رخداد زلزله در قیامدشت تهران بر روی گسل ایوانکی/قشم با زمین لرزه ۴.۴ لرزید

در هفته گذشته خرد لرزه‌ای به بزرگای ۲.۹ در قیامدشت استان تهران رخ داد، ضمن آنکه جزیره قشم با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۴ لرزید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در ساعت ۱۴ و ۳۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه روز چهارشنبه ۸ مرداد ماه خرد لرزه‌ای به بزرگای ۲.۹ در قیامدشت استان تهران رخ داد. این زلزله در ۱۱.۵ کیلومتری شمال غربی پاکدشت، ۱۰ کیلومتری شرق حد جنوبی منطقه ۲۰ تهران در عمق ۱۹ کیلومتری به ثبت رسید.

به گفته دکتر علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جانمائی رومرکز زلزله بر راستای گسل “ایوانکی” و در سوی انتهایی شمال غربی آن در محدوده تجانب با ارتفاعات “بی بی شهربانو” منطبق می‌شود. 

جا نمایی زلزله روز ۸ مرداد قیامدشت تهران

گسل ایوانکی گسلی فشاری(با نام گسل پارچین نیز شناخته می‌شود) به طول تقریبی ۸۰ کیلومتر است. این گسل گسل فعالی است، به طوری که در راستای آن زمین لرزه‌های متعددی رخ داده است. از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون در راستای این گسله، ۵۲ زلزله بالای ۲.۵ ثبت شده است.

علاوه بر آن در قشم استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۴ به ثبت رسید و هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۸ را تجربه کرد.

شنبه ۴ مرداد

در راور استان کرمان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹، جندق استان اصفهان زلزله ۲.۹، جعفریه استان قم زلزله ۲.۵، برازجان استان بوشهر زلزله ۲.۸، اهرم استان بوشهر زلزله ۲.۶، فیروز آباد استان فارس زلزله ۲.۷ و سرخنکلاته استان گلستان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در کوهستگ استان هرمزگان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری کوهستک، ۲۵ کیلومتری میناب و ۴۸ کیلومتری جزیره هرمز بوده است.

کوهبنان استان کرمان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در هشت کیلومتری کوهبنان، ۲۴ کیلومتری کیانشهر و ۵۲ کیلومتری راور این استان گزارش شد.

یکشنبه ۵ مرداد

مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۳ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل و  ۶۵ کیلومتری گلمورتی استان سیستان و بلوچستان و ۷۴ کیلومتری محمدآباد ریگان استان کرمان به ثبت رسید.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶، فین استان هرمزگان زلزله ۲.۷، ارگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ و ۲.۸ و فین استان هرمزگان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

حاجی آباد استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۵ کیلومتری حاجی‌آباد و ۲۶ کیلومتری فارغان استان هرمزگان و ۳۴ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

قشم استان هرمزگان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ را تجربه کرد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری قشم، ۱۲ کیلومتری درگهان و ۱۷ کیلومتری سوزا این استان گزارش شد.

در ازگله استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۳ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه و ۳۴ کیلومتری حلبچه عراق بوده است.

دوشنبه ۶ مرداد

آذرشهر استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ را تجربه کرد که عمق آن در هشت کیلومتری و کانون این زمین لرزه در۲۲  کیلومتری آذر شهر، ۲۷ کیلومتری مراغه و ۲۸ کیلومتری گوگان این استان بوده است.

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، ارد استان فارس زلزله ۲.۷، بجنورد استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶، لالی استان خوزستان زلزله ۲.۹ و محمله استان فارس زلزله ۲.۸ رخ داد.

قشم استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری قشم، ۱۵  کیلومتری سوزا و ۱۷ کیلومتری جزیره لارک این استان بوده است.

سه شنبه ۷ مرداد

در اهر استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷، دوزین استان گلستان زلزله ۲.۶، خنج استان فارس زلزله ۲.۹، مورمورس استان ایلام زلزله ۲.۹، اسیر استان فارس زلزله ۲.۹، قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ و مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در ناغان استان چهار محال و بختیاری زلزله ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری ناغان، ۲۷ کیلومتری گهرو و ۲۷ کیلومتری سرخون این استان گزارش شد.

حاجی آباد استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ را تجربه کرد و عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زلزله را در ۳۰ کیلومتری حاجی‌آباد، ۵۶ کیلومتری زهان استان خراسان جنوبی و ۶۵ کیلومتری سنگان استان خراسان رضوی گزارش شد.

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۸ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این زمینلرزه در۳۷  کیلومتری هجدک، ۵۱ کیلومتری چترود و ۵۴ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

چهارشنبه ۸ مرداد

در خنج استان فارس زلزله ۲.۸، کانی سور استان کردستان زلزله ۲.۹، سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۸، قیامدشت استان تهران زلزله ۲.۹ رخ داد.

در ارد استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۰ کیلومتری ارد، ۲۵ کیلومتری بیرم و ۳۱ کیلومتری خنج این استان گزارش شد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای این منطقه است.

پنج شنبه ۹ مرداد

در جهرم استان فارس زلزله ۲.۸، گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۷، هجدک استان کرمان زلزله‌های ۲.۶ و ۲.۵، درح استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، دهدز استان خوزستان زلزله ۲.۵، رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۹، دو گنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸، افرز استان فارس زلزله ۲.۶ رخ داد.

سلماس استان آذربایجان غربی با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق پنج کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۲ کیلومتری سلماس، ۲۳ کیلومتری تازه شهر و ۲۴ کیلومتری قطور این استان گزارش شد.

قطور استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۱ کیلومتری قطور، ۲۹ کیلومتری خوی و ۳۰ کیلومتری سلماس این استان بوده است.

در شیروان استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ رخ داد که عمف آن در هشت کیلومتری و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۲ کیلومتری شیروان، ۲۳ کیلومتری فاروج و ۳۱ کیلومتری تیتکانلو این استان گزارش شد.

جمعه ۱۰ مرداد

فاریاب استان کرمان با زمین لرزه‌ای به بزرگای سه لرزید. عمق این زلزله در ۱۷ کیلومتری و کانون آن در ۳۴ کیلومتری فاریاب و ۶۸ کیلومتری جیرفت استان کرمان و ۶۸  کیلومتری سرگز استان هرمزگان بوده است. زلزله ۲.۶ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۶ و هجدک استان کرمان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.