رتبه اول قم در میزان کاهش مرگ و میر مادران باردار

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

قم/واحد مرکزی خبر/اجتماعی تصویر و مصاحبه دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از کسب رتبه اول استان در کاهش مرگ و میر مادران باردار در کشور خبر داد.
دکتر حجازی در حاشیه گردهمایی آموزش iبهورزان استان قم افزود: طبق آخرین ارزیابی وزارت iبهداشت، استان قم با اقدامات مراقبتی پیش، حین و پس از بارداری توانسته است میزان مرگ مادران باردار را iبه ۱۳ مورد در هر صد هزار تولد زنده کاهش دهد.
وی افزود: شاخص مرگ و میر مادران باردار یکی از شاخص های پیشرفت در هر کشور iبه شمار می رود و بیانگر رشد و ارتقا سلامت است.
وی گفت : میانگین کشوری مرگ و میر مادران باردار کشورمان در حال حاضر ۲۱ مورد در هر صد هزار تولد زنده است که پیش از انقلاب ۱۲۰ مورد بود.
حجازی افزود: میزان مرگ و میر مادران باردار در کشورهای توسعه یافته ۸ مورد در هر صد هزار تولد زنده است که در کشور ما نیز قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۹۴ )به ۱۵ مورد در هر صد هزار تولد برسد که استان قم با ۱۳ مورد از برنامه توسعه جلوتر است .
وی آموزش مداوم ماماها، iبهورزان، پرستاران و کادر درمانی و پیگیری مداوم در پایگاه های iبهداشت روستایی را از جمله عوامل موثر در کاهش مرگ و میر مادران باردار برشمرد و گفت: در حال حاضر برنامه مدونی در خصوص چگونگی کاهش مرگ و میر مادران و افزایش سلامت این گروه در دانشگاه علوم پزشکی تدوین و برنامه ریزی شده که در حال اجراست.
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.