ربات‌های کمک جراح ایرانی به اتاق عمل می‌روند

اردیبهشت ۱۴۰۳

محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال طراحی ربات‌هایی می باشند که در بعضی جراحی ها به یاری جراحان خواهند آمد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، دکتر طالبی، مجری طرح ربات‌های جراحی، عدم انتقال بیماری از بیمار به پزشک، فراهم شدن امکان جراحی از راه دور، حذف لرزش دست، قابلیت مقیاس بندی، ایجاد قابلیت های ایمنی بالاتر و آموزش و شبیه سازی جراحی را از جمله محاسن کاربرد روبات ها در جراحی عنوان کرد.

وی با مقایسه انواع جراحی ها گفت: یک نوع جراحی، جراحی «بدون تهاجم» مانند تصویربرداری، سایبر نایف و … است. نوع دیگر به جراحی «کمترین تهاجم» مانند ایجاد چند سوراخ در بدن گفته می گردد و جراحی دیگر «جراحی باز» همانند عمل قلب باز است.

به گفته طالبی، از انواع جراحی با کمترین تهاجم می توان به جراحی وابسته به قفسه سینه، جراحی وابسته به حفره شکم و یا آندوسکوپی اشاره کرد که از جمله محاسن این نوع جراحی آسیب کمتر، درد کمتر، بازیابی سریعتر، خونریزی کمتر، زمان ماندن در بیمارستان کمتر و بازگشت به زندگی عادی سریعتر است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه رباتهای جراح که در دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دست انجام است، درخصوص محاسن جراحی روباتیک در جراحی با کمترین تهاجم، گفت: دراین جراحی ها روبات به عنوان دستیار جراح محسوب می گردد و همچنین عدم انتقال بیماری از بیمار به پزشک از دیگر محاسن آن به شمار می رود.

طالبی به بعضی کارهای انجام شده در آزمایشگاه روباتیک و سیستمهای بلادرنگ، در زمینه رباتهای جراح اشاره و تصریح کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به فعالیت روبات جراح لاپراسکوپی اشاره کرد که از جمله محاسن آن شامل جراحی از راه دور، جراحی با کمک چند جراح به صورت مشارکتی و آموزش جراحی است.

وی در ادامه درخصوص به کارگیری روبات جراح آندوسکوپی فک و صورت نیز تصریح کرد: جلوگیری از لرزش دست، آزاد شدن فضای کاری در دهان، ممانعت از فلج شدن صورت، دقت در ورود مجدد و ممانعت از انتقال بیماری از جمله محاسن این ربات هاست.

طالبی به آزمایش درحال انجام مربوط رباتهای توانبخشی اشاره کرد و گفت: از جمله فواید این آزمایش ها می توان به امکان انجام اعمال تکراری و دقیق در توانبخشی، انجام اعمال توانبخشی در خانه، امکان سنجش دقیق بهبودی و پیشرفت بیمار و اعمال نیروهای کنترل شده اشاره کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.