رد صلاحیت نامزدهای نظام پزشکی قانونی بود

۲۸ام بهمن ،
ممتاز نیوز : بازی ششمین انتخابات نظام پزشکی که با دستور روز چهارشنبه رییس‌جمهوری مبنی بر غیر قانونی بودن آن به دور تازهی وارد شده بود، امروز و در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری آن باقی است، به مرحله‌یی رسیده که ارزش پیگیری دارد. اکنون داوری به کدام سمت هدایت خواهد شد وقتی یک سوی این رقابت را رییس‌جمهوری در دست دارد و سوی دیگر در دست رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات است؟ روز پنجشنبه و به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار یافتن دستور رییس‌جمهوری خطاب به سرپرست وزارت بهداشت و تاکید بر تجدید نظر در وضعیت رد صلاحیت‌شدگان شرکت در انتخابات و باطل بودن آن در صورت انجام نشدن بازنگری، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در مقابل دستور رییس قوه مجریه ایستاد و گفت: «تجدید نظری در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشکی نمی‌کنیم»

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ دکتر مراد هاشم زهی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری‌ها، تمام مراحل بررسی صلاحیت ۴۹۰۰ نامزد شرکت در ششمین انتخابات نظام پزشکی را منطبق با قانون دانست و در حالی که اظهارات رییس‌جمهوری را «تهدید» دانست، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی را اشخاصی «مستقل، متعهد، متخصص، معتقد به مبانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و پایبند به قانون اساسی» برشمرد علاوه بر آنکه به حضور نمایندگان دولت در این هیات هم اشاره کرد. تاکید هاشم زهی بر ویژگی‌های سیاسی – عقیدتی اعضای هیات نظارت در حالی بود که محمود احمدی‌نژاد در نامه روز چهارشنبه خود خطاب به محمد حسن طریقت منفرد، کنه مسوولیت و هویت اعضای هیات نظارت را که سیمای ظاهری تایید و ردصلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نظام پزشکی می باشند زیر سوال نبرده بود بلکه صرفا به غیرقانونی بودن رد صلاحیت «برخی» اشخاص اشاره کرده و خواستار تجدیدنظر شده بود.

به پیشنهاد‌ها عمل نمی‌کنیم

در حالی که از اولین روزهای انتشار یافتن خبرها غیر رسمی تایید و رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نظام پزشکی، بعضی از نامزدهای رد صلاحیت شده گفتند هیات مرکزی نظارت بر این انتخابات نه تنها به نتایج استعلام از مراجع چهارگانه عمل نکرده بلکه اختیار تام هم برای تایید صلاحیت‌ها نداشته، هاشم زهی هم روز پنجشنبه قبل تلویحا به اختلال در واگذاری اختیارات اشاره کرد وقتی گفت: «به هیات مرکزی نظارت پیشنهاد‌هایی می‌شد مبنی بر اینکه فلان شخص را از آن جهت که مد نظر فلان مقام است تایید صلاحیت کنیم این درحالی است که این هیات به هیچ یک از این پیشنهاد‌ها عمل نکرد. البته از آنجا که پیشنهاد‌ها کتبی نبود من نمی‌خواهم اسم ببرم اما مهم این است که به هیچ یک از این پیشنهاد‌ها عمل نشد.»

اما رییس هیات مرکزی نظارت برانتخاب نظام پزشکی در حالی این اقلیت ناظر را هیات«مستقل» خواند که بعضی از اعضای جامعه پزشکی طی روزهای قبل در استقلال عمل این هیات تشکیک کرده و نتایج استعلام‌های غیررسمی و شفاهی را در نظر نهایی هیات برای صدور آرای تایید یا رد صلاحیت موثر دانسته بودند.

جایگاه رییس‌جمهوری در انتخابات نظام پزشکی کجاست؟

هاشم زهی در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری مبنی براینکه چنانچه روند رد صلاحیت‌ها اصلاح نشود، انتخابات نظام پزشکی باطل است گفت: «این نظر رییس‌جمهوری است چراکه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی کار نظارتی خود را به طور دقیق و قانونی انجام داده است و بحمدالله هیچ مشکلی وجود ندارد. در روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها نیاز به هیچ تجدید نظری نیست زیرا کاری که مربوط به هیات نظارت بود به طور دقیق انجام شده و مسائل مربوط به رای‌گیری دیگر به عهده هیات‌های اجرایی انتخابات است. البته دولت در برگزاری انتخابات نظام پزشکی مختار است اما از نظر ما همان‌طور که گفتم بررسی صلاحیت نامزد‌ها هیچ مشکلی ندارد اما اینکه می‌خواهند به چه شکلی انتخابات نظام پزشکی را باطل کنند باید از خود رییس‌جمهوری بپرسید.»

وی اقدام محمود احمدی‌نژاد در تقریر دستور به سرپرست وزارت بهداشت و غیرقانونی دانستن انتخابات نظام پزشکی در صورت اعمال نشدن بازنگری در وضعیت بعضی رد صلاحیت‌شدگان را «عجولانه» توصیف کرد و افکار عمومی را به مجموع انتقاداتی که تا امروز نسبت به کابینه‌داری احمدی‌نژاد و عزل و نصب‌های یک شبه و یک باره و ناگهانی وارد بوده، هدایت کرد. او در این باره گفت: «رییس‌جمهور بسیار باعجله و همچون مواقعی که صبح به یک‌باره می‌شنویم کسی جابه‌جا شده و تغییر کرده است، عمل کرد. ایشان بسیار سریع، بدون اینکه موضوع را بررسی کند و حرف‌ها را بشنود به نظر من قضاوتی کرد که عادلانه نیست.»

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.