رایحه های خوش را در دکوراسیون خانه بگنجانید

 با کمک روایح درمانی، سرحال تر شوید و بهتر زندگی کنید 

رایحه های مدهوش کننده در منزل         
    

همانطور که هنگام بارش باران کنار پنجره می نشینید و به طرح هایی که باران روی شیشه پنجره ترسیم می کند می نگرید و لذت می برید، بوئیدن یک رایحه خوش نیز می تواند شما را از خود بی خود کند و حس بهتری به شما بدهد. در این زمان است که علم رایحه درمانی وارد عمل می شود.

وجود رایحه های خوش در فضاهای مختلف خانه می تواند حالت شما را از لحاظ جسمی، روحی و احساسی به مقدار زیادی ارتقا دهد. بنابراین توصیه می کنیم رایحه های خوش را نیز در دکوراسیون خانه خود بگنجانید تا حال و هوای حاکم بر دکوراسیون را تحت تاثیر قرار دهند و تلطیف کنند.

این رایحه های خوب را می توانید به واسطه عناصری مانند روغن های معطر، شمع های معطر، چراغ های عطر افشان یا اسپری کردن خوشبو کننده های هوا در فضای خانه تان وارد کنید. برخی از روغن های معطر هستند که علاوه بر رایحه ای خوش، خاصیت ضد قارچ، ضد میکروب و ضد باکتری نیز دارند.

برای پخش کردن روایح خوش، دستگاه بخور (رطوبت ساز) را پر از آب کنید و چند قطره روغن معطر داخل آب بچکانید، سپس آن را روشن کنید. به محض اینکه دمای آب بالا برود، رایحه ای خوش در فضا منتشر می شود. برای ایجاد رایحه ای سحرآمیز، می توانید از ترکیبی از عناصر معطر در این دستگاه استفاده کنید. مثلا ترکیبی از عصاره نعناع کوهی، چمن معطر (چمن لیمو) و جوانه میخک، رایحه ای بی نظیر تولید می کند که می تواند فضای کل خانه را برای ساعت ها خوشبو و باطراوت نگهدارد.

روغن اسطوخودوس نیز به طرز معجزه آسایی در خوشبو کردن توانایی دارد. همچنین چند قطره عصاره چمن معطر (چمن لیمو) می تواند علاوه بر خوشبو کردن فضا، آن را ضد عفونی کند. به آن دسته از افرادی که به رایحه مرکبات علاقه دارند نیز توصیه می کنیم از روغن پرتقال، گریپ فروت و لیمو استفاده کنند.

همچنین می توانید خودتان یک اسپری خوشبو کننده هوا درست کنید. برای این کار چند قطره از یک روغن معطر را در آب حل کنید و آن را در یک بطری اسپری خالی بریزید، به این ترتیب اسپری خوشبو کننده ای برای خانه خود درست کرده اید.

● خوشبو کردن فضای سرویس بهداشتی

برای اینکه فضای سرویس بهداشتی شما در طول روز خوشبو و معطر بماند، ترکیبات زیر را به شما معرفی می کنیم که با اسپری کردن هریک از آنها در فضای سرویس بهداشتی، آن را برای ساعت ها خوشبو و تازه نگه می دارید:

چمن معطر (چمن لیمو)، عصاره لیمو و پرتقال

روغن اسطوخودوس و عصاره نعناع کوهی

عصاره پرتقال و دارچین

● محلولی سحر آمیز

چند قطره اوکالیپتوس، عصاره لیموترش و لیموشیرین را در آب بچکانید و ترکیب کنید. با این کار محلولی جادویی درست کرده اید که علاوه بر معطرسازی فضا، قدرت پاکسازی بسیار زیادی دارد؛ می توانید با اسپری این محلول بر قسمت های کثیف آشپزخانه هم آن قسمت را با کمک دستمال تمیز کنید و هم فضای آشپزخانه را معطر سازید.

● دفع آفات

برای زدودن غبار و آفات از گیاهان فضاهای داخلی و خارجی خانه، به آنها محلول غیرسمی اسپری کنید. برای رسیدن به نتیجه ای بهتر، می توانید مقدار خیلی کمی از یک روغن معطر را در آب ترکیب و به گیاه اسپری کنید. محلول آب و عصاره سنبل هندی یکی از بهترین محلول ها برای از بین بردن آفات گیاهان است.

● ۱۰ نکته جالب درباره رایحه درمانی که باید بدانید

۱. استفاده از عصاره های معطر گیاهی برای تلطیف و خوشبو کردن فضا به ۶۰۰۰ سال پیش بازمی گردد. کشورهایی از قبیل هند، یونان، رومانی، چین و مصر سابقه تاریخی زیادی در این امر دارند.

۲. وانیل و اسطوخودوس دو خوشبو کننده خواب آور هستند.

۳. عصاره های بابونه، اسطوخودوس، ترنج، نعناع هندی، لیمو و پرتقال از جمله عصاره های خوشبو کننده، تسکین دهنده و آرامش بخش هستند.

۴. عصاره پرتقال و ترنج به نیروبخش بودن مشهور هستند. رایحه تولید شده توسط این عصاره ها، خستگی را رفع و تنفس را آسان تر می کند. از این رو در محیط های کار و فعالیت وجود این رایحه ها توصیه می شود.

۵. افزودن چند قطره عصاره اوکالیپتوس به نرم کننده لباس هنگام شست وشو، سبب می شود لباس ها رایحه ای خوش و بادوام به خود بگیرند.

۶. دچار بی خوابی هستید؟ توصیه می کنیم چند قطره عصاره اسطوخودوس را بر بالش خود بچکانید. این کار شما را به آرامش می رساند و خیلی زود به خواب می روید.

۷. برای نگه داشتن عصاره ها و روغن های معطر، آنها را در بطری های شیشه ای با رنگ تیره بریزید و در فضایی خنک و خشک، دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

۸. چند قطره عصاره خوشبو و مورد علاقه خودتان را روی لامپ لوستر و چراغ موجود در فضا بچکانید. با روشن کردن چراغ و بالا رفتن دمای آن رایحه عصاره در فضا منتشر می شود.

۹. زنان باردار نباید بدون مشورت با پزشک شان از رایحه درمانی در خانه خود استفاده کنند.

۱۰. اگر در خانه کودک دارید یا افرادی مبتلا به آسم یا دیگر آلرژی ها در خانه شما زندگی می کنند، در استفاده از رایحه درمانی و عصاره های معطر محتاطانه عمل کنید.
        
    
    
مجله منزل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.