رایزنی ایران، ترکیه و مصر دربارهٔ سوریه در حاشیه نشست دی هشت

۰۱م آذر ،

وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس مهم سران کشورهای عضو گروه دی هشت گفت: روسای دولت‌های سه کشور ایران, ترکیه و مصر دربارهٔ مسائل و مشکلات سوریه در اسلام اباد رایزنی می کنند.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه چکلاله اسلام آباد مورد استقبال احمد رضوان مدیر منطقه ای وزارت امور خارجه پاکستان , خالد بابر سفیر این کشور در تهران ، علیرضا حقیقیان سفیر کشورمان در پاکستان و جمعی از روسای نهادهای ایرانی و مقامات ارشد وزارت امور خارجه کشور میزبان قرار گرفت.

وی دربارهٔ اهداف سفر خود به اسلام آباد گفت: در حاشیه برگزاری نشست دی هشت جلسه مهم دیگری در ارتباط با وضعیت سوریه برگزار می گردد که سران دولت های سه کشور ایران, ترکیه و مصر گردهم می آیند و در ارتباط با برون رفت سوریه از مشکلات داخلی رایزنی های لازم را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: نشست اعضای گروه دی هشت در سطح سران برگزار شده و این نشست بر روی مسائل اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو متمرکز خواهد بود. پیشتر قراردادهایی از سوی کشورهای عضو دی هشت تنظیم شده که اینشاء الله با حضور روسای جمهوری و روسای دولت دی هشت در این نشست به امضا خواهد رسید.

صالحی تاکید کرد: هشت کشور اسلامی در حال توسعه در این اجلاس گرد هم می آیند و در این جلسات مقامات کشورها بیشتر بر روی مسائل تجاری و اقتصادی بحث خواهند کرد , بخصوص آنها دربارهٔ تعرفه های ترجیحی که از این طریق قادر باشند حجم تبادلات تجاری را بین گروه دی هشت بالا ببرند، تبادل نظر می کنند. اعضای این گروه متاسفانه تا به امروز آن اهدافی را که برای دی هشت تعیین شده ،نتوانسته اند بطور کامل اجرایی کنند و در این نشست عزم روسای جمهوری و دولت های عضو بر این است که تصمیمات جدی به منظور بالا بردن سطح تبادلات تجاری بین کشورهای دی هشت اتخاذ شود.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای مهم، مساله تبادلات یا شیوه خساب و کتاب تبادلات کالا بین این کشورهاست که باید در این باره صحبت شود و به نتایجی در ارتباط با تسهیل این امر صورت بگیرد.

صالحی دربارهٔ میزان سهم ایران در بالا بردن حجم تجاری گروه دی هشت در چشم انداز سال ۲۰۱۸ و رسیدن به رقم ۵۰۰ میلیارد دلار , گفت : ایران با توجه به رویکرد نگاه به شرق ، جزو کشورهایی است که می توان گفت نسبت به تعهد و پیش بینی ها انجام شده در گروه دی هشت ، حجم تجاری خود را با کشورهای عضو ارتقا داده است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.