رایزنی اشتون با ایران برای ادامه مذاکرات

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
از ابتدای سال‌جاری پس از چهار دور مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون در استانبول، بغداد، مسکو و استانبول براساس تصمیم جدید اعضای گروه ۱+۵ قرار است مجددا دیداری با مذاکره‌کنندگان ارشد ایرانی داشته باشند، با وجود این ایران پیشنهادهای خود را به‌صورت شفاف ارائه داده است ولی غربی‌ها با ابزار تحریم درصدد اعمال فشار به ایران هستند تا از مواضع خود در بحث هسته‌ای عقب‌نشینی کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران باید هر چه زودتر دست به اقدامی بزند تا نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌‌ای‌اش را برطرف کند. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پس از گفت‌وگو با وزیران خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که ما در حال بررسی موضوع هسته‌ای تهران، به تفصیل درباره لزوم اینکه ایران هر چه زودتر دست به اقدامی بزند، صحبت کردیم.

اشتون که به نمایندگی از شش قدرت جهانی با ایران گفت‌وگو می‌کند، گفت که وزیران امور خارجه این کشورها را در جریان گفت‌وگوی اخیرش با سعید جلیلی، مذاکره‌‌کننده ارشد ایران در استانبول قرار داده است. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که من پس از این جلسه با ایران در تماس خواهم بود تا این روند را ادامه دهند. یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که اشتون درباره گام‌های احتمالی بعدی که وزیران خارجه شش کشور به آن اشاره کرده‌اند صحبت خواهد کرد.

لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که این جلسه کوتاه بود، زیرا قدرت‌های جهانی در زمینه ایران متحد هستند. فابیوس در جمع خبرنگاران گفت که ما توافق کرده‌ایم که کلمه اصلی اتحاد است، اتحاد و اعمال فشار. آنچه مهم است این است که پنج‌عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان کاملا در زمینه رفتاری که باید در قبال ایران اتخاذ کنیم متحدند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گزارش داد که قدرت‌های ‌جهانی روز پنجشنبه تصمیم گرفتند زمینه را برای دور دیگری از مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش آماده کنند، اما خواستار یک پیشنهاد بهبود یافته از جانب تهران هستند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت که نه آمریکا و نه سایر شرکای بین‌المللی‌اش آماده کنارگذاشتن دیپلماسی و توسل به اقدام نظامی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار آن شده است، نبوده‌اند. این مقام آمریکایی گفت که ایران باید این بار پیشنهاد بهتری را به میز مذاکرات بیاورد اما تأکید کرد که کشورها نشانه‌هایی برای خوش‌بینی مشاهده کرده‌اند و دیپلماسی همچنان روش ترجیحی برای حل این مسئله به‌حساب می‌آید. این دیپلمات آمریکایی گفت که از اشتون خواسته شده است که با سعید جلیلی تماس داشته باشد، با این حال هنوز تاریخی برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات ۱+۵ با ایران تعیین نشده است.

از سوی دیگر معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با اشاره به مواضع و رویکرد غرب در مذاکرات هسته‌ای گفته است که جمهوری اسلامی ایران بر استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران برای برخورداری از همه ظرفیت‌های فناوری صلح آمیز هسته‌ای پافشاری می‌کند. علی باقری اضافه کرده که پس از گفت‌وگوهای مسکو، دکتر جلیلی در نامه‌ای به خانم اشتون با اشاره به تأکید ملت ایران بر دفاع از حقوق هسته‌ای خود هشدار داد که دچار اشتباه محاسباتی نشوند، از این‌رو با توجه به منطق روشن این پیشنهادها، اکنون نوبت ۱+۵ است که به این پیشنهادها پاسخ دهد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.