رتینوبلاستوما در چشم کودکان چه می‌کند؟

رتینوبلاستوما در چشم کودکان چه می‌کند؟

 یک چشم‌پزشک گفت: شیوع تومور چشمی کودکان در سطح کشور و به ویژه در استان خوزستان زیاد شده است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکترغلام‌رضا خاتمی‌نیا با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از تومورهای شایعی که در کودکان دیده می‌شود تومور “رتینوبلاستوما” است. این تومور دقیقا داخل چشم ایجاد می‌شود و اثر بیرونی از خود نشان نمی‌دهد.

وی افزود: تقریبا از هر ۱۰۰ هزار کودک یک نفر به این بیماری دچار می‌شود و در خانواده‌هایی که شیوع این بیماری مشاهده شده، کودکان بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

خاتمی‌نیا تصریح کرد: این بیماری گاه یک چشم و گاه هر دو چشم را درگیر می‌کند و در افرادی که زمینه ژنتیکی وجود دارد احتمال ابتلای هر دو چشم بیشتر است.

این چشم‌پزشک گفت: اصولا علایم این بیماری دیر نمایان می‌شود و خانواده‌ها نیز برای درمان دیر مراجعه می‌کنند. علایم رتینوبلاستوما به صورت انحراف در چشم، برق زدن چشم و درخشندگی است که با پیشرفت بیماری، چشم به طرف جلو و اندکی خارج از حدقه حرکت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی  اهواز گفت: اگر بیماری به موقع شناسایی نشود، موجب نابینایی شده و حتی به مغز نیز سرایت کرده و موجب مرگ کودک می‌شود و با توجه به این که این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود در بیشتر مواقع باید چشم کودک را تخلیه کرد.

وی ادامه داد: یک‌ سوم موارد ابتلا به رتینوبلاستوما به علت مشکلات ژنتیکی است و دو سوم نیز با موتاسیون ژن‌ها مرتبط است. با توجه به این که مواد ایجادکننده موتاسیون مانند اشعه‌ها، آلودگی هوا، تغییر شیوه غذایی و عوامل محیطی افزایش یافته‌اند، شیوع این بیماری نیز بیشتر شده است.

خاتمی‌نیا گفت: در سال‌های گذشته موارد نادری از این نوع تومور چشمی در خوزستان دیده می‌شد اما در چند سال اخیر با افزایش موارد ایجاد کننده متاسیون، تعداد مبتلایان به این بیماری در استان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که کودک مبتلا به رتینوبلاستوما دارند باید کودک بعدی خود را حتما تحت معاینه پزشک قرار دهند تا اگر مشکلی وجود دارد در اسرع وقت رفع شود که به این منظور باید هرگونه علامت مشکوک چشمی در کودک به دقت مورد توجه قرار گیرد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.