ردپای زشت جنگل‌زدایی بر چهره جنگل‌های آمازون

محیط زیست > منابع‌طبیعی
مقایسه تصویر قدیمی و جدیدی که از بخشی از جنگل آمازون در برزیل به ثبت رسیده، اثران ناشی از جنگل‌زدایی در این بخش سرسبز از جهان را به خوبی به نمایش گذاشته‌است.

تصویر قدیمی‌تر که در سمت چپ کادر قرار دارد در سال ۱۹۷۵ یعنی در حدود ۳۷ سال پیش از منطقه روندونیا در غرب برزیل به ثبت رسیده‌است و اکنون با مقایسه این تصویر با عکسی جدید‌تر فرسایش این بخش از آمازون را در زیر فشار جنگل‌زدایی ناشی از فعالیت‌های انسانی به خوبی می‌توان دید.

فعالیت‌های انسانی در این منطقه با ساخت‌ و ساز بزرگراه‌ها آغاز شد که در تصویر سمت چپ با خطی نارنجی رنگ مشخص شده‌ است. این بزرگراه از قلب جنگل عبور کرده و آن را به دو بخش تقسیم کرد. با سکونت پیدا کردن کشاورزان و دیگر افراد در این مناطق، جاده‌های بعدی در سمت راست جاده اولیه ساخته شدند که در نهایت  الگویی کاملا مشخص و تیغ ماهی شکل در سطح جنگل به وجود آمد،‌الگویی که خطوط نارنجی رنگ آن در تصویر سمت راست که در سال ۲۰۱۲ ثبت شده قابل مشاهده است.

جنگل‌زدایی

کل این تصاویر توسط ماهواره لندست ناسا به ثبت رسیده است، ماهواره‌ای که طی ۴۰ سال گذشته به صورت مداوم درحال نظارت بر زمین بوده است. تصاویر خیره‌کننده‌ای که توسط چشمان این ماهواره به ثبت می‌رسند به درک بهتر دانشمندان از آنچه بر روی زمین درحال وقوع است کمک قابل توجهی می‌کند.

به گفته محققان شکل گیری چنین ساختار تیغ‌ماهی مانندی در میان جنگل روندونیا منجر به تفکیک شدن بخش‌های مختلف جنگل از یکدیگ، آواره شدن حیوانات از زیستگاه‌هایشان، و آسیب‌پذیر ساختن آنها در برابر فعالیت‌های انسانی خواهد شد. این تصویر بخشی از تصاویری هستند که ناسا به مناسبت چهل سالگی برنامه ماهواره لندست منتشر کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.