ربات امداد هوایی محققان ایرانی برای نجات غرق شدگان در دریا + تصاویر

۱۸فروردین۱۳،

تیمی از محققان جوان ایرانی ربات امداد هوایی «پارس» را با هدف نجات اشخاص در حال غرق شدن در نزدیکی مناطق ساحل طراحی کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ هواپیماهای بدون سرنشین از قابلیت پرواز در شب و استفاده در مأموریت های شناسایی طولانی پرواز برخوردار می باشند، اما محققان بدنبال توسعه عملکردهای پهپادها برای مأموریت هایی دریایی و نجات سرنشینان کشتی های غرق شده می باشند.

«امین ریگی» مدیر لابراتوار RTS‌ در تهران با همکاری سعید طالبی، مسعود نوروزی، حسین صفری، مجید سعیدی و امین میرآخورلی طرح ربات امداد هوایی «پارس» را ارائه کرده اند؛ هدف اصلی طراحی این ربات، نجات اشخاص در حال غرق شدن در نزدیکی خطوط ساحلی بویژه در حوزه دریاچه خزر عنوان شده است.

از فناوری های تازهی برای هدایت و مسیریابی ربات امدادی پارس استفاده شده است که شامل پردازنده های تصویر و صدا، خلبان خودکار، هوش مصنوعی و آرایه ای از حسگرهای مختلف است.

این طرح مفهومی شامل یک کوادکوپتر مجهز به سه حلقه نجات غریق است که با استفاده از دوربین مجهز به حسگر سنجش حرارت، وجود قربانیان را در میان امواج دریا بویژه در شرایط تاریکی شب تشخیص داده و حلقه های نجات را در نزدیکی آنها داخل آب رها می کند.

ویژگی های برجسته ای «پارس» را به یک ربات امدادی منحصر به فرد تبدیل کرده است؛ این ربات ضد آب بوده و قادر به فرود روی دریا است، از کابین کنترل مرکزی روی کشتی هدایت می گردد، مجهز به دوربین های حرارتی و سیستم روشنایی LED‌ بوده و از قابلیت بازگشت به محل اولیه از طریق سیستم GPS‌ برخوردار است.

ربات امداد هوایی پارس می تواند باتری های خود را در ایستگاه شارژ خورشیدی کشتی های اطراف شارژ کند.

طرح اولیه شامل سه حلقه نجات غریق است که قابلیت افزایش تا ۱۵ حلقه را نیز در نمونه های پیشرفته تر دارد؛ تیم طراحی در حال ساخت نمونه اولیه ربات پارس می باشند و تست ساحلی آن نیز تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.