد اقتصادی در کشورمان نیز شود،‌فقط لازم است دولت پشتیبان آنها باشد و ایرانیان خارج از کشور دولت را مانع خود نبینند.

 جلیلی اظهار داشت: دولت باید برای جذب نیروهای انسانی ماهر و توانمند برنامه ریزی کند تا نیروهای نخبه کشور ترجیح دهند در داخل کشور مانده و زمینه شکوفایی استعداد آنها فراهم شود.

وی درباره فرار مغزها ادامه داد: ‌من این تعبیر را صحیح نمی‌دانم زیرا گاهی اوقات افرادی برای استفاده از تجارب به کشور دیگری مهاجرت کنند اما این کار باید فرایندی باشد که در نتیجه موجب شکوفایی و پیشرفت کشور شود.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارز دانشجویان خارج از کشور گفت: اگر نگاه ما به این دانشجویان فرصت‌محور بوده و معتقد باشیم که این افراد باید با عزت در خارج از کشور تحصیل کنند،‌ تامین ارز آنها را جزء برنامه‌های خود قرار داده و این سیاست‌ها را به گونه‌ای تعریف می‌کنیم که هزینه نباشند بلکه ظرفیت و فایده‌ای هستند که باعث شکوفایی کشور خواهند شد.

 جلیلی در رابطه با موضوع هسته‌ای بیان داشت: با توجه به اینکه این حوزه کاری من است و گفتگوها را دنبال کرده‌ام باید بگویم آنچه که تحت عنوان دفاع از حقوق هسته‌ای است در واقع دفاع از تمام حقوق ملت ایران است.

 وی با اشاره به آزادی خرمشهر گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و مردم با تمام توان برای دفاع از آزادی خرمشهر تلاش کردند و رفتار آنها به گونه‌ای بود که دشمن بعد از جنگ تحمیلی جرأت تعرض به هیچ نقطه از ایران را نداشت، چرا که می‌دانست در صورت حمله نظامی پاسخی خواهد دید که در جنگ هشت ساله دیده است که این دفاع علاوه بر دفاع از تمامیت ارضی دفاع از فرهنگ و ارزش‌های کشور بود.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دشمن دوست ندارد پیشرفت ایران را ببیند و مسئله هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست اما باید بداند ما در دفاع از حقوق هسته‌ای خود جدی هستیم چرا که اگر خواست نامشروع آنها در این زمینه برآورده شود وارد سایر حوزه‌ها خواهند شد اما ما آنها را ناکام خواهیم کرد.

 جلیلی ادامه داد: منطق جمهوری اسلامی ایران منطقی است که جهان آنرا پذیرفته چرا که ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT بوده و طبق قوانین آنها عمل می‌کند.

وی افزود: ما چهار سال پیش برای راکتور اتمی تهران که تحقیقات دارویی انجام می‌دهد از غرب درخواست سوخت کردیم چرا که با این سوخت برای ۸۵۰ هزار بیمار دارو تولید می‌شد.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنها این سوخت را که طبق قوانین آژانس حق ما بود به ما ندادند و برای ما شرط و شروط گذاشتند که در کنفرانس ژنو ۲ ما اظهار کردیم که خودمان این سوخت را تولید می‌کنیم و آنها با لبخندی به گفته ما پاسخ دادند.

 جلیلی اظهار داشت: تهیه این سوخت فرایند پیچیده‌ای داشت اما جوانان ما با ظرفیت خود توانستند این کار را انجام دهند که در واقع شهید شهریاری و تیم‌اش مسئول این کار بودند.

وی گفت: آنها وقتی دفاع ما را از حقوق هسته‌ای خودمان جدی دیدند ناامید شدند.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: غرب روزی بحث تعلیق غنی‌سازی ۳٫۵ درصد و تعیین یک سانتریفیوژ را برای مطرح می‌کرد در حالی که امروز خواستار گفتگو درباره غنی سازی ۲۰ درصد است.

جلیلی ادامه داد: ما در نشست‌های مختلف پیشنهادهایی به غرب دادیم چرا که با منطق روشن و ابتکار عمل و به پشتیبانی ملت ایران جلو رفته بودیم در حالی که آنها به بهانه بررسی بیشتر نتیجه را به تعویق انداختند و از ابزارفشار علیه ما استفاده کردند.

 وی اظهار داشت: آنها نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفت کند و می‌خواهند با فشار ما از دفاع از حقوق خود کوتاهی کنیم در حالی که ما دفاع از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد، چرا که هر چقدر در دفاع از حقوق هسته‌ای خود خوب عمل کنیم موجب عزت ایران در داخل و خارج از کشور خواهیم شد.

 جلیلی گفت: هنر یک کشور باید در این باشد که بتواند پارادایم سیاست خارجی، ‌اصول اهداف و منافع را به خوبی بشناسد و از آن دفاع کند، ‌۱۸۰ کشور سیاسی مهم در جهان امروز وجود دارد که هر کدام از این کشورها برای خود دارای پارادایم و اصول است.

وی با اشاره به اینکه باید مبنای سیاست خارجی را بر اساس نقاط اشتراک با سایر کشورها بنا کرده و برای نقاط افتراقی موجود یک ارزیابی دقیق انجام دهیم، اظهار داشت: از نقاط اشتراک است که فرصت‌ها تولید می‌شود و تعاملات شکل می‌گیرد و نقاط افتراق نیز ممکن است نقطه آغاز تهدید و تقابل باشد، ‌لذا این بسیار اهمیت دارد که ما چه نگاهی و ارزیابی از مسائل داریم.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: اعتقاد من این است که در گستره دنیای امروز نقاط فرصت بسیار بیشتر از نقاط تهدید است.

جلیلی با اشاره به اینکه نقاط تعامل بیشتر از نقاط تقابل است ادامه داد: ما می‌توانیم با اکثر کشورهای دنیا نقاط مشترک زیادی داشته باشیم که از آن فرصت‌های بسیار زیادی تولید می‌شود و فقط چند کشور در دنیا وجود دارد که اصول و ارزش‌های سیاست خارجی‌ خود را در محدود کردن منافع دیگران تعریف کرده‌اند.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این معدود کشورها، انحصاری را در سطح بین‌المللی و در عرصه‌های مختلف قدرت نظامی، ‌اقتصادی و حتی علمی ایجاد کرده‌اند و می‌خواهند پارادایم‌های خود را بر سایر کشورها حاکم کنند.

جلیلی اضافه کرد: اگر کشوری بخواهد مانع پیشرفت ما شود نمی‌توانیم اصل خود و پیشرفت ملت ایران را نادیده بگیرم.

وی با اشاره به اینکه در بقیه کشورها فرصت‌های بسیار خوبی وجود دارد، اظهار داشت: برای تعامل، فرصت و همکاری زمینه‌های بسیاری با سایر کشورها وجود دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هر چه به این کشورها پرداخته شود تهدیدها و تحریم‌ها کمتر می‌شود تصریح کرد: ملت ایران و انقلاب اسلامی همیشه با یک منطق روشن از حقوق و ارزش‌های خود دفاع کرده و جلو می‌رود و دیگرانی که منافع‌شان به خطر می‌افتد به دنبال تنش با ما بودند به طوری که ما باید رفتاری داشته باشیم که بدانند تنش با ملت ایران به هیچ وجه به نفع آنها نخواهد بود و برایشان هزینه در بر خواهد داشت.

جلیلی با بیان اینکه سیاست ما باید براصل تهدیدزدایی بنا شود، گفت: ما باید مانع از تهدید شویم اما اگر کسی بخواهد با تهدید به تنش منافع خود را دنبال کند و منافع ملت ایران را زیر پا بگذارد دیگر در اینجا نمی‌توانیم بگوییم که تنش‌زدایی برای ما یک اصل است.

 وی با بیان اینکه اگر کسی با تهدید به تنش بخواهد بگوید ما را تهدید به حمله نظامی کند،‌  بیان کرد: برخش کشورها با شعار تنش‌زدایی، پالس‌های خود را به ناحق به کشوری تحمیل می‌کنند و متاسفانه در برهه‌هایی در این زمینه حرکت کرده‌اند.

جلیلی خاطرنشان کرد: چیزی که برای ملت و هموطنان خارج از کشور ما اهمیت دارد این است که باید تهدید را از کشور دور کرد.

 وی با اشاره به اینکه ملت ما یکبار با دفاع جانانه هشت ساله نشان داد که دیگر تهدید نظامی علیه ملت ما جواب نمی‌دهد، ‌اظهار داشت: اگر ملت ما می‌خواست بگوید که تنش برای ما مهم نیست می‌گفت ما از خرمشهر می‌گذریم، بنابراین این مسئله ظرافتی است که باید به آن توجه شود.

 جلیلی با اشاره به اینکه کسانی نباید بیایند که ظاهرشان خوب باشد و اتفاقا شعاری بدهند که برای کشور تهدیدزا باشد و تنش‌های بیشتری را تحمیل کنند، تصریح کرد: ما به منافع هیچ ملت و کشوری تعرض نخواهیم کرد و همیشه یکی از بحث‌های اساسی ما عدالت در عرصه بین‌المللی و دفاع از حقوق ملت‌ها بوده است.

 وی با بیان اینکه دیگران هستند که می‌خواهند به حقوق ما تجاوز کنند، اظهار داشت: اگر آنان بخواهند این مسائل را در سایه تنش ایجاد کنند باید بدانند که با پاسخ جدی ملت ایران مواجه خواهند شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر کسانی بخواهند به بهانه تنش‌زدایی سیاستی را دنبال کنند این مسئله موجب تنش‌های بیشتر و فزون‌خواهی بیشتر دشمنان خواهد شد، بیان داشت:‌ ما در سیاست خارجی می‌توانیم از نقاط مشترک استفاده کنیم و به این شکل می‌توانیم از همسایگان خود به خوبی بهره ببریم.

 جلیلی تاکید کرد: ما با همسایگان خود ریشه‌های عمیق فرهنگی و تاریخی داریم و ‌همه این مسائل برای کشور ما فرصت است و موجب شکوفایی ظرفیت کشور خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید روابط ما با سایر کشورها گسترش پیدا کند و باید بتوانیم این روابط را عمق ببخشیم و پیوندهای امنیتی بسیاری را تقویت کنیم.

جلیلی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌ها در کشورهای مختلف دیگری نیز وجود دارد، اظهار داشت: باید فرصت‌های خوبی را تولید کنیم و باید این امر صورت گیرد، لذا یکی از بحث‌های اساسی این است که باید دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی‌مان از جمله وزارت امور خارجه قابلیت لازم را داشته باشد.

 وی تصریح کرد: باید این توانمندی را پیدا کنیم که بتوانیم منافع کشور را استیلا کنیم به گونه‌ای که هر چقدر قوی‌تر باشیم بهتر می‌توانیم منافع کشور را در جاهای مختلف ارتقا دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای رفع تحریم‌ها دارید، ادامه داد: یکی از ضعف‌های اساسی که وجود دارد این است که ما در چه موقعیتی قرار داریم به گونه‌ای که آیا این موقعیت ما نقطه قوت ماست و یا نقطه ضعف ما.

 جلیلی با بیان اینکه امروز کسانی  هستند که با ملت ما دشمنی دارند بیان داشت: امروزه کشورهای اروپایی، آمریکایی و غربی بر این مسئله اذعان دارند که رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت طی نامه‌ای اعتراف کرده است بدون حضور ایران نمی‌توان مسائل منطقه‌ای را حل کرد.

 وی با اشاره به اینکه ایران جزء قدرت‌های تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی است، ‌افزود: قدرت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که در بسیاری از موضوعات به راحتی نشان داده می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی ما وقتی می‌تواند موفق عمل کند که این مسیر را با صلابت و حکمت دنبال کنیم، اظهار داشت: دشمن به خوبی ادعا می‌کند که ما به دنبال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران هستیم تا این ملت از پشتیبانی حقوق خود منصرف شوند.

 جلیلی با اشاره به حمایت مردم ایران در ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته از نظام و رهبری ادامه داد: شاید اگر این تهدیدها در ابتدا مشکل به نظر برسد اما با صبر و شکیبایی می‌توانیم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر تولید و اشتغال به خوبی پیش رود ‌در این صورت می‌توانیم مانع گرانی و تورم شویم بیان داشت: ما اکنون یازده میلیارد دلار کالاهای اساسی شامل برنج،‌ گندم و ‌دانه‌های روغنی را به کشور وارد می‌کنیم این در حالی است که می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست و مدبرانه تمام این کالاها را در داخل کشور آماده و مهیا سازیم.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر تولید در داخل کشور به خوبی انجام گیرد سبب ایجاد اشتغال می‌شود، اضافه کرد: دشمنان تولید سوخت ۲۰ درصد را به عنوان ابزار باج‌خواهی علیه ایران در نظر گرفته بودند این در حالی است که جمهوری اسلامی به خوبی توانست به سوخت ۲۰ درصد دست پیدا کند و اینک آنها خواهان توقف تولید سوخت ۲۰ درصد هستند.

 جلیلی بیان کرد: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بسیار مهمی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه اقتصادی در نظر دارید؟ گفت: در کشور در خصوص بحث‌های اقتصادی مسائل بسیار مهمی صورت گرفته است و برنامه‌های بسیار خوبی در جنبه‌های مختلف ارائه شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برخی از این برنامه‌ها امروز تبدیل به قانون شده است، خاطرنشان ساخت: هر دولتی که بوجود می‌آید باید نسبت به این قوانین التزام داشته باشد.

 جلیلی ادامه داد: قانون اساسی یکی از این قوانین است که برخی از مسائل و موضوعات را در مباحث اقتصادی دارد که اگر این مسائل به خوبی عمل شود بسیاری از این ظرفیت‌ها با همان اصول قانون اساسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به قانون چشم‌انداز ۲۰ ساله ادامه داد: این قانون در کشور مصوب و اجرایی شده است.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به یکی از قوانین کشور که همان قانون پنج‌ساله پنجم است اظهار داشت: دو سال و نیم از اجرای برنامه پنج‌ساله باقی مانده است و بسیاری از مسائلی را که کاندیداها مطرح می‌کنند در این قانون آمده است.

جلیلی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها قانون بسیار خوبی است و به نظر من این قانون حتما باید اجرا شود.

 وی قانون اصل ۴۴ را قانون بسیار مهمی دانست و عنوان کرد:‌مبنای این قانون مشارکت دادن مردم در اقتصاد و کمتر شدن حضور دولت در این عرصه است،‌به گونه‌ای که دولت باید بیشتر نظارت داشته باشد تا اینکه خود اجرا کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چرا این قوانین تاکنون به خوبی اجرا نشده است، گفت: این قوانین به قوت خود باقی است، مثلا قانون قطع وابستگی به نفت که در برنامه پنجم توسعه بود که در آن مقرر شد تا پایان برنامه پنجساله پنجم محقق شود هنوز انجام نشده است.

 جلیلی افزود: کار اصلی دولت این است که بتواند این برنامه‌ها و قوانین را اجرا کند اگر ما ده‌ها قانون خوب بنویسیم اما آنها را به اجرا نرسانیم مردم ناامید خواهند شد.

وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه رئیس‌جمهور اینده هر کسی که منتخب مردم واقع شود این است که باید ساختار اجرایی کشور را به خصوص در بخش اقتصادی به گونه‌ای مدیریت و فعال کند که بتواند این قوانین را اجرا کند.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: کسی که به عنوان رئیس قوه مجریه و کسی که در راس دستگاه های اقتصادی قرار می‌گیرد وظیفه‌اش این است که این دستگاه‌ها را از ناکارآمدی درآورد البته من منکر خدمات بسیار خوب همکاران ما در دولت و در بخش‌های مختلف نیستم زیرا خود آنها هم هستند که گله‌مندند که چرا تلاش آنها کارآمدی لازم را ندارد.

 جلیلی با اشاره به اینکه اگر ساختار و ساز و کار و فرهنگ حاکم بر دستگاه‌های دولتی به خصوص در بخش اقتصادی با این نگاه باشد که آنها به سراغ مردم بروند گفت:‌آنها باید برای مشکلات مردم خودپیشگام باشند تا مسائل و مشکلات مردم حل شود.

وی با اشاره به اینکه نباید کاری کرد که باعث عدم نشاط مردم در مسائل اقتصادی باشیم خاطرنشان ساخت: باید مردم را کمک کرد تا گام‌های اساسی در مسائل اقتصادی ما برداشته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای زدودن فساد مالی و رانت‌خواری در کشور دارید، اذعان داشت: مهمترین برنامه دولت من اصلاح ساختار اداری و اجرایی کشور است.

 جلیلی گفت: من معتقدم اگر دولت را به ماشین و یا قطاری تشبیه کنیم این ماشین الان ضعیف است و سرعت آن بسیار کم است به طوری که باید تمام ایرادات این ماشین برطرف شود تا بتواند به سرعتی که در شأن و شایسته پیشرفت کشور است حرکت کند.

 وی یکی از مسائل را در ساختار اقتصادی فساد دانست و عنوان کرد: دولت باید مدعی اینگونه مسائل باشد و مانع از بروز و ظهور فسادهای مالی در کشور شود به گونه‌ای که با سازوکارهای اقتصادی روشن نه با سازوکارهای قضایی اینگونه مسائل تصریح یابد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سامانه‌های اقتصادی ادامه داد: اگر سامانه‌های اقتصادی روشنی داشته باشیم که تمام اطلاعات اقتصادی در آن به خوبی جمع شود ضروری است و از همه اینها مهمتر این است اگر سامانه اقتصادی در یک ساز و کار روشن شده و تعریف‌ شده‌ای قرار بگیرد می‌توان اطلاعات با هم تقاطع داده شود.

 جلیلی با اشاره به شفافیت ارزی در کشور بیان کرد: ما باید یک پورتال ارزی در کشور داشته باشیم.

وی سامانه ثنا را اینگونه تعریف کرد و بیان داشت: این سامانه هرگونه تبادل ارزی را که در صرافی‌ها صورت می‌گیرد مورد ثبت قرار می‌دهد به گونه‌ای که این امر باعث می‌شود تا از پولشویی و مفاسد مالی جلوگیری شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دومین ویژگی بارز این سامانه را جلوگیری از پولشویی دانست و عنوان کرد: باید سازوکارهای لازم در بانک‌ها و صرافی‌ها اعمال شود.

 جلیلی در پایان با آرزوی توفیق برای هموطنان خارج از کشور تشکر خاطرنشان کرد:‌ آرزوی ما این است که ایران بتواند با اقتدار و عزت به جلو پیش برود و با قوت بتوانیم عزت بوجود آمده را حفظ کنیم زیرا هرچقدر این عزت و افتخار افزایش پیدا کند با اقتدار بیشتر از حقوق ملت‌مان به خصوص ایرانیان عزیز خارج از کشور دفاع کنیم و جمهوری اسلامی ایران از حقوق تمامی ایرانیان خارج از کشور دفاع خواهد کرد.

نوشته راه پیشرفت در مقاومت است/ شناخت خوبی از آسیب‌ها و نقاط قوت دارم اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.