رای موافق اکثر شرکت‌کنندگان رفراندوم بلغارستان به ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در این کشور

۰۹ام بهمن ،

رویترز گزارش داد که با وجود اینکه اول وزیر بلغارستان پروژه هسته‌یی چند میلیارد دلاری‌اش را رها کرده بود، بخش اعظم مردم بلغارستان در رفراندوم روز یکشنبه از ساخت یک نیروگاه هسته‌یی دیگر در این کشور حمایت کردند،‌ گرچه حتی نتایج این رفراندوم نیز برای تصمیم دولت بلغارستان کافی نبود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: حدود ۶۰ درصد از مردم بلغارستان به نفع ساخت یک نیروگاه هسته‌یی ۲ هزار مگاواتی در بلین در حاشیه رودخانه دانوب رای دادند و حدود ۴۰ درصد با آن مخالفت کردند.

اولین رفراندومی که پس از سقوط کمونیسم در بلغارستان برگزار شد نشان داد که سیاست بویکو بوریسوف،‌نخست وزیر بلغارستان با مخالفت بسیاری از رای‌دهندگان در این کشور فقیر اتحادیه اروپا روبه‌رو است.

درصد حضور کسانی که قابلیت شرکت در این رفراندوم را داشتند بین ۲۰٫۲ درصد و ۲۱٫۸ درصد بود. برای اینکه این رفراندوم از نظر قانونی الزام‌آور شود ۶۰ درصد کسانی که مشمول این رفراندوم می‌شدند باید در آن شرکت می‌کردند.

نخست وزیر بلغارستان اعلام کرد که اگر نتایج این رفراندوم به پارلمان این کشور فرستاده شود حزب بوریسوف در هر صورت این پروژه را رد خواهد کرد.

کریل آوراموف، یک تحلیگر سیاسی دانشگاه بلغارستان تازه در این باره گفت: نتایج این رفراندوم به وضوح به دولت این کشور فشار وارد می‌کند. اما تعداد پایین شرکت‌کنندگان نشان داد که پیروز واقعی مشخص نیست و ما تا انتخابات ماه ژوئیه با یک بن‌بست روبه‌رو هستیم.

بوریسوف که برای احیای اقتصادی بلغارستان تلاش می‌کند در ماه مارس ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در بلین را لغو کرد و گفت که این کشور نمی‌تواند هزینه‌های تخمین‌زده شده ۱۰ میلیارد یورویی آن را متحمل شود. این کشور علاوه بر آن در جذب سرمایه‌گذاران غربی ناموفق ماند.

متحدان بلغارستان در بروکسل و واشنگتن نیز با این پروژه مخالف بودند،‌زیرا می‌ترسیدند وابستگی سیاسی و اقتصادی بلغارستان به روسیه بیشتر شود؛ مسکو پیشنهاد داده بود که بودجه این نیروگاه را که ساخت آن بر عهده شرکت روسی اتم استروی اکسپورت بود، تامین کند.

تحلیلگران معتقدند که حمایت شرکت‌کنندگان در این رفراندوم از ساخت نیروگاه هسته‌یی تازه بلین ضربه سختی برای بوریسوف بود.

نتایج این رفراندوم که پرسید آیا یک نیروگاه هسته‌یی تازه باید ساخته شود یا خیر و سوالاتی نیز دربارهٔ استفاده کلی از انرژی هسته‌یی پرسید تنها زمانی مشروعیت خواهد یافت که ۴٫۳۵ میلیون نفر از ۶٫۹ میلیون نفری که مشمول این رفراندوم می‌شدند در آن شرکت کرده باشند.

بلغارستان یک نیروگاه هسته‌یی فعال ۲ هزار مگاواتی در کازلودی دارد و شرکت آمریکایی وستینگهاوس را استخدام کرده بود تا برنامه‌هایی برای افزودن یک راکتور هزار مگاواتی دیگر به این پایگاه اینترنتی بکشد.

پروژه هسته‌یی بلین با مخالفت طرفداران محیط‌زیست نیز روبه‌رو بود؛ آنها معتقدند بودند که این نیروگاه بیش از حد به یک منطقه زلزله‌خیز نزدیک بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.