رایزنی دکتر صالحی و اخضر ابراهیمی

نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل بحران سوریه در مذاکرات اخضر ابراهیمی و دکتر صالحی مورد توجه قرار گرفت .

به گزارش واحد مرکزی خبر ،  اخضر ابراهیمی نماینده وی‍ژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه که به منظور رایزنی پیرامون تحولات سوریه در تهران به سر می برد، یکشنبه شب با دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون آخرین تحولات جاری در سوریه و منطقه و راههای برون رفت از این بحران به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.
 دکتر صالحی در این دیدار با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری در جهت موفقیت ماموریت اخضر ابراهیمی به عنوان مرجعی بی طرف برای یافتن راه حل برون رفت از این بحران، تلاشهای سیاسی کشورمان در راستای حل سیاسی بحران سوریه را تشریح کرد.
 وی با تاکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه گام اول باید توقف درگیری ها و خونریزی ها باشد، گفت: طرفهای ذیربط در حال رسیدن به این باور هستند که موضوع سوریه راه حلی جز حل سیاسی ندارد.
 دکتر صالحی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه هم مایل به تشنج و گسترش دامنه بحران نیستند، تصریح کرد: احساس می شود دیدگاه و باور برخی کشورها به سمت واقع گرایی و تحلیل صحیح اوضاع سوق می یابد.
وزیر امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از اطراف مختلف درخواست کرده نظر خود را درخصوص طرح اولیه ارائه شده از سوی ایران ارائه دهند و فکر می کنیم طرح متعادل و متوازنی پیشنهاد شده است.
وی با تاکید بر عدم مداخله خارجی در امور سوریه، تکمیل فرایند اصلاحات را مطلوب دانست.
اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار ضمن تشریح نتایج سفر دوره ای خود به تعدادی از کشورهای منطقه، گفت: سوریه در موقعیت خطیری قرار دارد و گسترش دامنه آن بسیار خطرناک است.
وی با تمجید از طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بعنوان طرحی جامع، ابراز امیدواری کرد، در سوریه اصلاحات حقیقی و جدی صورت پذیرد.
 نماینده دبیر کل سازمان ملل از وضعیت سوریه که موجب رنج و مشقت مردم آن کشور شده است، ابراز نگرانی کرد.
وی از برقراری تماس جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و مصر در قالب گروه تماس، ابراز خرسندی کرده و گفت که به نتایج آن امیدوار است.
 ابراهیمی تصریح کرد: باید هرچه زودتر به راه حلی برسیم چراکه هر روز که می گذرد رسیدن به راه حل دشوارتر می شود.
وی با اشاره به اینکه بان کی مون خواستار آتش بس فوری شده است، افزود: دبیرکل سازمان ملل معتقد است کلیه کشورهایی که روی معارضه نفوذ دارند باید برای برقراری آتش بس کمک کنند.
صالحی و ابراهیمی بر ادامه تماسها و رایزنی های فیمابین در جهت تقویت تلاشهای سیاسی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند.
 


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.