رایزنی سجادی با ریابکوف در مسکو

۹ م دیماه ،

42-2.jpg

معاون وزیر امور خارجه روسیه با سفیر ایران در مسکو دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری ” نووستی” به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه (۹ ماه دی) با رضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای بررسی مسایل بین‌المللی دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، در این دیدار طرفین دربارهٔ بعضی از مسایل بین المللی، از جمله روند برگزاری کنفرانس خاور میانه عاری از تسلیحات هسته‌یی و همچنین آخرین وضعیت برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

پیشتر خبرگزاری اینتر فکس به نقل از سرگئی‌ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرده و به نقل از وی گزارش داد که افق‌های تازهی در روند مذاکرات میان کشورهای ۱+۵ و ایران وجود دارد.

لاوروف روز پنجشنبه در خصوص پیامد‌های توسل به زور علیه ایران برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اخطار داد و از همه طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌یی ایران خواست در گام‌های خود و توسل به زور در روند مذاکرات احتیاط کنند و خاطرنشان کرد که این موضوع وی را عمیقا نگران می‌کند.

وی افزود که منطقه خاورمیانه در حال حاضر هم از تنش‌های بسیاری رنج می‌برد.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تبادل نظرات اخیر میان ایران و ۱+۵ همچنین گفت که افق‌های تازهی در روند مذاکرات میان کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه، آلمان) و ایران وجود دارد.

لاوروف در عین حال حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت شناخت، اما افزود که این امر باید تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

در عین حال سران روسیه و هند نیز اخیرا ضمن تاکید بر غیر سازنده بودن تحریم‌های یک جانبه علیه ایران اعلام کردند که حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی را می‌پذیرند.

در بیانیه مشترکی که هفته قبل پس از پایان مذاکرات ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و مانموهان سینگ، اول وزیر هند صادر شد تاکید شد: روسیه و هند حق ایران را برای تولید و بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی می‌پذیرند ولی مقامات این کشور را به رعایت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت می‌کنند.

بر اساس این بیانیه “طرفین نگرانی خود را به خاطر اوضاع به وجود آمده در رابطه با ایران و برنامه هسته‌یی این کشور ابراز کرده و بر ضرورت حل و فصل دراز مدت این موضوع با ابرازهای سیاسی-دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو تاکید کردند”.

در این بیانیه آمده است: “دو طرف حق ایران را برای تولید و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی می‌پذیرند ولی مشروط بر این که تعهدات بین المللی این کشور رعایت شود”.

روسیه و هند با اشاره به این که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران غیر سازنده می باشند، مقامات ایران را به رعایت قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و همکاری فشرده با آژانس بین المللی انرژی اتمی فرا خواندند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.