رایزنی درباره طرح جامع ایران برای حل بحران سوریه در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘رامین مهمانپرست’ بعدازظهر شنبه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ‘علی اکبر صالحی’ وزیر امورخارجه درمورد بررسی طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه عنوان کرد.

وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: ‘جمهوری اسلامی ایران در نشست سران جنبش غیرمتعهدها پیشنهادی را در مورد سوریه با کشورهای شرکت کننده در این نشست در میان خواهد گذاشت و ما اعتقاد داریم که این پیشنهاد، مقبول، منطقی و اصولی است و همه اطراف را در برمی گیرد و مخالفت با آن بسیار سخت خواهد بود.’

وی ازجمله مباحثی را که در دستور کار شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها برای تدوین سند نهایی قرار دارد، موضوع های منطقه ای، حقوق بشر و توسعه ای بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: سند نهایی این اجلاس در سه فصل و ۶۸۸ بند خواهد بود.

مهمانپرست ادامه داد: موضوعات فلسطین، عراق، افغانستان و سوریه و مسایل مربوط به کشورهای آمریکای لاتین و قاره آفریقا از جمله مسایل منطقه ای مورد بحث در اجلاس تهران خواهد بود که پس از بحث و بررسی و توافق اعضا در سند نهایی گنجانده می شوند.

وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس تهران، امکان بررسی طرح جامع جمهوری اسلامی ایران درمورد بحران سوریه فراهم است و این رایزنی ها می تواند کمک کند تا طرح ها برای حل بحران این کشور به نتیجه برسند و بعد از اجلاس نیز در دستور کار ما باقی خواهند بود.

دستیار ویژه وزیر امورخارجه یادآور شد: در نشست مشورتی تهران درباره سوریه که حدود ۲۹ کشور شرکت داشتند، پیشنهادهایی درباره حل بحران این کشور مطرح شد که یکی از آنها مربوط به تشکیل گروه تماس با حضور کشورهایی بود که می توانند در این زمینه موثر باشند.

مهمانپرست با یادآوری پیشنهاد رییس جمهوری مصر در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه اظهار داشت: آقای محمد مرسی در این اجلاس پیشنهاد کرد که چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان به عنوان کشورهای موثر نسبت به حل بحران های مختلف در منطقه با یکدیگر رایزنی داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری اجلاس اضطراری مکه، وزیران امور خارجه ایران و مصر تاکنون دو مرتبه به صورت تلفنی با یکدیگر در این رابطه گفت و گو داشته اند.

ادامه دارد….

سیام**۹۱۲۹**۱۰۵۸**۱۳۳۶**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۱۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.