رایج‌ترین اشتباهات رژیم‌های لاغری

محققان فهرستی از رایج‌ترین باور‌های غلط موجود در رژیم‌های لاغری تهیه و اعلام کرده‌اند که برای موفقیت در برنامه کاهش وزن نباید توسط برخی اشتباهات از مسیر کاهش وزن منحرف شد…

تعدادی از این اشتباهات رایج و مهم را می‌خوانید.

اولین و رایج‌ترین اشتباهی که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می‌شوند محاسبه غلط کالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی است. بدترین روش برای شروع رژیم غذایی، کاهش ناگهانی میزان کربوهیدرات و در نتیجه از دست دادن مایع زیادی از بدن است. کاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد، بلکه مستقیما به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد. در این برنامه‌ها چربی بدن کاهش نمی‌یابد، بلکه در واقع تنها پروتئین از دست می‌رود که برای کلیه‌ها بسیار خطرناک است. هنگامی که این نوع رژیم‌ها موقتا قطع شوند فرد مجددا با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می‌شود و اغلب می‌بینیم فرد حتی چاق‌تر از زمان قبل از رژیم شده است.

هرچه شب‌هنگام بخورید (فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید) به چربی تبدیل می‌شود. میزان کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می‌سوزانید، تعیین‌کننده کاهش یا افزایش وزن است.

مکمل‌های ویتامینی تمام احتیاجات بدن شما از جمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی‌کند، بلکه این باور غلط در مورد تغذیه و رژیم است. بسیاری از افرادی که رژیم کم‌کالری با مکمل‌های غذایی پروتئینی و ویتامینی دارند دچار مشکلاتی شده‌اند که به علت ناتوانی بدن برای تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصا کلیه‌ها و کبد که نمی‌توانند با این نوع رژیم سازگار شوند.

مهم نیست چه زمانی از ۲۴ ساعت کالری مصرف می‌کنید، نتیجه نهایی یکی است. فرمول پایه این است: کالری مصرفی در برابر کالری‌ای که می‌سوزانید. اگر در روز ۳ بار و هر بار ۴۰۰ کالری بخورید یا ۱۲۰۰ کالری را در یک وعده مصرف کنید، بدن شما این تفاوت را درک نمی‌کند ولی فراموش نکنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریک می‌کند و نه‌تنها ناهار یا شام زیادتری می‌خورید بلکه در طول روز هم از انواع میان‌وعده‌ها مصرف می‌کنید.

برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره‌سازی چربی افزایش یابد. اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر کنید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کنید و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه‌جات، سبزیجات، حبوبات، گوشت‌های کم‌چرب و ماهی استفاده و سعی کنید ۴ یا ۵ بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش کنید.

ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند می‌کند و ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده‌ای ضروری برای فعالیت‌های متابولیک بدن، از جمله سوزاندن کالری محسوب می‌شود. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها معمولا زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند، اما کالری‌های بی‌ارزشی دارند و باعث می‌شوند بعد از ۳۰ دقیقه مجددا احساس گرسنگی کنید.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت


Older news items:

  • عادت‌هایی که مرگ به بار می‌آورند!!!
  • هشت خوراکی برای کاهش فشارخون
  • خطرناک ترین قاتل دنیا و راهکارهای مقابله با آن
  • همه چیز درباره بهداشت خواب
  • آسان‌ترین راه برای داشتن عمری طولانی


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.