ردپای دایناسورها از کرمان محو می‌شود/ سرنوشت کشفیات دره نیزار در پرده ابهام

فروردین ۱۴۰۳

کرمان یکی از غنی‌ترین مناطق فلات ایران به سبب داشته‌های آثار دوره‌های مختلف زمین شناسی است و کشف هزاران قطعه فسیل و موجودات ماقبل تاریخ در کرمان و ردپای دایناسور بر این مهم تاکید دارد اما خبرها از تلاش بعضی برای جابجا کردن بزرگترین ردپای دایناسور کرمان از دره نیزار به پارک موزه مشهد حکایت دارد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، استان کرمان یکی از مناطق محدود کشور است که طی سال‌های اخیر شاهد اکتشاف تعداد قابل توجهی فسیل جانوران ماقبل تاریخ بوده است، کشف فسیل این موجودات در اکثر موارد در شمال و غرب استان کرمان صورت گرفته است و دقیقا در همین مکان نیز معادن گسترده زغالسنگ وجود دارد که نشان دهنده وجود جنگل‌های انبوه و ذخایر جانوری در قبل بسیار دور در کرمان بوده است.

همچنین بررسی‌ها از این موضوع حکایت دارد که بخش قابل توجهی از استان نیز زیر آب بوده‌است و فسیل‌های کشف شده در کرمان نشان می دهد این موجودات آبزی گستره محیطی مساعد برای زندگی در این عرصه داشته اند.

در راستای مطالعات علمی در این خصوص حداقل بررسی‌ها نیز توسط بخش‌های زمین شناسی دانشگاه‌های استان کرمان صورت نگرفته است و متاسفانه مسئولان نیز در این خصوص کم کاری تعجب برانگیزی کرده‌اند.

بلاتکلیفی هزاران قطعه فسیل منحصر به فرد در کرمان

هم اکنون هزاران فسیل منحصر به فرد جمع آوری شده در کرمان بلاتکلیف است و چندین رد پای دایناسور در کرمان نیز در معرض تخریب می باشند.

در این میان مهمترین ردپای دایناسور در استان کرمان در روستای ده علیرضا شهرستان زرند کشف شده است این ردپا به رسوبات دوره ترسای دوران مزوزوئیک ارتباط داده می‌شود و در انتهی دره‌ای به نام نی‌زار قرار دارد.

اما در حالیکه کرمان پتاسیل تبدیل شدن به ژئوپارک دایناسورها و موجودات ما قبل از تاریخ را دارد اما کمترین توجه نیز از سوی مسئولان به این مهم نشده است و برای محافظت از ردپای دایناسور هم اقدامی نشده است بطوریکه چندی قبل ردپای دایناسور دره نیزار مورد تخریب قرار گرفت و تعدادی از پنجه‌های این دایناسور گوشت خوار از بین رفت.

از بی توجهی مسئولان کرمانی تا انتقال فسیلها به مشهد

از آن پس اما این ردپا نه مورد توجه قرار گرفت، نه ثبت ملی شد و به حال خود رها شد تا اینکه محمد جهانشاهی پژوهشگر و عضو ستاد تسهیلات سفر میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر از احتمال بسیار بالای جابجایی رد پای دایناسور ده علیرضا به مشهد در روزهای آتی خبر داد.

وی تصریح کرد: متاسفانه گروهی که گفته می‌شود مجوز هم دارند برای انتقال فسیل‌ها و ردپای دایناسور به موزه ای در مشهد به کرمان آمده‌اند.

جهانشاهی افزود: این رد پا و هرگونه فسیلی که در کرمان وجود دارد جزو سرمایه‌های استان است و نباید به هیچ عنوان از استان منتقل شود.

مسئولان از انتقال ثروت کرمانیها به سایر استانها جلوگیری کنند

وی افزود: گفته می‌شود چون در مشهد تعداد زائران بسیار است این آثار به موزه‌ای منتقل می‌شود که در معرض دید عموم قرار گیرد اما اینها سرمایه کرمان است و مسئولان کرمان باید در اسرع وقت از هرگونه انتقال فسیل و یا ردپای دایناسور از کرمان جلوگیری کنند و اگر قرار باشد موزه ای برای نمایش این آثار باشد باید در کرمان وجود داشته باشد.

جهانشاهی گفت: کرمان بهشت ژئوپارک فسیل‌ها محسوب می‌شود و هزاران فسیلی که در استان کرمان توسط تجربه کار کشف شده است نشان دهنده این مسئله است.

این پژوهشگر افزود: این رد پا در پی کاوش‌های دهه ۴۰ کشف و در دره نیزار در ده علیرضا واقع شده است و بسیار ارزمشند و مربوط به یک دایناسور گیاه خوار است.

وی افزود: این رد پا بر روی یک دیواره شیب دار قرار گرفته است و بعضی خبرها از جابجایی احتمالی این ردپا و تعداد قابل توجهی فسیل حکایت دارد که اگر چنین باشد باید بلافاصله از خروج این ثروت ملی از استان کرمان جلوگیری شود.

جهانشاهی ادامه داد: اگر این ردپا و فسیل‌ها منتقل شود کار اشتباهی در هر مجموعه‌ای که اجازه این انتقال را داده انجام شده است و مسئول این اقدام باید پاسخگوی مردم کرمان باشد.

وی گفت: اینکه ظرفیت‌های یک استان را خالی کنیم و یک استان دیگر که به مکانی متمرکز از ظرفیت‌ها تبدیل شده از این خصوص داراتر شود، اصلا توجیه‌پذیر نیست.

این مسئول گفت: هم اکنون دهه فسیل تجربه کار که بسیار قابل توجه می باشند هر روز در یک مکان نگهداری می گردد و درنهایت هیچ سامانی نگرفته است و این مسائل به این امر باز می گردد که اراده ای برای توجه به این فسیلها وجود ندارد.

گروه ارزیاب برای بررسی میزان برداشت فسیل به دره نیزار اعزام شد

محمد اسلامی مسئول میراث فرهنگی در شهرستان زرند نیز در گفتگو با مهر در خصوص این خبر به خبرنگار مهر بیان داشت: اینکه گروهی از سوی پارک موزه مشهد برای انتقال بعضی داشته ها به این منطقه آماده اند صحت دارد و یکی از ادارات کرمان نیز در این خصوص همکاری کرده است.

وی تصریح کرد: دقایقی قبل یک گروه ارزیاب به منطقه اعزام کردیم که میزان برداشت فسیل و یا صحت جابجایی ردپای دایناسور ده علیرضا کاملا بررسی شود.

با جابجایی هر گونه فسیل یا رد پای دایناسور به صورت جدی مخالف هستیم

اسلامی با هر گونه جابجایی ردپا و یا خروج فسیلها از کرمان مخالفت کرد و گفت: زرند کانون فسیل خیز استان کرمان است و در قبل نیز فسیل دایناسور، فسیلهای متعدد در منطقه کشف شده و حتی در روستای دشت خاک که یکی از مراکز فسیل خیز است مردم به صورت خودجوش اقدام به احداث موزه کرده اند اما حمایتی از آنها صورت نگرفته است.

وی گفت: اگر قرار باشد این آثار به نمایش گذاشته شود باید در استان کرمان این کار انجام شود.

وی هر گونه هماهنگی با میراث فرهنگی در این خصوص را تکذیب کرد و گفت: در بررسیهای اولیه جابجایی ردپای دیناسورها به وسیله سازمان زمین شناسی تکذیب شده است اما احتمال برداشت فسیل از این مناطق مطرح است با این وجود همه چیز به نتایج برسیهای گروه ارزیاب اعزامی برمی گردد.

تعجب نمی کنم اما به شدت متاثرم

محسن تجربه‌کار پدر فسیل شناسی کرمان، که مدیرموزه دیرینه‌شناسی کرمان نیز محسوب می‌شود در گفتگو با مهر اظهارداشت: خود بنده هم اکنون ۲۳۰ هزار فسیل جمع اوری کردم که در بدترین شرایط ممکن نگهداری می گردد و مسئولان هیچ همکاری برای ایجاد موزه و شرایطی برای نگهداری بهتر فسیلها انجام نداده اند.

تجربه کار با ابراز تاسف از بروز این مسئله گفت: تعجب نمی کنم سالهاست دنبال این امر هستم که مسئولان به فسیلهای کرمان توجه کنند اما این اقدام صورت نگرفته است و من نیز هم اکنون تمرکز کاری خود را بر روی یکی از استانهای همسایه کرمان گذاشته ام.

تجربه‌کار افزود: یزدی‌ها بیشتر قدر فسیلها را می‌دانند و در کرمان توجهی به هزاران فسیل منحصر به فرد نشده است.

وی گفت: در ابتدا می گفتند این فسیلها ارزش علمی ندارد و وقتی ثابت شده که این فسیلها قابلیت علمی دارند و حتی از آنها اسکن گرفته شود و همه چیز ثابت شد به ناگاه سکوت حاکم شد.

تجربه کار افزود: دیگر نمیدانم باید چه کنم هزاران فسیل منحصر به فرد که در آنها حتی تخم دایناسور هم وجود دارد در انبار خانه ام و در صندوق های میوه نگهداری می گردد اما این مهم برای هیچ کس مهم نیست.

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد این فسیلها از کرمان خارج شوند پیش از این که مسئولان می گفتند فسیل باید در محل کشف بماند تا دارای ارزش باشد چه شده که حالا تصمیم گرفته اند فسیلها را منتقل کنند.

تکلیف تخته سنگ دایناسورهای کرمان را مشخص کنید

وی گفت: چند سال قبل در دیواره حوض یک خانه در دشت خاک رد پای چندین دایناسور کشف شد و بلافاصله این تخته سنگ به کرمان منتقل شد و امروز حتی نمیدانیم کجا نگهداری می گردد و امکان خروج این سنگ هم از کرمان وجود دارد.

تجربه‌کار گفت: در اکتشافاتم چندین ردپای دایناسور ملاحظه کرده ام اما مکان هیچ یک را اعلام نکردم چون میدانستم در نهایت امکان تخریب و یا جابجایی آنها وجود دارد و به همین سبب هم است که فسیلهای کشف شده را نیز به هیچ اداره ای واگذار نکرده ام.

از مسئولان استان کرمان انتظار می رود هر چه سریعتر پیگیری لازم برای توقف انتقال هر گونه فسیل و یا انتقال احتمالی ردپای دایناسور ده علیرضا را به هر استان دیگری انجام دهند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.