رتبه ایران در صنعت خودرو جهان

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

بر اساس آخرین آمار انجمن جهانی خودروسازی، چین هم‌چنان در حوزه ساخت اتومبیل‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین (تجاری) بی‌رقیب باقی مانده است. درباره حجم تولید این کشور همین کافیست که بدانیم تقریباً ۲۰ برابر ما خودرو می‌سازند.

به گزارش ممتازنیوز، سال کابوس‌وار ۲۰۲۴ برای تمام اقتصادهای بزرگ دنیا به پایان رسید. غول‌های سرمایه‌داری اروپایی، آمریکایی و آسیایی به شدت با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند.

در این بین صنایع استراتژیکی چون خودرو بودند که باعث می‌شدند شالوده مالی این کشورها از هم نپاشد.

آمار جهانی می‌گوید سالانه چیزی بیش از ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه توسط نزدیک به ۵۰ کشور تحت ۲۰۰ برند تولید می‌شود.

قابل پیش‌بینی بود که باز هم چین برای پنجمین سال پیاپی بتواند با آن رکورد دست نیافتنی اول شود. این کشور با ساخت ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه خودرو در سال از کل اتحادیه اروپا نیز بیشتر خودرو تولید می‌کند.

البته باید اشاره کرد که بیش از ۷۰ درصد این رقم را خودروهای غیر چینی تشکیل می‌دهند. در حقیقت چین رکورد بزرگ‌ترین کارخانه تولید خودرو را دارد. این کشور بیشترین میزان ساخت برندهای آلمانی را نیز در اختیار دارد.

در رتبه دوم آمریکا را می‌بینیم که هنوز هم برای دستیابی به رکورد ۱۱ میلیونی تلاش می‌کند.

به گزارش بازار خبر، ژاپن و آلمان عناوین سوم و چهارم را در حالی به خود اختصاص داده‌اند که طرف آسیایی بعد از فاجعه سونامی هم‌چنان نتوانسته به طور کامل روی پا بایستد و طرف اروپایی هنوز درگیر معضلات مالی حوزه یورو است.

حضور چشم‌گیر کره‌ای‌ها با ساخت سالی ۴٫۵ میلیون دستگاه درخورد توجه است.

اقتصادهای نوظهوری چون هند، برزیل و تایلند چنانچه به روند فعلی تولید خود ادامه دهند، احتمالاً در رتبه‌اشان تغییرات محسوسی اعمال می‌شود.

در نظر داشته باشید که این کشورها هیچ خودرویی با برند مستقل ندارند. تنها هند آن هم با یک برند Tata دیده می‌شود.

رکود خودروسازی در ایران را با افت چهار پله‌ای نسبت به دو سه سال قبل می‌توان حس کرد.

در حالی که اغلب کشورها سال به سال با افزایش تولید روبه‌رو می‌شوند، صنعت خودروسازی ایران طی یک بازه دو ساله از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه به ۹۸۹ هزار دستگاه در سال رسید.

 


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.