رد پای انگلیس در قضیه مفقود شدن هفت میلیارد دلار پول مردم لیبی

به گزارش ایرنا ، روزنامه سوییسی ‘سونتاگ تسایتونگ’ در گزارشی نوشت: خانواده قذافی در لیبی نیازی به داشتن حساب بانکی نداشتند و هر وقت پول می خواستند فقط امضاء وزیر دارائی کافی بود تا آنها هر مقدار پول که می خواهند از بانک مرکزی دریافت کنند.

این روزنامه افزود: گاهی اوقات آنها به قدری پول برداشت می کردند که اتومبیل های ویژه حمل پول می بایست آنها را برایشان جابجا کند. البته این زمانها از اکتبر سال گذشته که دیکتاتور این کشور سرنگون شد دیگر سپری شده است.

روزنامه سوییسی ادامه داد: با این وجود باقیمانده اعضای خانواده قذافی در فقر زندگی نمی کنند. همسر، دختر و سه پسر قذافی در الجزایر زندگی می کنند که رسماً تاکید می شود که بخاطر مسائل انسانی به آنها پناه داده شده، ولی در حقیقت پولهای زیاد آنها دلیل اقامتشان است.

‘سونتاگ تسایتونگ’ یادآور شد: دولت جدید لیبی از زمان سقوط قذافی در جستجوی هفت میلیارد دلار از پولی است که مفقود شده است. قذافی بخش بزرگی از پولها و دارائی های خود را به سوییس انتقال داده بود. یک زمانی میزان پولهای لیبی در بانک های سوییس بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود ولی پس از دستگیری پسر وی درسال ۲۰۰۸ در ژنو بخاطر کتک زدن خدمتکارانش، روابط لیبی با سوییس بسیار بد شد ودیکتاتور طرابلس اولین کاری که صورت داد انتقال این شش میلیارد دلار از بانک های سوییس به کشورهای دیگر بود.

وزارت امورخارجه سوییس نیز تاکید می کند که قذافی پس از تیره شدن روابطش با سوییس، از انتقال پولهای خود به سوییس اکیدا پرهیز می کرد. با این وجود شورای فدرال در فوریه سال ۲۰۱۱ دستور توقیف دارائی های خانواده قذافی در سوییس را داد که طی آن ۶۵۰ میلیون فرانک تا کنون در شماره حسابهائی در بانک های سوییس بلوکه شده است. در این میان ۵۵۰ میلیون فرانک از این پولها آزاد شده، زیرامتعلق به شرکت های دولتی یا بانک مرکزی لیبی بود.

روزنامه سوییسی در ادامه گزارش خود وضعیت پولهای قذافی را مرموز دانست و فاش کرد که قذافی در اواسط فوریه سال ۲۰۱۱ سه میلیارد پوند انگلیس را به موسسه ‘مای فایر’ انگلیس واریز کرد که آنگونه که مشخص شده این امر با کمک سوییس صورت گرفته است.

‘مای فایر’ تصریح کرد: این امر بخوبی نشان می دهد که بسیار بیشتر از آنکه تصور می شد، از قذافی در سوییس پول وجود دارد. کسی که از این امر آگاه بوده، بشیر صالح است. وی یکی از معتمدترین افراد قذافی بود و درآمدهای نفت لیبی را برای قذافی سرمایه گذاری می کرد. اینکه امروز نامبرده درکجاست را هیچکس نمی داند.

وی را صندوقچه اسرار قذافی و کلید دار اموال مخفی شده رژیم گذشته لیبی می دانند. وی اندکی پس از فروپاشی رژیم قذافی مخفی شد و اسراری را نیز که همراه داشت با خود به مخفیگاه برد.

اروپام** ۱۳۴۴**۱۰۸۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۷۰۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.