رسالت وکیل، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم و ظالم

رییس شعبه ۵ دادگاه تجدید نظر استان کرمان، وکالت را یکی از مشاغل تخصصی مبتنی بر وظیفه اجتماعی دانست که رسالت حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم و ظالم را در روند احقاق حق بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، مسعود امیر میجانی طی سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت تصریح کرد: یک وکیل موفق دارای آراستگی ظاهر، فصاحت، بلاغت، قدرت استنباط و استدلال و نیروی تخیل و پیش‌بینی است.

وی داشتن تخصص و آگاهی را از پیش‌شرط‌های موفقیت در حرفه وکالت خواند و افزود: برای وکالت، تنها داشتن تحصیلات عالی کافی نیست بلکه وکیل باید با آگاهی کامل نسبت به قوانین جاریه و سابقه و مطالعه مستمر، سطح دانش خود را پیوسته ارتقاء دهد.

رییس شعبه ۵ دادگاه تجدید نظر استان کرمان اظهار کرد: وکیل باید با بهره‌گیری از دانش خود، نقاط کور و مبهم پرونده را روشن کند و با رفع شبهات موضوعی و حکمی مددکار قاضی باشد.

میجانی خاطرنشان کرد: حضور وکیل در فرایند دادرسی می‌تواند به استحکام و اتقاق آرای محاکم کمک کند.

وی یادآور شد: اگر وکیل مجهز به معلومات علمی لازم نباشد چه بسا حقی که در عالم ثبوت وجود داشته به منصه اثبات نرسد و حکمی ناصواب صادر شود که این امر هم به حیثیت وکیل و وکالت ضربه وارد می‌آورد و هم به قاضی و دستگاه قضایی ضربه خواهد زد.

این قاضی دادگستری گفت: در آیین‌نامه وکالت بر ضرورت تعهد، عدالت‌محوری، پاکدامنی، امانت‌داری و رازداریِ وکلا تاکید شده است و وکیل باید با خوشنامی و پیروی از حق و تسلط بر گفتار، رفتار و قلم خود، شان وکالت را حفظ کند.

میجانی همچنین رعایت محدودیت‌های قانونی پیش‌بینی شده برای وکلا را خواستار شد و اظهار کرد: این محدودیت‌ها و رعایت آنها از رموز موفقیت و حفظ شان جامعه وکالت خواهد بود.

وی در پایان بر لزوم حفظ استقلال وکلا تاکید کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.