رایانه تازه، سیستم عامل قدیمی : چگونه با لینوکس بین رایانه ها جابجا شویم.

۰۵م اسفند ،

تکنولوژی به سرعت در حال رشد میباشد. در همین حین رایانه ها نیز در حال پیشرفت میباشند. شاید شما نیز علاقه یا نیاز شدید به تعویض رایانه همراه خود یا تعویض هارد خود داشته باشید. در اینصورت آرزو میکردید که راهی بود که سیستم عامل خود را بدون تغییر به رایانه تازه منتقل کنید. ما در اینجا ۲ راه از بهترین راه های انتقال سیستم عامل (لینوکس) را به شما آموزش میدهیم.تکنولوژی به سرعت در حال رشد میباشد. در همین حین رایانه ها نیز در حال پیشرفت میباشند. شاید شما نیز علاقه یا نیاز شدید به تعویض رایانه همراه خود یا تعویض هارد خود داشته باشید. در اینصورت آرزو میکردید که راهی بود که سیستم عامل خود را بدون تغییر به رایانه تازه منتقل کنید. ما در اینجا ۲ راه از بهترین راه های انتقال سیستم عامل (لینوکس) را به شما آموزش میدهیم.

روش اول : نصب سیستم عامل تر و تازه

راه معمول مهاجرت به هارد درایو یا رایانه تازه، نصب یک لینوکس تازه و انتقال فایل‌های شخصی به رایانه‌ی تازه میباشد. این راه تنها زمانی پیشنهاد میشود که شما نمیتوانید ۲ هارد درایو را به یک رایانه متصل کنید. در این زمان شما می‌بایست تمام پوشه‌های /home, /etc, /opt, /rootو /varرا چک کنید تا فایل‌های شخصی خود را کپی کنید. برای کاربران دسکتاپ پوشه‌ی /homeحاوی تمام فایل‌های شخصی میباشد و کاربران نسخه‌ی سرور پوشه‌های /etcو /varرا نیز برای فایل‌های تنظیمات مربوط به دیتاهای ذخیره شده‌ی خود باید پشتیبان بگیرند.

داشتن یک لیست از پکیج‌های نصب شده

لینوکس‌های با هسته‌ی Debianبرای بدست آوردن یک لیست از پکیج‌های نصب شده و ذخیره‌ی آنها در یک سند نوشتاری، راه ساده‌ای پیش رو دارند. این لیست برای نصب مجدد در لینوکس تازه مورد نیاز است. برای ساخت لیست کافیست این دستور را در ترمینال وارد کنید :

sudo dpkg –get-selections > /home/[your user name]/packagelist.txt

که البته به جای [your user name]میبایست نام کاربری خود را در لینوکس بنویسید. برای نصب پکیج‌های ذخیره شده در فایل نوشتاری شما باید سند نوشتاری را در سیستم تازه کپی کنید و دستور ذیل را در ترمینال وارد کنید :

sudo dpkg –set-selections < /home/[your user name]/packagelist.txt

این دستور تمامی پکیج‌ها را جهت نصب علامت میزند و برای نصب آنها باید دستورذیل را وارد نمایید :

sudo apt-get -u dselect-upgrade

بدین صورت تمامی پکیج‌های انتخاب شده و موجود در لینوکس قبلی به وسیله‌ی Repoهای رسمی سیستم عامل قبلی در لینوکس تازه نصب میشود. پس از نصب شما شاهد ظهور نرم افزارهای قبلی خود خواهید بود. ضمنا بازگرداندن اطلاعات پشتیبان گرفته شده که در مرحله قبل ذکر شد فراموش نشود.

حالا شما خواهید دید که لینوکس تازهِ شما دقیقا مانند لینوکس قبلی شده است.

روش دوم : کپی پارتیشن‌های قبلی

اگر شما قادر به اتصال ۲ هارد همزمان (هارد سیستم قدیمی و هارد سیستم تازه) در یک سیستم میباشید شما به راحتی هرچه تمام تر قادرخواهید بود تمامی اطلاعات موجود در هارد قدیمی را به هارد تازه منتقل کنید. این روش امر مهاجرت را بسیار راحت‌تر از روش قبل به انجام میرساند به این سبب که شما نیازی به نصب یک لینوکس تازه و در کنار آن نصب مجدد پکیج‌ها ندارید. تنها کافیست رایانه‌ی شما ۲ هارد را به صورت همزمان شناسایی کند. همچنین شما به یک DVDیا یکUSB  که لینوکس را به صورت Liveاجرا کند، نیاز دارید.

به عنوان مثال شما میتوانید از رایت فایل ISOتوزیع Ubuntuاستفاده کنید. فقط این نکته را به خاطر بسپارید در صورتی که قبلا از نسخه‌ی ۶۴ بیت لینوکسی استفاده کردید، الان هم باید از نسخه‌ی ۶۴ بیت برای این متود استفاده کنید و همینطور برای نسخه‌ی ۳۲ بیت.

زمانی که لینوکس زنده‌ی اجرا شده توسط DVD/USBشما اجرا شد کافیست نرم افزار GPartedرا اجرا کرده و عملیات کپی پارتیشن‌ها را انجام دهید. منتها میبایست به سایز پارتیشن‌ها نیز دقت داشته باشید تا پارتیشن مقصد، از نظر حجمی کمتر از اطلاعات پارتیشن مبدا نباشد که در این صورت نیاز است که پارتیشن تازه را مجددا Resizeکرد.

زمانی که امر کپی پارتیشن‌ها به اتمام رسید، نوبت به فعال سازی Bootloaderبروی هارد تازه میرسد. برای فعال سازی GRUBمیبایست تعدادی دستور در ترمینال وارد کنید :

sudo mount /dev/sdX# /mnt

sudo mount –bind /dev /mnt/dev

sudo mount –bind /proc /mnt/proc

sudo cp /etc/resolv.conf /mnt/etc/resolv.conf

sudo chroot /mnt

grub-install /dev/sdX

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در دستورات بالا شما باید بجای حرف Xباید هارد تازه را وارد نمایید و بجای تمامی #ها باید شماره‌ی پارتیشن روت لینوکس تازه را وارد کنید. تمامی این اطلاعات در اپلیکیشن Disksو در قسمت Dashموجود است. بعد از جایگزین کردن حروف ذکر شده با اطلاعات صحیح، دستورات را وارد کرده و برای اطمینان از صحت عملکرد Bootloaderجدید در هارد تازه، باید دستور sudo update-grub را وارد کنید. دقت کنید که مرحله‌ی آخر در صورتی که سیستم عامل دیگری به جز لینوکس (مانند ویندوز) بروی رایانه‌ی خود دارید الزامیست.

جمع بندی

این ۲ روش بسیار راحت و سریع جهت انتقال لینوکس قدیمی به لینوکس تازه می‌باشد. در صورتی که مراحل آموزش را با دقت پیش بروید، به راحتی بدون هیچ مشکلی موفق خواهید شد.

در صورتی که راه مطمئن و راحت دیگری برای این امر میشناسید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میون بگذارید.

منبع : Makeuseof

 

 

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.