رتبه اول “صادرات به سنگ آهن” اختصاص یافت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد،‌ در بین ۱۰ قلم کالای عمده صادارتی در نیمه اول امسال،‌ بالاترین ارزش صادرات به سنگ آهن اختصاص یافت.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در این مدت نزدیک به ۱۰میلیون تن سنگ آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره به ارزش بیش از ۶۵۲ میلیون دلار به خارج کشور صادر شد که ۹۴درصد بیش از ارزش صادرات این کالا در شش ماهه اول سال قبل محسوب می گردد. همچنین سهم سنگ آهن صادراتی در بین کل کالاهای صادراتی(به غیر از میعانات گازی) به مرز ۵درصد می رسد.

از سوی دیگر در شش ماه ابتدای امسال ۱۷٫۶میلیون تن سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره در کشور تولید شد که بدین ترتیب معادل ۵۶درصد از کل تولید این مدت روانه بازارهای صادراتی شده است.

چین همچنان بزرگترین بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران محسوب می گردد؛ به طوری که در نیمه اول امسال بیش از ۹۷ درصد از صادرات سنگ‌آهن ایران به این کشور انجام شد. مابقی صادرات سنگ‌آهن ایران نیز به بازارهای امارات، پاکستان، عراق، قطر، ترکمنستان، آلمان و هنگ کنگ انجام شده است.

بر اساس آمارهای انتشار یافته ایران بیش از ۱٫۲ درصد از ذخایر جهانی سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارد. همچنین هم‌اکنون ذخیره معدنی سنگ‌آهن ایران بیش از ۲٫۸ میلیارد تن است که اگر ذخایر غیرقطعی یا با توان تخمینی پایین را هم اگر حساب کنیم کل ذخایر سنگ‌ آهن ایران دست کم به بیش از پنج میلیارد تن خواهد رسید که با تکمیل اکتشافات در سال‌های آتی این میزان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.