ربات کنجکاو در راه مریخ است

جام جم آنلاین: بیش از هفت ماه از پرتاب مریخ‌نورد ناسا می‌گذرد و کمتر از دو ماه دیگر این کاوشگر پس از یک سفر بین سیاره‌ای طولانی به مقصد می‌رسد تا ماموریت علمی مریخ را با هدف شناسایی و دستیابی به اطلاعات زیست‌محیطی درباره این سیاره سرخ آغاز کند.

به نظر می‌رسد مریخ‌نورد Quriosity که مجهز به فناوری‌های منحصر به فرد و بسیار پیچیده‌ای است بتواند نوید‌بخش گام‌های قدرتمندی در دستیابی به اطلاعاتی درباره این سیاره باشد.

به طور کلی هدف اصلی و مشترک همه ماموریت‌هایی که به سطح مریخ انجام می‌شود این است که بتوان امکان وجود شرایط لازم برای زندگی انسان‌ها در این سیاره را بررسی کرد.

کاوشگری که قرار است تا اواسط مرداد به مریخ برسد به تجهیزاتی پیشرفته‌تر مجهز شده تا بتواند بررسی‌های دقیق‌تری دراین‌باره انجام دهد.

ابعاد این کاوشگر در مقایسه با ربات‌هایی که پیش از این به مریخ فرستاده شده بود پنج برابر بزرگ‌تر است. بررسی و مطالعه وضعیت آب و هوا در مریخ، بررسی امکان میزبانی مریخ از انسان‌ها، انجام مطالعات زمین‌شناختی درباره این سیاره و همچنین دستیابی به اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی یک ماموریت سرنشین‌دار به مریخ از جمله اهداف اصلی این ماموریت است.

از این رو لازم است این ربات مواد تشکیل‌دهنده سطح زمین را از نظر ترکیبات مورد بررسی قرار دهد.

این ربات مجهز به یک تفنگ نمونه‌برداری لیزری است و میکروسکوپ‌های پیشرفته‌ای با قابلیت فیلمبرداری HD روی این ربات نصب شده است که در طیف‌های نوری مختلف قابل استفاده است.

علاوه بر این داخل این مریخ‌نورد کنجکاو امکانات دیگری نیز نهفته است و به همین علت می‌توان از این ربات به عنوان یک آزمایشگاه پیشرفته نام برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مریخ‌نورد ناسا پس از فرود بر سطح مریخ فعالیت‌های تحقیقی را آغاز می‌کند. بازوهای رباتیک به این ربات این امکان را می‌دهد تا بتواند از سنگ‌ها یا سطح خاک نمونه‌برداری کند سپس این نمونه داخل بدنه ربات فرستاده می‌شود تا خرد و آسیاب شده و برای انجام آزمایش‌های مختلف شیمیایی، طیف‌سنجی و آزمایشگاهی به واحدهای مجزایی که داخل ربات وجود دارد، فرستاده شود.

هر نمونه در مدت زمان چند ساعت تحت آزمایش قرار می‌گیرد و در نهایت اطلاعات به‌دست آمده دسته‌بندی شده و به زمین مخابره می‌شود.

Quriosity پس از رسیدن به مریخ حدود ۹۸ هفته زمینی یا به عبارتی یک سال مریخی در سیاره سرخ اسکان دارد.

مریخ‌نورد ناسا به ۱۰ ابزار علمی شامل سامانه هواشناسی، دوربین‌های پیشرفته، ابزارهای طیف‌سنجی، لیزر قوی و یک بازوی رباتیک برای حفاری سنگ‌ها و نمونه‌برداری مجهز است.

این کاوشگر برخلاف مریخ‌نوردهای قبلی که انرژی مورد نیاز آنها از طریق صفحات خورشیدی تامین می‌شد، انرژی مورد نیازش را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند.

در حقیقت سیستم تامین انرژی این ربات یک ژنراتور هسته‌ای سازگار با محیط زیست است که می‌تواند تا ۹۹ سال انرژی موردنیاز این ربات را تامین کند.

قدرت تفنگ لیزری‌ که ربات برای نمونه‌برداری از آن استفاده می‌کند، برابر قدرت یک میلیون لامپ است. مجهز بودن به چنین امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای این امکان را به ربات ناسا می‌دهد تا بتواند میزان تابش‌های کیهانی سطح این سیاره را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهد و بر این اساس امکان سفری ایمن و بی‌خطر را برای انسان فراهم کند. (جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: فرانک فراهانی‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.